Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Säker billig frakt med posten?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-03-29, 09:20 #11
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
Citat:
Originally posted by hedberg@Mar 29 2005, 00:17
Bägge har rätt.

Straffavgiften är 50 kronor, om man lämnar in brev för mindre än 300 eller 500 kronor.

Dessutom måste du lämna in breven på ett Postcenter i en viss sorteringsföljd etc. Då är det bättre att lämna in dem kontant.
Ja de har fruktansvärt mycket konstiga avgifter hit och dit, är så trött på posten nu så det finns inte. De har fakturerat postpaket som ligger under 10kg för 191.70kr! Det är mycket paket, så det handlar om en hel del pengar som försvinner i kalkyleringen. De tjabbar om någon fraktdragande vikt. Någon som varit med om något liknande?

-Jonas
BE Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-29, 12:23 #12
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
Vad jag vet så räknar posten inte vikten i kg utan som volym på paketen därav blir det helt andra priser. Det är min erfarenhet av posten.

Skall man få till bra priser så måste man visa att man kommer skicka många paket per år.
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-29, 18:50 #13
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 427
Någon som har någon hum om vad DHL eller något annat logistikbolag tar för att skicka 8-9.9 kg paket? Inrikes...
BE Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-29, 19:00 #14
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Jag hade häromveckan samtal med Posten om just detta med fraktdragande vikt.

Ingenstans står det i Pacsoft Online eller deras prislistor. Deras säljare pratade om att det var billigare att sända paket med avtal.

I vårat fall blev det dyrare.

Om du är kontantkund så är det alltid faktiskt vikt som gäller.
Om du är avtalskund så är det volym*280kg som gäller. Det står inte spec:at nånstans, utan det förväntas man veta om.

Så om du sänder ett litet paket på 0.8 kg verklig vikt, så kan det ändå bli mer än 3 kg frakt - beroende på paketets mått. Det läses av automatiskt på paketterminalen. Lustigt är att vi köpte 25 st likadana boxar, och de har fått olika mått vid inläsningarna. I våra fall hade vi sparat ca 11 kronor per paket om vi hade skickat de kontant!
Postens säljare lovade ca 11 kronor lägre frakt som avtalskund, det innebar 22 kronor dyrare frakt än utlovat.

Enklaste sättet är att gå in på posten.se och se deras måttguide där man fyller i mått etc och får reda på vad den kommer att gå som.


I princip kan man säga följande: En låda på 1x1x1 meter anses vara likvärdigt med 280 kg. Så har jag förstått det. Posten förklaring kändes väldigt tunn "lastbilsutrymme kostar pengar, därför får man betala för utrymmet lådan tar."
-Jaha, men jag kan skicka en 1x1x1m låda på 2.9 kg och betala för 3 kg kontant. Tar inte den lådan lika mycket utrymme på lastbilsflaket?

Detta är fullständig ironi på hög nivå... Om du gör jobbet själv, köper etiketter, förbrukar din laserskrivare, bär det till postkontoret och lämnar in det mot faktura så får du betala mer än om du hade bara burit det till postkontoret och låtit personalen göra jobbet och slita på deras etiketter och laserskrivare. Dessutom kostar kontanthantering för Posten.

Jag har mailat till Postens kundtjänst om detta, men de svarar inte.

Deras andra ursäkt: "Men det ingår ju gratis upphämtning hos dig". Mmm, då måste jag beställa på förmiddagen och vara upplåst hela eftermiddagen för att vänta på nån som skall hämta ett paket.

Jag kan i och för sig förstå att utrymme kan kosta, men jag tycker det är sjukt att likvärdiga paket på 1x1x1 meter kan klassas som 280kg eller 3kg beroende på om man är avtalskund eller kontantkund. Det är inte logiskt. Men å andra sidan, Posten är väl inte känt som ett logiskt företag.

Samma dag som de presenterar sitt bokslut för 2004, där de har gjort en miljardvinst, så höjer de paketpriserna.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-29, 19:03 #15
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Dessutom hävdade jag till Posten att det är felaktigt att man endast fyller i vikt i Pacsoft Online och inte mått. Du kan sätta vilken vikt du vill, det har endast att göra med om du begär upphämtning av paketet så att föraren vet hur tungt det är.

Det framgår inte.

Det mest logiska vore att man fyllde i mått och verklig vikt, sen fick man reda på vilket som skulle gälla.


Posten räknar med att kunderna inte tittar så noga, utan bara betalar fakturan.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-01, 12:29 #16
Hagbard Hagbard är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 2
Hagbard Hagbard är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 2
Hej

Jag är ny avtalskund på posten, har inte fått min första faktura än.

Räknar de alltid volym för avtalskunder eller är det den högsta avgiften som gäller?

Typ, mina paket väger 8-10 kg, men om jag räknar volym så blir de 3,5-4,0 kg.

Vad kommer fakturan att vara på?

Jag svarar mig själv, typ Me, Myself and I.

Det är alltid vikt som räknas förutom vid skrymmande gods, enligt Postens kundservice.
Typiskt dem med en "win/win" situation.

Jag som hoppades komma undan lite billigare
Tror jag skall använda dubbelt så stora lådor, kostar inte mig nåt mer men de får köra dubbla lass, allt för att dra ner Postens miljardvinst som inte gynnar någon annan är Persson & Co.
Hagbard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-03, 06:48 #17
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Nope:

Är du avtalskund så kommer de att debitera antingen verklig vikt eller volymvikt beroende på vilket som är tillämpningsbart.

Är det ett litet paket som väger mycket, då är det vikten.
Är det ett stort paket som väger lite, då är det volymen.

Men då kan ju alltid räkna ut det på Postens hemsida i en guide, och där jämföra priset mellan avtals- och kontantkund. Skulle du spara mycket pengar på att skicka det kontant utan avtal - gör det.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-03, 08:00 #18
plazebos avatar
plazebo plazebo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 15
plazebo plazebo är inte uppkopplad
Nykomling
plazebos avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 15
Som tillägg i denna tråd vill jag bara nämna att paket, särskilt större, skickas våldsamt billigare med DHL eller Schenker. Skulle skicka en snöplog från Karlskrona till Göteborg som vanligt paket. Postens pris ca 850 kr. Schenker 300 kr. Så ska man skicka prylar mot faktura blir det billigare med ex. Schenker.
Vet inte hur Schenkers motsvarande tjänst till postens postförskott fungerar, eller hur det fungerar.
plazebo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-03, 23:54 #19
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Dock kommer man inte ifrån att Posten har det bäst utbyggda "nätet".
En del kunder har efterfrågat Bussgods och jag har snackat med Bussgods, men de saknar ombud på många ställen. Ibland kan det vara miltals till närmsta ombud att hämta upp paketet på, och då endast under kontorstid.

Schenker har samarbete med bland annat bensinstationer, vilket är bra då de ofta har öppet på kvällar och helger också.

Men det går inte att komma ifrån att Posten är överlägsen när det gäller att få ut ett paket eller brev till någon... Tyvärr..
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-04, 00:56 #20
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
De flesta har bättre tjänster än posten. UPS och DHL leverar till dörr och gör flera försök.

Jag fick en gång en vara skickad med bussgods - det var tre år sedan och den har fortfarande inte kommit fram...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017