FAQ |
Kalender |
2011-03-20, 18:25 | #11 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Sen förstår jag inte vad problemet är, PUL förhindrar ju publicering av uppgifterna, det är väl svårt att göra något åt om man är verksam i Sverige och lyder Svensk lag? |
|||
2011-03-20, 19:00 | #12 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det går att betala ett ombud för t.ex. 10 år, men ditt domännamn är inte betalt för 10 år. Om du gör en whois kommer det inte stå betalt till och med 2021. PUL.... Jag säger inte att man ska publicera all information. Men antingen måste man erbjuda något av de 2 förslag jag gav. För dagens system är kasst rakt igenom. Du borde ju kunna publicera namnet + dom 6 första siffrorna i personnumret. Eller, såklart, tillåta anonym whois. |
||
2011-03-20, 20:07 | #13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
On-topic så blir dagens system, återigen i praktiken, väldigt märkligt och inkonsekvent. Har domänägaren en ovanligare namnkombination eller rätt registrar så är det inga större svårigheter att komma i kontakt med denne men är så inte fallet så är man tämligen hjälplös. Det finns också många som kan tänka sig att avhända sig en domän trots att de aldrig låter meddela detta till omvärlden på något vis. Om systemet hade fungerat på ett konsekvent och önskvärt sätt hade det varit en sak men nu är det inte särskilt lyckat i mina ögon.
2011-03-20, 21:08 | #14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
Senast redigerad av najk den 2011-03-20 klockan 21:20 Anledning: justerade texten lite |
|||
2011-03-21, 00:09 | #15 | ||
|
|||
Nykomling
|
För att avsluta all pajkastning som inte verkar leda någonstans.
Svaret på frågan. Det finns (i nuläget) inga genvägar för att komma i kontakt med en domänägare? Utan det är helt och hållet upp till varje registry att välja om de vill vidarebefordra uppgifter till ägaren? |
||
2011-03-21, 00:12 | #16 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Du har helt rätt, jag ber om ursäkt för denna punkt. Äntligen! Möjligheten för att betala för flera år är viktigt och en bra funktion. |
||
2011-03-21, 00:16 | #17 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
.SE är registry för .se-domäner och det är upp till respektive registrar (.SE:s partners) hur de hanterar dessa förfrågningar, då det är dessa som är avtalspart med domäninnehavarna.
|
|||
2011-03-21, 00:24 | #18 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Peter, när jag säger att .SE kommer tillåta anonymitet då det gäller whois så baserar jag på min kunskap med IIS 10 år bakåt till idag.
Låt mig ta några exempel; 1. Möjligheten till att betala årsavgiften med kreditkort 2. Möjligheten till att administrera domännamnet via en kontrollpanel 3. Möjligheten till att betala domännamnet för flera år framåt Självklart finns det fler punkter, vart jag vill komma är att IIS ligger alltid 5 år bakåt om inte mer. Det andra kör med, tar sån enorm tid för IIS att genomföra. Eller kan du själv nämna något som IIS har infört först, sen har övriga världen tagit efter? Ang. .NU, ja, technical information finns ju självklart på whois, så är det på flera domäner men även detta tillämpar ju .com .net och .org Ta en titt på musik.nu, allt du kan få fram där är informationen för loopia. Det är väl så anonymt det kan bli? Inget namn eller så. Då det gäller .SE så får vi självklart separera företag och privatpersoner. Att man måste visa fullständiga uppgifter om det gäller ett företag som äger domänen förstår jag fullt ut. Men då det gäller privatpersoner så har jag 0 förståelse. Eftersom endast namnet visas och inga andra uppgifter (om man inte väljer att visa mer information), så uppstår ju dilemmat att visa är ju mer eller mindre anonyma medans andra inte är det. Vem som helst kan hitta t.ex. mig på en whois, men om jag ska hitta andreas svensson, så blir det lite svårare, eller hur? Därav, så bör man kunna välja om man ska vara anonym eller inte. Sen att IIS sparar all information i sin databas är en annan sak, jag pratar endast om det som visas då man gör en whois på IIS.se. |
||
2011-03-21, 00:32 | #19 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Som vanligt massa OT, men jag är inte bättre själv.
Vad som däremot bör ses över är ju toppdomänlagens paragraf kring whois-visning. Problemet: TS, som han beskriver, har inte ens kunnat komma i kontakt med registranten efter att han till och med kontaktat registraren. Detta medan jag och säkerligen flera, blivit uppringda av folk som "hittat mitt telefonnummer genom .SE och hitta.se". Detta är inte .SE's fel, de följer lagstiftaren. Vad jag hade sett är ett ökat skydd för privatpersoners integritet vid whois-visning och att man kanske limiterar namnvisning till Förnamn + Första bokstav i efternamn förslagsvis. Några invändningar/tips? Jag kan tänka mig att knappa ihop en skrivelse med begäran om lagförändring om någon meriterad jurist här har lust att korrekturläsa det innan vi skickar in. För att ge lite tyngd till skrivelsen vore det kanske även att föredra om man hade en petition i ryggen. Vad tror ni? |
||
Stängt ämne |
|
|