Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


.NAME

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-05, 19:22 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
När .name ursprungligen lanserades, med tillhörande krav på att man var tvungen att registrera dessa enligt principen fornamn.efternamn.name (third level registrations), så fanns det åtminstone ett (förhållandevis) unikt koncept med dem. Kort därpå så släppte de på dessa regler (undrar varför), varpå .name helt förlorade sin ursprungliga selling point.
När det dessutom är möjligt att (genom toppdomänens registry, dvs Verisign) ordna e-postadresser som inte följer gängse standard (om man registrerar jonathan.sulo.name som domän så kan man få e-postadressen [email protected]) så sjunker incitamentet för registrarerna rätt så hårt (vilket innebär att marknadsföringen är obefintlig).

För egen del så hade det varit helt värdelöst med enbart tredjenivåregistreringar så jag tycker det var en bra förändring =)

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Feb 5 2008, 17:29
Jag känner inte till att det finns speciellt stort incitamet att investera i Premium-name-domäner...men det kanske är något du skulle satsa på då JonathanS
Citat:
Originally posted by -JonathanS@Feb 5 2008, 20:03
Det är skillnaden mellan oss två - du tjänar pengar på domänerna medan jag tjänar pengar på att domänerna har en verksamhet, att de är aktiva och inte bara används i ett spekulativt syfte.
Jag har heller inga planer på att investera i några premiumdomäner utan det ligger mer substans bakom mitt projekt =)

Citat:
Originally posted by -JonathanS@Feb 5 2008, 20:03

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Jag placerar generellt .name ett par snäpp lägre än .info - om det säger någonting.
Det kan jag hålla med dig om.
Håller med. Jag är tydligen halvblind så glöm min kommentar förut....
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-05, 19:32 #12
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 5 2008, 20:15
Då litar jag på ditt ord =) Jag har inte direkt trott att min uttryckta oro har varit befogad men bäst att kolla ifall branschens mer domänkunniga reser några varningsflaggor innan man tutar och kör.

Vet inte om jag håller med tillfullo i ditt resonemang angående vilka TLDs som löper störst riska att försvinna. Såvida inte länderna upphör att existera så tror jag att samtliga mindre ccTLDs kommer växa inom en överskådlig framtid. Bara för att stora företag står bakom en gTLD så betyder det inte att den står på säker mark. Stora företag kan lätt slopa en sådan pytteliten del av sin verksamhet om den inte är vidare lönsam utan att ta någon skada.

Är verkligen .name exklusivt inriktad på individer? Företag får väl också registrera dessa?
.me (Makedonien)= ännu inte en aktiv TLD, men mycket knapphändig info - Jag är skeptisk
.id (Indonesien)= sköts enligt uppgift av 1 person som inte svarat på ett 10-tal mail under flera år..
.ps (palestina) =administreras av det av omvärlden terroriststämplade HAMAS

vad gäller gTLDn .mobi har du givetvis rätt - det finns inga garantier till något på internet..men om dessa teknikföretag gemensamt begärt .mobi för ändamålet och det mobila internetanvändandet fortfarande bara är i sin linda...varför ska man då tveka om deras intention? Det är ju inte direkt några daytraders som stänger en TLD över en månad innan den ens fått en chans.

Slutligen vad som gäller för .name är jag som sagt inte hundra uppdaterad om, utan jag citerade bara .nic.name: "Global Name Registry is the global operator of the Internet's only and exclusive address space for individual identity - .name."
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-05, 20:39 #13
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by JonathanS@Feb 5 2008, 20:03
Det är skillnaden mellan oss två - du tjänar pengar på domänerna medan jag tjänar pengar på att domänerna har en verksamhet, att de är aktiva och inte bara används i ett spekulativt syfte.
Jovisst, men det är ju bara ett sätt att se på skillnaden mellan vårt sätt att närma oss domäner!

Ett annat sätt skulle ju kunna vara att du använder domäner som en lockvara som ni säljer till underpris för att få kunder att köpa webbhotellsutrymme av er, medan jag och andra spekulerar i domäners "egentliga värden".

Den gemensamma nämnaren är trots allt att domäner som produkt är viktig för oss båda.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-05, 20:43 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
.me kan nog fungera om den väl kommer till liv.

Indonesien är ju en enormt stor marknad så .id lär ha stor potential om det lossnar där också.

.ps kan jag väl hålla med om att den har svårigheter i nuläget iaf...

Försökte hitta några begränsningar vad gäller .name-registreringar men hittade inget. Någon annan kanske vet närmare?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-05, 20:48 #15
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 5 2008, 21:43
Försökte hitta några begränsningar vad gäller .name-registreringar men hittade inget. Någon annan kanske vet närmare?
Jag kan inte heller hitta några begränsningar, så här skriver en RSP internet om användningen av .name:

Citat:
A .NAME is mostly used by individuals, who would like to create an internet presence beneath their last name.
jag tolkar det som att det är öppet för alla att registrera.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-05, 22:03 #16
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Jag tycker adressen till Patrik Fältströms blogg säger allt som behöver sägas om denna toppdomän...

http://stupid.domain.name/
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-05, 22:12 #17
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by claesm@Feb 5 2008, 23:03
Jag tycker adressen till Patrik Fältströms blogg säger allt som behöver sägas om denna toppdomän...
http://stupid.domain.name/
Varför anser du det? Förklara gärna närmare.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-05, 23:31 #18
Cykelpedals avatar
Cykelpedal Cykelpedal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 255
Cykelpedal Cykelpedal är inte uppkopplad
Medlem
Cykelpedals avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 255
Citat:
Originally posted by claesm@Feb 5 2008, 22:03
Jag tycker adressen till Patrik Fältströms blogg säger allt som behöver sägas om denna toppdomän...

http://stupid.domain.name/
Haha

Ja, samtidigt har han lyckats med att få internets coolaste adress.
Cykelpedal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-08, 10:44 #19
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 5 2008, 21:43
Indonesien är ju en enormt stor marknad så .id lär ha stor potential om det lossnar där också.
Jag kanske borde förtydligat mig lite mer vad gäller .id

Det stämmer givetvis att det finns en enorm potential med den indonesiska marknaden.
Med en internetpenetration på uppskattningsvis 8,5% (ca 20 miljoner internetanvändare) av landets befolkning.

Problemet med .id är att det just skötts från höften - De har varit en aktiv TLD sedan -93 och har nu lyckats få upp en betaversion av en registreringssida.
Kan sedan ses som direkt ointressant för "oss" eftersom TLDn riktar sig exklusivt mot bosatta och verksamma i Indonesien, men kanske famförallt för att det endast erbjuds tredjenivåsregistreringar under 8 på förhand bestämda domännamn:

ac.id
co.id
or.id
web.id
net.id
go.id
sch.id
mil.id

En annan jämförelse skulla kunna vara att göra en sitesökning på .id:
http://www.google.se/search?as_q=&hl=sv&rl...=.id&as_rights=
som då ger ca 12 miljoner träffar.

Gör man då samma sak med .nu:
http://www.google.se/search?sourceid=navcl...&q=site%3a%2enu
så får man ca 33 miljoner träffar.

Om man då vet att .nu-TLDn har i runda tal 100 000 registrerade domäner, så ligger det ju ganska nära till hands att uppskatta .id-TLDn ha ca 30-35 000 registrerade domäner (med 235 miljoner invånare och 20 miljoner internetanvändare)
Naturligtvis inte helt tillförlitligt, men ger ändå en idé om hur pass "intressant" TLDn är..

Detta är inte heller fullt relevant, men vill ändå berätta att Niue har ca 1 700 invånare...
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017