FAQ |
Kalender |
2008-06-02, 04:50 | #11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Vad är det för top domän? Är det en .SE domän, så är 3000:- lite saftigaste lagret. Är det en .com så kan det vara befogad, då .com transfer är lite meckiga och man måsta anlita någon som kan .com transfer. |
||
Svara med citat |
2008-06-02, 06:25 | #12 | ||
|
|||
|
Kör föreningens sida på en icke-IDN domän och vänta på IDN-domänen släpps. Han kommer släppa den efter att nästa räkning kommer. Ingen idé för honom att förnya den, om han inser att ni struntar i att köpa den av honom.
Citat:
|
||
Svara med citat |
2008-06-02, 09:52 | #13 | ||
|
|||
|
Tack för svar. Jag tänker inte hänga ut honom här. Han tar säkert sitt förnuft till fånga så småningom. Och föreningen får klara sig på den domän de har. IDN-domänen finns det inget att göra av.
|
||
Svara med citat |
2008-06-02, 12:19 | #14 | |||
|
||||
|
Jag måste säga att jag ställer mig väldigt förundrad över att dels kalla konsulten för "domänpirat" - då det ganska tydligt visar sig att konsulten alltså registrerat domänerna i eget namn (högst sannolikt under de förespeglingar att han skulle få aktuellt uppdrag). Inte helt osannolikt har konsulten ifråga endera varit med och startat föreningen eller att han/hon har en stark koppling till den.
Sedan förändras förutsättningarna och han får av nån anledning inte uppdraget. Frågan gäller då - vem har rätt till domänen ifråga? Ja jag ser ju ingen automatisk rätt till föreningen iaf - det kanske andra gör, men jag ser det nog rimligt med en köpeskilling involverad. Sen tror jag att många stirrar sig blinda på prisbilder för domäner hos lågpriswebbhotellen idag - jag vill be om att uppdatera herrskapet om att priset för en .se-domän varierar ganska mycket mellan 45:- till ett par tusen kronor beroende på vart man vänder sig. Så att lägga kommentarer om att det skulle vara saftigt med 3K för nyreg, förnyelse och överlåtelse - är iaf inte jag kapabel till att svara på utan att veta vilka kostnader konsulten ifråga verkligen haft. Men som det tydligt framgått ligger det mer bakom det här än vad som först visat sig - dvs gammalt groll, sannolikt gamla överenskommelser osv - Att då anklaga konsulten för att vara "domänpirat" tycker jag är aningen magstarkt.. Vill också bara nicka instämmande till Terabytes kommentar om Kleins expertkunnande kring ownertransfers av .com Citat:
Edit: ett par rättade stavfel |
|||
Svara med citat |
2008-06-02, 12:20 | #15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om domännamnet är oregistrerat äger väl ingen det? Oavestt vad eller?
|
||
Svara med citat |
2008-06-02, 12:37 | #16 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2008-06-02, 12:40 | #17 | ||
|
|||
|
Defintionen på en domänpirat är väl en person som registrerar snarlika domännamn till ett befintligt i hopp om att kunna sälja dem vidare till den som använder det befintliga. Den definitionen uppfyller konsulten ifråga med råge. Han har inte haft några uppdrag av föreningen, inte varit medlem eller engagerad. Om han vill passa på att ge igen för att han inte fått det uppdrag han hoppats på så tycker jag inte att det förbättrar hans position.
|
||
Svara med citat |
2008-06-02, 12:46 | #18 | |||
|
||||
Medlem
|
Nej, detta måste onekligen vara en produktinnovation på piratmarknaden:
Kapning av oregistrerad domän :] |
|||
Svara med citat |
2008-06-02, 12:49 | #19 | |||
|
||||
|
Citat:
Du skriver: Citat:
Citat:
Sorry - sånt går bort för mig.. |
|||
Svara med citat |
2008-06-02, 12:51 | #20 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det låter, enbart av din berättelse att döma, som att något gått snett mellan de bägge parterna. Har uppdragsgivaren betett sig illa, vilket det luktar som, så tycker jag väl det är rätt åt dom. Förstår inte riktigt varför konsulten skulle göra på det viset annars då han praktiskt taget riskerar hela sin karriär...
Svara |
|
|