Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


MongoDB hosting?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-02-08, 20:46 #11
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Vilka datamängder rör det sig om? Hur presterar MongoDB när databasen inte längre ryms i primärminnet?
Databasen ligger på ca. 3Gb vilket är ganska stort, servern har dock 48Gb RAM så några problem med att databasen inte ryms i minnet lär vi inte stöta på ett bra tag.

Vill man undvika problem som Foursquare tidigare stött på kan man förallokera fält, dvs. tror man att man kommer lägga till 14.000 entries i ett dokument skapar man 14.000 entries med 0 som värde. Oreilly's senaste "PHP & mongoDB" bok förklarar mer ingående hur man undviker sådana fallgropar, rekommenderas varmt.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-09, 14:41 #12
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Nu pratar du i nattmössan Clarence
"Fördubbla" är att ta i ganska hårt när vi nu pratar några byte/objekt, sen så är priserna på diskarna på väg ner igen och utrymmet per disk ökar. För att vara helt ärlig har jag aldrig någonsin fyllt upp mina diskar på någon av mina servrar, tittar jag ligger användningen på max ca. 50% - så det är inget problem, iaf. för mig.

Ang. prestanda, vi bytte nyligen från Percona Server 5.5 till mongoDB i ett av större projekten och jag kan säga att prestandan är bra mycket bättre och att programmera OOP mot mongoDB är en dröm i jämförelse med PDO, mysqli & co. Dataintegriteten och stabiliteten har vi inte haft några som helst problem med och jag är väldigt positivt överraskad av atomiska operationerna
Jag har prestanda-testat ett par databaser som redan i MySQL har en dokument-lik struktur pga dess denormalisering och fått helt annorlunda resultat. Minnet räckte inte till varken med innodb eller mongodb då databasen är ca 60gb och med mongodb hamnade den väl över 100gb.

Sen var det svårt att utnyttja all CPU trots att svarstiderna steg rejält trots tillräckligt med minne för att bli CPU-bound. Sedan har QPS:en alltid legat ca 50% lägre. Största problemet är förmodligen att jag inte försökte sätta upp en instans per CPU core då det var tungt med writes och reads. Men då kommer man dit igen, mongodb ska vara lätt att skala. Men tungt med både write och read gör det svårt att skala vertikalt vilket nu för tiden är väldigt lätt att göra med innodb.

Angående data-integrtiteten finns det knappt möjligheter att upptäcka problemen. Dels det grundläggande att du helt saknar constraints utöver unika index. Men sedan att disk-skrivningen kanske inte sker alls och det saknas information om varför eftersom den inte kör någon integritetskontroll, journalling eller fsync - det finns ingen som helst skyddsmekanism som de klassika databas-systemen har överflöd av. Hell, ett elavbrott kan korrumpera din databas så att den inte ens går att reparera med lite otur, med tur förlorar du bara 100 random inserts i ditt kluster. Back to backup.

Jag vill inte säga att mongodb är ett dåligt val. Det finns dock väldigt många nackdelar som man bör vara medveten om - om man väljer det som en primär databas för ett större projekt.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-09, 14:58 #13
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Angående data-integrtiteten finns det knappt möjligheter att upptäcka problemen. Dels det grundläggande att du helt saknar constraints utöver unika index. Men sedan att disk-skrivningen kanske inte sker alls och det saknas information om varför eftersom den inte kör någon integritetskontroll, journalling eller fsync - det finns ingen som helst skyddsmekanism som de klassika databas-systemen har överflöd av.
"MongoDB v1.7.5+ supports write-ahead journaling of operations to facilitate fast crash recovery and durability in the storage engine."
Källa: http://www.mongodb.org/display/DOCS/Journaling

Just saying...
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-09, 15:09 #14
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Jag har prestanda-testat ett par databaser som redan i MySQL har en dokument-lik struktur pga dess denormalisering och fått helt annorlunda resultat. Minnet räckte inte till varken med innodb eller mongodb då databasen är ca 60gb och med mongodb hamnade den väl över 100gb.

Sen var det svårt att utnyttja all CPU trots att svarstiderna steg rejält trots tillräckligt med minne för att bli CPU-bound. Sedan har QPS:en alltid legat ca 50% lägre. Största problemet är förmodligen att jag inte försökte sätta upp en instans per CPU core då det var tungt med writes och reads. Men då kommer man dit igen, mongodb ska vara lätt att skala. Men tungt med både write och read gör det svårt att skala vertikalt vilket nu för tiden är väldigt lätt att göra med innodb.

Angående data-integrtiteten finns det knappt möjligheter att upptäcka problemen. Dels det grundläggande att du helt saknar constraints utöver unika index. Men sedan att disk-skrivningen kanske inte sker alls och det saknas information om varför eftersom den inte kör någon integritetskontroll, journalling eller fsync - det finns ingen som helst skyddsmekanism som de klassika databas-systemen har överflöd av. Hell, ett elavbrott kan korrumpera din databas så att den inte ens går att reparera med lite otur, med tur förlorar du bara 100 random inserts i ditt kluster. Back to backup.

Jag vill inte säga att mongodb är ett dåligt val. Det finns dock väldigt många nackdelar som man bör vara medveten om - om man väljer det som en primär databas för ett större projekt.
Konstigt att du hade så stora problem med MySQL.. om det är tungt med read/write, vad körde/kör du för disksystem?
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-09, 15:24 #15
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Konstigt att du hade så stora problem med MySQL.. om det är tungt med read/write, vad körde/kör du för disksystem?
Tvärtom, det var ett test för att se hur mongodb skulle prestera.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-09, 15:27 #16
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
"MongoDB v1.7.5+ supports write-ahead journaling of operations to facilitate fast crash recovery and durability in the storage engine."
Källa: http://www.mongodb.org/display/DOCS/Journaling

Just saying...
Riktigt positivt att de gör något åt sina brister, hade jag inte sett. Fast det förändrar inget för mig förräns den kommit med i stable och testats ordentligt under något år.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-09, 15:42 #17
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Senaste stable är 2.0.2, ändringen tillkom i 1.7.5 för mer än ett år sedan, nur får du fasen i mig vakna Calarence.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-09, 16:19 #18
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Ajdå, ligger hemma med feber och förkylning och läste förmodligen fel årtal. Men dina spydiga delar av kommentarerna får du gärna undvika, detta är andra gången i en tråd pga meningsskiljaktigheter och ett misstag.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-09, 17:22 #19
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Ajdå, ligger hemma med feber och förkylning och läste förmodligen fel årtal. Men dina spydiga delar av kommentarerna får du gärna undvika, detta är andra gången i en tråd pga meningsskiljaktigheter och ett misstag.
Not to worry, är lite cynisk av naturen - inget illa menat
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017