Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Microsoft går open source med .Net

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-11-13, 17:04 #11
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
Bra gjort av MS! Jag har dock för lite insikt i .NET, men vad är dess programmeringsfördelar mot t.ex PHP? Alltså rent konceptuellt eller vad man säger. Varför vore .NET "bättre" att välja än PHP eller annat språk för webbutveckling?
En sak som är nice med ASP.NET är att man slipper tankar kring valet att hitta ett "framework" för saker som MVC, ORM m.m samt att väldigt många klasser finns för filhantering ,caching ,säkerhet m.m. m.m
Med PHP spenderar jag mer tid för att abstrahera teknisk komplexitet i egengjorda klasser för att hantera sådana här saker. Men samtidigt spenderar jag mindre tid på kompileringar och laddtider med PHP och kan ofta göra saker snabbare , även av anledningen att .NET är väldigt komplext
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-13, 17:54 #12
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av danjel Visa inlägg
En sak som är nice med ASP.NET är att man slipper tankar kring valet att hitta ett "framework" för saker som MVC, ORM m.m samt att väldigt många klasser finns för filhantering ,caching ,säkerhet m.m. m.m
Med PHP spenderar jag mer tid för att abstrahera teknisk komplexitet i egengjorda klasser för att hantera sådana här saker. Men samtidigt spenderar jag mindre tid på kompileringar och laddtider med PHP och kan ofta göra saker snabbare , även av anledningen att .NET är väldigt komplext
Precis PHP är ju väldigt splittrat. Finns många olika sätt att göra saker och en miljon olika ramverk som var och en tycker sig vara bäst.

För .NET finns det alltså bara one way or the high way? Man antingen pallar med det, eller inte.

När du förresten säger komplext, på vilket sätt tänker du då? Jag undrar då jag funderar på att ta en lättare kurs i det bara för att känna till språket bättre.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-13, 19:58 #13
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av danjel Visa inlägg
En sak som är nice med ASP.NET är att man slipper tankar kring valet att hitta ett "framework" för saker som MVC, ORM m.m samt att väldigt många klasser finns för filhantering ,caching ,säkerhet m.m. m.m
Med PHP spenderar jag mer tid för att abstrahera teknisk komplexitet i egengjorda klasser för att hantera sådana här saker. Men samtidigt spenderar jag mindre tid på kompileringar och laddtider med PHP och kan ofta göra saker snabbare , även av anledningen att .NET är väldigt komplext
Brist på valfrihet är bara bra om man annars hade gjort dåliga val

För mig är fördelen med C# .NET mot PHP främst trådning, kompilering och hård typning. Men det finns gott om cross-plattform språk som konkurrerat länge med samma fördelar och får se sig omkörda flera gånger om ... Så att något stort skulle förändras angående marknadsandelar tror jag inte alls på.

Nej, Microsoft får svårt att konkurrera om de inte släpper Webforms fritt också!
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-14, 08:43 #14
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Förbannat intressant. Suttit och kört .NET i Parallells desktop i några uppdrag ett par år och fullkomligt hatar den miljön. Inte nog med att man avskyr Windows och de ständiga problem som alltid uppstår, allt går väldigt mycket långsammare att utveckla än i Python och PHP. Men om man nu kan köra VS direkt på Macen blir det däremot plötsligt en seriös kandidat att på allvar börja utveckla i.

Vart hittar jag de bästa onlinekurserna i .NET? Pluralsight?
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-14, 09:11 #15
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit Visa inlägg
Förbannat intressant. Suttit och kört .NET i Parallells desktop i några uppdrag ett par år och fullkomligt hatar den miljön. Inte nog med att man avskyr Windows och de ständiga problem som alltid uppstår, allt går väldigt mycket långsammare att utveckla än i Python och PHP. Men om man nu kan köra VS direkt på Macen blir det däremot plötsligt en seriös kandidat att på allvar börja utveckla i.

