Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Flytta till USA

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-08, 10:40 #11
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
Det finns ett seriöst lotteri, där man delar ut 50.000 green cards årligen. Antal ansökningar är runt 6 miljoner så chansen är typ en på hundra att komma med. Finns också en mass scam med agenter som tar avgift och skiter i att lämna in ansökan.
Dessutom söker man för, om jag inte minns fel två år i framtiden. Greencard lottery 2011 gäller alltså för 2013. Den "riktiga" perioden brukar vara efter sommaren har jag för mig.

Scam-bolagen tar dock emot ansökningar året runt, oavsett om perioden gått ut eller inte...

Fyllde i en en gång, inga större problem, har för mig det fanns hjälp tom. på svenska
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-08, 10:47 #12
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
....en amerikan "gå i godo"... Det där får du gärna länka till på en amerikansk sida.
Det kan jag inte, en kompis har fått green card så jag kan bara berätta vad han fick göra.
Han är skådespelare och fick (tror jag) visa baserat på arbete (work permit based visa)

* kostade runt 5.000 USD

* omfattade tester i amerikansk historia etc (ungefär vad som krävs för svenskt medborgarskap)

* han var tvungen att visa intyg från en amerikan (lite osäker på om det var hans chef, kollega eller "vanlig amerikan"

* handläggningstiden var 6 månader tror jag

* innan måste du ha haft arbetarvisum i usa (tror jag)

* han har bott i usa i 4-5 år

* är nu amerikansk medborgare och har amerikanskt pass, får rösta etc. etc.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-08, 11:28 #13
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Citat:
Ursprungligen postat av Hansen88a Visa inlägg
Vad/hur behöver man göra för att permanent få bo i USA? (Ansöka om medborgarskap etc?)
Det ar inte latt att komma hit kan jag lova. Jag har permanent uppehallstillsand med tanke pa att min far ar amerikan.

Manga borjar som studenter eller att man arbetar som au-pair i USA, dar startar oftast allting.

Citat:
Ursprungligen postat av Hansen88a Visa inlägg
Vad är det som krävs för att man ska få starta företag i USA?
Du maste kunna ga in med x antal tusen dollar och sen anstalla, jag tror det ar minst 10 eller 20 st.

Annars finns det mycket svar i traden
Doctor.Data är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-08, 15:08 #14
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Invest-Visumen heter E-1, E-2 och Eb5 och de minsta kraven ligger runt en investering på $100.000 till $200.000 och en plan på att anställa 3-4 personer de närmsta åren. Webbyrå?
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-08, 15:22 #15
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
* omfattade tester i amerikansk historia etc (ungefär vad som krävs för svenskt medborgarskap)
Finns inget sådant krav för svenskt medborgarskap.
De krav som finns är (från migrationsverkets hemsida)

* kunna styrka din identitet
* ha fyllt 18 år
* ha permanent uppehållstillstånd
* ha varit en viss tid i Sverige
* ha levt ett skötsamt liv i Sverige.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-08, 16:43 #16
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems Visa inlägg
* ha levt ett skötsamt liv i Sverige.
Den håller Migrationsverket inte så hårt på

Dave som är tecknare på Explosm sökte Visum för ett tag sedan, då ifrågasatte dem om han verkligen "var värd" det: http://forums.explosm.net/showthread.php?t=67947. Han sökte dock O1, vilket är för konstnärer. Det är i princip allt jag vet om amerikanska visum.
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-08, 22:37 #17
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Ni som har planer pa att flytta hit till staterna - jag skulle vilja be er att tanka om, bade en och tva ganger vill jag saga.

Det ar inte sa lyxigt och flashigt som det ser ut pa filmer och serier som visas pa TV. Visst, aker du till sodra Los Angeles, Norra New York och delar av Seattle sa upplever man det man ser pa TV hemma.

En sak, kommer ni hit sa ak till en by utanfor New York eller vilken stad som helst far ni se pa omraden som ar med i One Tree Hill och American Pie m.fl. Inte nog med det, jag bor i staden dar One Tree Hill spelades in, Wilmington

Men jag angrar inte att jag flyttade hit pa heltid. Ett underbart land men absolut inte som man tror att det ska vara om man kommer hit som turist. Manga av mina vanner som kommer hit pa besok sager till mig - Det ar verkligen inte sa som det ar pa tv eller som man "tror" att det ska vara. Livet som icke turist ar hart i staterna men har kan du tjana pengarna som manga sager och manga har blivit mangmiljoner har i staterna.

