Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


.SE eller .SE Direkt

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-03, 15:36 #11
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jo, det är helt uppåt väggarna fel. .SE Direkt ska vara särskild registryverksamheten. Vidare borde .SE jobba för att på sikt avskaffa .SE Direkt.

Det avsiktligt höga priset är för övrigt lite väl lågt.
Tydligen tillräckligt högt för att dom flesta väljer andra registrarer..
Dom har endast registrerat 463 domäner senaste 90 dagarna.

https://www.iis.se/domaner/statistik/registrarer/
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 16:12 #12
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av aelander Visa inlägg
Jo men det var detta jag menade. Där har ju .SE en funktion/särställning som andra rgistrars inte har. Det var ingen kritik i detta. Det är väl ett bra sätt.
@aelander - Kritik eller inte, så är det ju bra att reda ut detta, så att vi kanske slipper missförstånd:

.SE har ingen generell Kundtjänst för domännamnsinnehavare, utan denna sköts av .SE:s ca 150 registrarer.

Slutkunder som trots detta skickar in domännamnsfrågor till .SE genom exempelvis [email protected] besvaras då av registraren .SE Direkt
(som sitter i samma fysiska byggnad och dessutom verkar genom samma organisationsnummer).

Sen kan man ha åsikter om att dessa frågor skall besvaras från samma e-mailadress som frågan ställts till..
(men då det är en uppsamlingsadress som rör väldigt många typer av förfrågningar, så kan jag personligen anse att det är en mindre fråga..)

Men på frågan om .SE och .SE Direkt är samma sak, så är frågan Ja och Nej.
Organisatorisk delar dom organisationsnummer, men .SE Direkt är ett verksamhetsben som är avskilt från exempelvis .SE Registry och även andra verksamhetsben på .SE.

Och från .SE Registry:s perspektiv så innehar .SE Direkt inga fördelar gentemot andra registrarer, utan skiljer sig från andra registrarer på ett par områden, som förutom vad som har sagts i tråden rörande prisnivåer, så tillhandahåller inte .SE Direkt några kringtjänster som namnservrar eller hosting, utan är en ren registreringstjänst.

Att generella supportfrågor ställda till .SE (som inte har någon kundtjänstfunktion) skickas vidare till .SE Direkt (som har en sådan funktion (som alla andra registrarer)), torde väl knappast ses som en "särställning".

Skulle den frågan ställas till andra registrarer, så skulle det väl snarare ses som "affärsmässigt betungande", eftersom det krävs personal (kostnad) att hantera denna typ av support.

Och när du skriver
Citat:
Där har ju .SE en funktion/särställning som andra rgistrars inte har.
Så gissar jag att du avser ".SE Direkt" och "registrarer" och vill göra tydligt att JO, jag tycker att man kan förvänta sig (Jag gör det defenitivt) att samtliga registrarers support hänvisar denna typ av frågeställningar till rätt registrar.

Citat:
Försäljningen av domännamn sker genom återförsäljare, så kallade registrarer.
En av dessa är .SE:s egen registrarverksamhet .SE Direkt.
https://www.iis.se/om/
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 16:12 #13
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Fast nu måste jag hålla med trådskaparen i det underliga i att .SE Direkt svarar på mail till .SE. .SE Direkt kall väl inte ens ha tillgång till mail ställda till .SE Registry?

Tycker det visar på att det inte är så särskilt vattentätt mellan .SE och .SE Direkt. Som trådskaparen frågar - har alla registrarer tillgång till mailen som kommer till .SE? Svaret på det vet vi ju alla, men eftersom .SE Direkt skall ha samma status som andra registrarer så är det ju besynnerligt att svaret kommer från registraren och inte från .SE Registry.

Nu kan det ju tyckas som petitesser att svaret kommer från .SE Direkt i stf IIS (.SE), men om man mail IIS så förväntar man sig nog inte svar från det "fristående" .SE Direkt som konkurrerar med den registrar som har hand om aktuell domän.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 16:30 #14
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Fast nu måste jag hålla med trådskaparen i det underliga i att .SE Direkt svarar på mail till .SE. .SE Direkt kall väl inte ens ha tillgång till mail ställda till .SE Registry?

