Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fakturera outlösta postförskott

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-22, 18:09 #11
Bifrosts avatar
Bifrost Bifrost är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 129
Bifrost Bifrost är inte uppkopplad
Medlem
Bifrosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 129
Tack för svaret
Sant svårt att räkna på....

Några fler som har funderingar?
Bifrost är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-22, 18:41 #12
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Har kunden inte löst ut sitt postförskott så är ju denna inte en kund, utan endast en kostnad. Om personen återkommer beror nog på hur elastisk din efterfrågekurva är och om du har många konkurrenter. Har du monopol på insulin så återkommer kunderna nog i alla fall . Men lite av poängen med att fakturera slarvputtarna är ju att man inte vill ha tillbaks dem. Jag kontrollerar alltid vad det är för kund innan jag fakturerar för outlöst postförskott. Om det är frågan om en person som handlat åtta gånger förut och som inte löser ut sin nionde beställning, så struntar jag i att fakturera, eftersom jag naturligtvis vill behålla kunden i alla fall.

Badwill skulle jag inte oroa mig för. Hur otrevliga och envisa slarvputtarna än kan vara så vet de att de har gjort fel. Du kan ju själv läsa Mats tråd här. Som jag sade i mitt första inlägg så är det nästan en plikt för varje postorderföretag att fakturera för outlösta postförskott. Webbhandel är fortfarande nytt för de flesta, men folk måste lära sig att man inte kan handla på nätet och sen skita i sin beställning.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-22, 23:43 #13
buran buran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 166
buran buran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 166
Många tror att ångerrätten innebär att dom inte behöver lösa ut paketet.
buran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-10, 16:03 #14
Magnusfaldt Magnusfaldt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 43
Magnusfaldt Magnusfaldt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 43
Helt klart vill man inte ha kunder som ej löser ut Postförskotten.
Jag skickar en faktura på 300 kr till dem som ej löser ut dem.
Cirka 1/5 betalar denna faktura efter ca:1 månad skickas en påminnelse +50kr då betalar ca: 50-60 % påminnelsen när de ser att man är envis.
Nästa steg blir kanske att ta en kreditupplysning och gå vidare med dem som ej har anmärkningar till kronofogden.
Tror det är viktigt med en tydlig policy så att det inte går rykten att den o den kan man strunta i att lösa ut.
Magnusfaldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-10, 16:50 #15
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Har inte PF utan enbart faktura och det händer att de inte löser ut paket också.
I mitt fall upplever jag att de flesta inte återkommer, men några kontaktar mig och ber att få betala outlöstavgiften på sin nästa order, och då brukar de få de samt en liten rabatt.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-12, 21:35 #16
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 88
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 88
vårt bästa beslut i år är att sluta med postförskott!
Pippilotta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-12, 23:11 #17
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Magnusfaldt@Dec 10 2008, 17:03
Helt klart vill man inte ha kunder som ej löser ut Postförskotten.
Jag skickar en faktura på 300 kr till dem som ej löser ut dem.
Cirka 1/5 betalar denna faktura efter ca:1 månad skickas en påminnelse +50kr då betalar ca: 50-60 % påminnelsen när de ser att man är envis.
Nästa steg blir kanske att ta en kreditupplysning och gå vidare med dem som ej har anmärkningar till kronofogden.
Tror det är viktigt med en tydlig policy så att det inte går rykten att den o den kan man strunta i att lösa ut.
Kreditupplysning ska du ta INNAN du godkänner kunden för kredit första gången, finns ingen anledning att ta kreditpplysning i EFTERHAND. Då är det bara att skicka till kronolle direkt eller skita i det hela.

Har kunden svag kreditvärdighet så är det inte nödvändigtvis en dålig kund för det, det kan vara din bästa kund ever, så man måste hantera kreditupplysningar med förnuft och inte vara rabiat.

När jag agerar i rollen som kund köper jag själv aldrig på postförskott, endera faktura eller kreditkort vid beställningen. Postförskott är bara sååååå krångligt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-12, 23:35 #18
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Dec 13 2008, 00:11

Kreditupplysning ska du ta INNAN du godkänner kunden för kredit första gången, finns ingen anledning att ta kreditpplysning i EFTERHAND. Då är det bara att skicka till kronolle direkt eller skita i det hela.
När man fakturerar outlösta postförskott första gången kan man lika gärna bespara sig kostnaden och besväret av en kreditupplysning. Du ger ju inte kunden kredit, utan kräver bara ersättning för dina redan betalade portokostnader. Fakturan skickar man oavsett om kunden har 0 eller 10000 betalningsanmärkningar. Om antalet betalningsanmärkningar inte har någon inverkan på faktureringen så förstår jag inte varför man ska ta en kreditupplysning?

Däremot så skickar man inte en fordran vidare till KFM om personen har många betalningsanmärkningar. Därav kreditupplysningen i ett senare skede.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017