Ni som har planer pa att flytta hit - jag vill onska er lycka till (och det ar inte med ironi i tonen)
Doctor.Data är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-08, 23:31 #18
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor.Data Visa inlägg
Ni som har planer pa att flytta hit till staterna - jag skulle vilja be er att tanka om, bade en och tva ganger vill jag saga.

Det ar inte sa lyxigt och flashigt som det ser ut pa filmer och serier som visas pa TV. Visst, aker du till sodra Los Angeles, Norra New York och delar av Seattle sa upplever man det man ser pa TV hemma.

En sak, kommer ni hit sa ak till en by utanfor New York eller vilken stad som helst far ni se pa omraden som ar med i One Tree Hill och American Pie m.fl. Inte nog med det, jag bor i staden dar One Tree Hill spelades in, Wilmington

Men jag angrar inte att jag flyttade hit pa heltid. Ett underbart land men absolut inte som man tror att det ska vara om man kommer hit som turist. Manga av mina vanner som kommer hit pa besok sager till mig - Det ar verkligen inte sa som det ar pa tv eller som man "tror" att det ska vara. Livet som icke turist ar hart i staterna men har kan du tjana pengarna som manga sager och manga har blivit mangmiljoner har i staterna.

Ni som har planer pa att flytta hit - jag vill onska er lycka till (och det ar inte med ironi i tonen)
Har funderat själv till och från att flytta till nordamerika, främst då USA... Men med arbetslöshet som officiellt är runt 10% och om vi räknar med personer som tvingas jobba deltid eller slutat leta arbete kommer vi upp i ca: 17%, detta i kombination med ganska kast socialt skyddsnät, svaga anställningsskydd och sjukförsäkringssystem som är åt skogen så känns det inte så lockande för tillfället... Antar att man undermedvetet sålts den amerikanska drömmen lite felaktigt.

Doctor.Data, hur står sig livet i USA jämfört med Sverige? Utöver ekonomiska friheter, vad gör landet "underbart"? Är lite nyfiken på en svensks perspektiv.

(sry om det blev lite OT)
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-09, 10:10 #19
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Citat:
Ursprungligen postat av pontus Visa inlägg
Har funderat själv till och från att flytta till nordamerika, främst då USA... Men med arbetslöshet som officiellt är runt 10% och om vi räknar med personer som tvingas jobba deltid eller slutat leta arbete kommer vi upp i ca: 17%, detta i kombination med ganska kast socialt skyddsnät, svaga anställningsskydd och sjukförsäkringssystem som är åt skogen så känns det inte så lockande för tillfället... Antar att man undermedvetet sålts den amerikanska drömmen lite felaktigt.
Om du kan tanka dig att flippa hamburgare sa ar det nog inte svar att fa jobb i USA.

Citat:
Ursprungligen postat av pontus Visa inlägg
Doctor.Data, hur står sig livet i USA jämfört med Sverige? Utöver ekonomiska friheter, vad gör landet "underbart"? Är lite nyfiken på en svensks perspektiv.
Det som jag tyckte var markligt nar jag kom hit var att man fick teckna olika sjukforsakringar i olika belopp. Desto tatare du ar i planboken desto battre vard far du. Men det finns alltid en grundniva i lander "underbart".

USA ar val inte sa likt Sverige det ar val mer Kanada som ar likt Sverige sager valdigt manga. Manga tror att New York ar en valdigt stressig stad, manniskor som springer kors och tvars for att hinna till olika moten och vise verse. Men detta stammer inte. Visst, det ar en hog puls i New York men inte som i tunnelbanan i Stockholm.

Daremot, ska du se "riktiga" USA sa ska du ut pa landsbydgen och se dig runt. Det ar underbart vackert och fint. Just dar far du uppleva klassiska villor och omraden som du ser pa amerikanska filmer och serier.

Bor man t ex 50 st pa en gata sa ar alla vanner med alla, nastintill basta kompisar. Man kan ibland kila over till grannen och ta en Miller eller Buddweiser och sitta pa verandan och prata bara. Det ar mer avslappnat och lungt utanfor storstaderna om man sager sa.

Sen finns det sa oerhort mycket att gora i USA. Har du jobb och en ordnad ekonomi sa ar mojligheterna enorma har.
Doctor.Data är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-09, 10:24 #20
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Innan man flyttar till usa bör man ha bilat där. Hyr en bil och kör någon av kusterna. Har inte gjort det själv (tyvärr, nu börjar fabror bli gammal) men det ska vara en upplevelse.

Jobba gärna med USA också. I alla jobb jag haft dom senaste 10 åren iaf har jag alltid kommit i kontakt med usa, antaligen som kund eller kollegor. Otroligt värdefullt att få känslan för affärslivet i usa redan innan man åker dit.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017