Tycker det visar på att det inte är så särskilt vattentätt mellan .SE och .SE Direkt. Som trådskaparen frågar - har alla registrarer tillgång till mailen som kommer till .SE? Svaret på det vet vi ju alla, men eftersom .SE Direkt skall ha samma status som andra registrarer så är det ju besynnerligt att svaret kommer från registraren och inte från .SE Registry.

Nu kan det ju tyckas som petitesser att svaret kommer från .SE Direkt i stf IIS (.SE), men om man mail IIS så förväntar man sig nog inte svar från det "fristående" .SE Direkt som konkurrerar med den registrar som har hand om aktuell domän.
Huh - Som företrädare för en ackrediterad registrar så borde du själv hitta grundläggande fel i ovan text, eller?

[email protected] är på intet sätt ställt till .SE Registry, som alltså inte har någon support gentemot slutkunder. Utan [email protected] är en infoadress till .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur)
Slutkundssupporten sköts av registrarerna själva.

Den support som .SE Registry tillhandahåller är riktad mot .se-ackrediterade registrarer och nås då på [email protected]
(- denna adress bör endast användas av slutkunder i det fall klagomål eller anmälan skall göras gentemot registrarer som bryter mot gällande registraravtal, samt för ett par andra (sällsynta) ändamål.)

@Xamda - Jag hoppas att du förstår skillnaden!?

Om någon nu fått för sig att .SE endast är domännamnsregistret för .se och en registrar (.SE Direkt), borde kanske besöka denna länk:
https://www.iis.se/vad-vi-gor/
och denna: https://www.iis.se/press/pressmeddel...torganisation/
och denna: https://www.iis.se/press/pressmeddel...ationen-av-nu/
Eller varför inte komma och besöka oss en halvdag: https://www.iis.se/evenemang/oppet-hus-pa-se-2013/

Senast redigerad av Internet Sweden den 2013-02-03 klockan 16:37
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 17:08 #15
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det här måste vara en av de mest meningslösa diskussionerna jag läst på bra länge TS fick svar på sin fråga och det relativt snabbt? Spelar det någon som helst roll vem som besvarade frågan eller ens från vilket e-postkonto?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 17:15 #16
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Huh - Som företrädare för en ackrediterad registrar så borde du själv hitta grundläggande fel i ovan text, eller?

[email protected] är på intet sätt ställt till .SE Registry, som alltså inte har någon support gentemot slutkunder. Utan [email protected] är en infoadress till .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur)
Slutkundssupporten sköts av registrarerna själva.

Den support som .SE Registry tillhandahåller är riktad mot .se-ackrediterade registrarer och nås då på [email protected]
(- denna adress bör endast användas av slutkunder i det fall klagomål eller anmälan skall göras gentemot registrarer som bryter mot gällande registraravtal, samt för ett par andra (sällsynta) ändamål.)

@Xamda - Jag hoppas att du förstår skillnaden!?

Om någon nu fått för sig att .SE endast är domännamnsregistret för .se och en registrar (.SE Direkt), borde kanske besöka denna länk:
https://www.iis.se/vad-vi-gor/
och denna: https://www.iis.se/press/pressmeddel...torganisation/
och denna: https://www.iis.se/press/pressmeddel...ationen-av-nu/
Eller varför inte komma och besöka oss en halvdag: https://www.iis.se/evenemang/oppet-hus-pa-se-2013/

Jo, jag medger att jag skrev .SE Registry två gånger i stället för .SE eller IIS.

Det var fel av mig, my bad.

Dock kvarstår det som jag tycker är underligt, även om du tycker det är naturligt, och det är att mail som ställs till [email protected] besvaras av .SE Direkt.

För mig och för de flesta är IIS = .SE och därmed så vänder sig en icke registrar, som Aelander, till den e-postadress som finns angiven i kontaktinformationen och det är just [email protected] och inte [email protected] (som är .SE Direkts e-postadress).

Att du tycker att [email protected] skall användas till särskilda domänfrågor kommer sig säkert av att du vet hur ni på IIS hanterar inkommande frågor rörande domäner. Det gör inte någon utomstånde. Den enda adress som finns att tillgå till .SE/IIS är just [email protected], det är den enda som förmedlas via hemsidan på ett klart och tydligt sätt.

