FAQ |
Kalender |
2009-05-09, 22:16 | #11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Annars kommer man rätt långt med bara en lista på förbjudna ord som man skannar meddelandet med. Liknande lösningar är det jag föredrar.
|
|||
Svara med citat |
2009-05-10, 02:16 | #12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har använt mig av en checkbox som användaren ska kryssa i för att bevisa att han/hon är människa. På senare tid har jag dock märkt att spambotar börjat "förstå" sig på detta och kommit igenom spärren. Nuu har jag börjat med en bild med text på.
Bilden byts dock aldrig ut, utan den text som står där är det value på input:en som krävs för att köra inmatningen till databasen. <% correctcode = "eFnn5" 'Den text som står på bilden input_spam = Request.Form("antispam") If input_spam = correctcode Then ... ... ... Else Response.Redirect formularsidan End If %> |
|||
Svara med citat |
2009-05-10, 17:44 | #13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har kört en mattefråga som aldrig ändras och ingen bot har klarat av den ännu efter minst ett halvår.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2009-05-10, 18:41 | #14 | |||
|
||||
Medlem
|
En ordentlig captcha är att föredra i alla lägen, uppdatering av formulär, gästböcker, kontaktformulär osv...
Och en Captcha skall alltid för att vara ordentligt säker, innehålla a-ö 1-9 i alla dess olika kombinationer varje gång en användare skall posta någonting eller liknande, dessutom så skall det vara lite svårläst men ändå så att man precis kan läsa det, för det finns botar som läser av bilder också så länge dom är väldigt lättlästa.. |
|||
Svara med citat |
2009-05-10, 21:33 | #15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
Så länge man inte har en stor sajt som blir ett specifikt mål som bottarna riktar sig mot så är individuella lösningar oftast mycket effektiva enligt min erfarenhet. Så att säga att det alltid vore rätt med captcha håller jag inte med om. Ett annat tips är att inte använda uppenbara name-attribut, t.ex. email för epost utan använda just t.ex. epost eller något ännu mer kryptiskt för att robotarna inte automatiskt ska veta vad som ska användas - får du sedan något helt annat än en epostadress i det fältet så är sannolikheten stor att det handlar om en bot. |
|||
Svara med citat |
2009-05-10, 23:44 | #16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag håller med om att det är bättre att det är något som är så enkelt som möjligt för användarna, i alla fall så länge man inte har stora problem med spam. Någon enkel fråga som är lätt för människor att besvara, men svårt för en bot som inte anstränger sig extra för att posta i just ditt formulär. Kan vara något i still med "Vilken färg har en brandbil?", "Vad blir två plus två?", "Hur många fingrar har de flesta på en hand?", "Vad heter Sveriges huvudstad?". Tänk på att kolla svaret case-insensitve.
Tänk också på att captcha i form av bilder kan bli problem för synskadade. Man skulle även kunna spela upp något ljud (kanske läsa upp en fråga eller säga något ord man ska skriva), men det blir istället problem för hörselskadade, så det skulle kunna vara som ett alternativ till dem som inte klarar bilden. |
||
Svara med citat |
2009-05-11, 00:16 | #17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
jag tycker att re-captchas produkter är otroligt bra, lätt att läsa och blockerar bra.
|
|||
Svara med citat |
2009-05-11, 13:10 | #18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |