Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren
Nofollow ska alltså användas på länkar man inte litar på, till exempel de som placeras av användare och för rena annonser. De är alltså inte redaktionella och det är därför nofollow används för bloggkommentarer och liknande. Man vill heller inte länka till eventuellt skadliga sajter.
|
Så varför har ex. Eniro och Hitta.se satt nofollow på företag som finns på deras sida? Dvs. företag som betalar varje år för extra exponering (beskrivning, logotyp, länk m.m). Dessa kan ju inte vara skadliga på något sätt.
Jag vet att länkkraften ej fördelas "bättre" internt om man har nofollow på alla externa, dock står jag fast vid min punkt att jag som siteägare förlorar en del länkkraft om jag kör dofollow på tusentals länkar.
Lite svårt att demonstrera, men säg att du får en länk av min sida. För enkelhetens skull så ger jag dig "5 länkkraft". Dessa "5" ska nu spridas ut på din sida + undersidor. En liten del av dessa "5" kommer alltså att delas ut även till dina externa länkar (ex. om du länkar till Google utan nofollow). I slutändan har du då förlorat lite av den länkkraften du fått.
Nu säger jag inte att man ska köra nofollow på alla länkar. Spindlar är baserade på dofollow för att kunna indexera webben, och länkar du till relevant content så gillar Google det - om det sker i måttlig skala.