För en utomstående så är det då förvånande att man får svar från .SE Direkt eftersom det för de flesta, tack vare envis marknadsföring om att så är fallet från IIS, framstår som en fristående registrar på samma sätt som Loopia (som var den egentliga registraren i detta fall).

Kanske börjar vi närma oss hårklyverier, men den första länken du ger oss för att vi skall förstå bättre säger att IIS kärnverksamhet är hanteringen av den svenska toppdomänen.

Av toppdomänslagen framgår också att .SE, Stiftelsen för internetinfrastruktur, har ansvaret för toppdomänen .se och har till uppgift att sköta den dagliga driften och administrationen av toppdomänen. Vad är då mer naturligt för en vanliga än att användare vända sig till IIS?

Vad jag vill säga är att det kanske vore mer naturligt och lättförståeligt om inkommande till IIS besvarades av IIS i egenskapen .SE och inte i egenskapen .SE Direkt.

Det finns ingen anledning att försöka förklara vart jag som registrar skall vända mig för att nå registry, det vet jag, men denna väg är öppen för oss som registrar och framgår endast efter ordentligt bläddrande på er hemsida för en "vanlig" besökare, medan däremot adressen [email protected] finns på snart när varje sida.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 17:21 #17
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det här måste vara en av de mest meningslösa diskussionerna jag läst på bra länge TS fick svar på sin fråga och det relativt snabbt? Spelar det någon som helst roll vem som besvarade frågan eller ens från vilket e-postkonto?
Ja, det tycker jag, eftersom man säger att .SE Direkt är fristående och fungerar som alla andra registrarer, men det var inte alla andra registrarer som besvarade frågan (även om det kunnat göra det om de fått frågan) utan den registrar som är "in house" hos IIS.

Nu var det förstås bra att de snabbt och smidigt svarade. Det är strålande. Och svaret som sådant var korrekt, men det aktualiserar ju frågan om .SE Direkts självständighet gentemot IIS.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 17:39 #18
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Huh - Som företrädare för en ackrediterad registrar så borde du själv hitta grundläggande fel i ovan text, eller?

[email protected] är på intet sätt ställt till .SE Registry, som alltså inte har någon support gentemot slutkunder. Utan [email protected] är en infoadress till .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur)
Slutkundssupporten sköts av registrarerna själva.

Den support som .SE Registry tillhandahåller är riktad mot .se-ackrediterade registrarer och nås då på [email protected]
(- denna adress bör endast användas av slutkunder i det fall klagomål eller anmälan skall göras gentemot registrarer som bryter mot gällande registraravtal, samt för ett par andra (sällsynta) ändamål.)

@Xamda - Jag hoppas att du förstår skillnaden!?

Om någon nu fått för sig att .SE endast är domännamnsregistret för .se och en registrar (.SE Direkt), borde kanske besöka denna länk:
https://www.iis.se/vad-vi-gor/
och denna: https://www.iis.se/press/pressmeddel...torganisation/
och denna: https://www.iis.se/press/pressmeddel...ationen-av-nu/
Eller varför inte komma och besöka oss en halvdag: https://www.iis.se/evenemang/oppet-hus-pa-se-2013/
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Jo, jag medger att jag skrev .SE Registry två gånger i stället för .SE eller IIS.

Det var fel av mig, my bad.

Dock kvarstår det som jag tycker är underligt, även om du tycker det är naturligt, och det är att mail som ställs till [email protected] besvaras av .SE Direkt.

För mig och för de flesta är IIS = .SE och därmed så vänder sig en icke registrar, som Aelander, till den e-postadress som finns angiven i kontaktinformationen och det är just [email protected] och inte [email protected] (som är .SE Direkts e-postadress).

Att du tycker att [email protected] skall användas till särskilda domänfrågor kommer sig säkert av att du vet hur ni på IIS hanterar inkommande frågor rörande domäner. Det gör inte någon utomstånde. Den enda adress som finns att tillgå till .SE/IIS är just [email protected], det är den enda som förmedlas via hemsidan på ett klart och tydligt sätt.

För en utomstående så är det då förvånande att man får svar från .SE Direkt eftersom det för de flesta, tack vare envis marknadsföring om att så är fallet från IIS, framstår som en fristående registrar på samma sätt som Loopia (som var den egentliga registraren i detta fall).

Kanske börjar vi närma oss hårklyverier, men den första länken du ger oss för att vi skall förstå bättre säger att IIS kärnverksamhet är hanteringen av den svenska toppdomänen.