Vart hittar jag de bästa onlinekurserna i .NET? Pluralsight?
Finns det några planer att göra VS cross-plattform? Jag har bara läst i att de jobbar med cross-plattform IDEs för att göra bra intellisense. Ser ut som att Monodevelop kommer bli den dominanta på andra plattformar, om inte Jetbrains tar tillfället i akt .. de har ju trots allt en del C# erfarenhet med resharper.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-14, 10:02 #16
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
För mig är fördelen med C# .NET mot PHP främst trådning, kompilering och hård typning.
Njaa.. hård typning är någonting som de går ifrån allt mer och mer om du tittar på ASP.NET MVC t.ex.
Sedan så är det fullt möjligt att multi-tråda PHP via pthreads.

Senast redigerad av jayzee den 2014-11-14 klockan 10:04
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-14, 12:22 #17
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Njaa.. hård typning är någonting som de går ifrån allt mer och mer om du tittar på ASP.NET MVC t.ex.
Sedan så är det fullt möjligt att multi-tråda PHP via pthreads.
Nu har jag inte vidare bra koll på .NET-utvecklingen i allmänhet men mitt intryck är att dynamiska variabler endast används friskt i view-lagret och även där är omtvistat som good practice. Men det kanske inte stämmer?

pthreads kommer ju inte utan kostnad. Dels ska du sega ner all PHP nästan 30% pga ZTS-builden sen ska du kompilera det själv och hålla det uppdaterat. Sen är det så lite använt att man helst bör gå igenom och förstå källkoden innan man vågar bygga in sig i det i viktiga produktionsmiljöer. Sen riskerar du att bygga in dig i aktuell PHP-version då dess stöd med framtida versioner förblir osäkert. Mer komplicerade sidoprojekt för PHPs runtime är ju också rätt kända för att vara allt annat än stabila. Opcode caches är ett bra exempel, alla har haft problem med segfaults i edge cases som man måste upptäcka själv och starta om processen.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-14, 13:50 #18
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Finns det några planer att göra VS cross-plattform? Jag har bara läst i att de jobbar med cross-plattform IDEs för att göra bra intellisense. Ser ut som att Monodevelop kommer bli den dominanta på andra plattformar, om inte Jetbrains tar tillfället i akt .. de har ju trots allt en del C# erfarenhet med resharper.
Verkar som jag var för optimistisk. Fattade det först som att VS community skulle bli cross platform.

Som du säger, JetBrains är ett alternativ jag gärna kör. Jobbar väldigt mycket i PHPStorm redan nu, kanske rent av kommer .NETStorm inom rimlig framtid
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-14, 17:44 #19
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
Precis PHP är ju väldigt splittrat. Finns många olika sätt att göra saker och en miljon olika ramverk som var och en tycker sig vara bäst.

För .NET finns det alltså bara one way or the high way? Man antingen pallar med det, eller inte. När du förresten säger komplext, på vilket sätt tänker du då? Jag undrar då jag funderar på att ta en lättare kurs i det bara för att känna till språket bättre.
Det jag egentligen menade är att de "basic" saker man behöver i webbutveckling såsom routing, request, response, templating, caching m.m. finns som default och är abstraherade i asp.net på ett tydligt sätt i klasser i ramverket. Sen kan saker ändå lösas på väldigt många sätt, vilket är en del av komplexiteten. ASP.NET kan väl sägas vara C# eller VB.NET med tillgång till alla klasser i .NET, en hel del inställningar i IIS och windows kan påverka applikationens beteende, samt saker som web.config och Visual Studio inställningar kan påverka..så det är väldigt många "rörliga" delar som jag tycker gör det komplext..och bara det att det finns flera olika versioner som ASP MVC och ASP WebForms som i sig skiljer sig väldigt mycket i sig..
dock nästa version vNext kommer nog bli enklare att jobba med
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-14, 20:35 #20
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av danjel Visa inlägg
Det jag egentligen menade är att de "basic" saker man behöver i webbutveckling såsom routing, request, response, templating, caching m.m. finns som default och är abstraherade i asp.net på ett tydligt sätt i klasser i ramverket.
Precis som du säger handlar det om ett ramverk. PHP är INTE ett ramverk; att göra någon som helst jämförelse ur den aspekten blir därför helt meningslöst.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017