Av toppdomänslagen framgår också att .SE, Stiftelsen för internetinfrastruktur, har ansvaret för toppdomänen .se och har till uppgift att sköta den dagliga driften och administrationen av toppdomänen. Vad är då mer naturligt för en vanliga än att användare vända sig till IIS?

Vad jag vill säga är att det kanske vore mer naturligt och lättförståeligt om inkommande till IIS besvarades av IIS i egenskapen .SE och inte i egenskapen .SE Direkt.

Det finns ingen anledning att försöka förklara vart jag som registrar skall vända mig för att nå registry, det vet jag, men denna väg är öppen för oss som registrar och framgår endast efter ordentligt bläddrande på er hemsida för en "vanlig" besökare, medan däremot adressen [email protected] finns på snart när varje sida.
Ja det börjar närma sig hårklyveri, men jag tycker ändå att du är lite orättvis Xamda - även om jag kan förstå att det för den ovane besökaren kanske finns lite förtydliganden att önska.

Men på kontaktsidan https://www.iis.se/kontakt/ så inleds ju faktiskt texten med vad jag tidigare citerade om att .SE inte tillhandahåller en gemensam kundstänst för domäninnehavare sedan snart 4 år.

Om det då kommer en sådan fråga till [email protected] - vem ska då bäst ta och svara den frågande kunden om inte .SE Direkt om var kunden bör vända sig?

Jag tycker faktiskt att det här börjar bli en icke-fråga - visst kan man ha åsikter om avsändaradresser, men men..I rest my case..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 23:10 #19
aelanders avatar
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
aelanders avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg

Den support som .SE Registry tillhandahåller är riktad mot .se-ackrediterade registrarer och nås då på [email protected]
(- denna adress bör endast användas av slutkunder i det fall klagomål eller anmälan skall göras gentemot registrarer som bryter mot gällande registraravtal, samt för ett par andra (sällsynta) ändamål.)
Kan man maila klagomål till .SE och klaga på .SE Direkt.
Vem läser mailet då?

Om jag på min fråga hade fått ett mail svar från .SE Direkt där jag sett att ärendet (som nu var felskickat av mig) var vidarebefordrat från .SE till .SE Direkt, då hade jag inte haft några funderingar.

Men vad jag kan se på svaret så är det ett direktsvar från .SE Direkt.

Av detta drar jag slutsatsen att .SE Direkt läser inkommande mail till [email protected] (den epostadress som visas på http://www.iis.se)

En slutsats till är att klagomål på registrarer kan endast framställas till alla registrarer utom just .SE Direkt.

Situationen är densamma som om jag som sköter redovisning i mitt AB också skulle få agera revisor för detsamma.
aelander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-04, 01:18 #20
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av aelander Visa inlägg
Kan man maila klagomål till .SE och klaga på .SE Direkt.
Vem läser mailet då?
Ja det är klart att du kan, och det beror väl på till vilken adress du skickar klagomålet.
Citat:
Om jag på min fråga hade fått ett mail svar från .SE Direkt där jag sett att ärendet (som nu var felskickat av mig) var vidarebefordrat från .SE till .SE Direkt, då hade jag inte haft några funderingar.
Trodde i min enfald att detta var utrett
Citat:
Men vad jag kan se på svaret så är det ett direktsvar från .SE Direkt.
Jag har inte sett det, så det kan jag eller någon annan knappast ha en åsikt om.
Citat:
Av detta drar jag slutsatsen att .SE Direkt läser inkommande mail till [email protected] (den epostadress som visas på http://www.iis.se)
Det skulle jag säga är en riktig bedömning pga av frågans karaktär (slutkundsrelaterad domänfråga)
Citat:
En slutsats till är att klagomål på registrarer kan endast framställas till alla registrarer utom just .SE Direkt.
Nonsens!!
Citat:
Situationen är densamma som om jag som sköter redovisning i mitt AB också skulle få agera revisor för detsamma.
Se ovan

Om du nu har problem med att förstå vad jag skrivit och räds att använda den föreslagna adressen [email protected], så kanske du ska skicka ditt klagomål till [email protected] istället..

Senast redigerad av Internet Sweden den 2013-02-04 klockan 01:20
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017