FAQ |
Kalender |
2003-04-01, 02:49 | #11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Då ni är två personer, rekommenderar jag handelsbolag.
Men du måste lita på din kompanjon! Om han gör så att det skiter sig, så är även du personligt ansvarig! Men det är den bolagsform som är mest praktiskt om man är två personer och driver en småskalig näring. Det som kostar pengar, är att registrera sig hos prv, Patent och Registreringsverket. Att bara registrera sig hos skattemyndigheten kostar inget, inte vad jag kan erinra iallafall... Jag betalade 750 kr att registrera mig hos PRV, men jag tror att de har höjt avgiften lite nu. |
|||
Svara med citat |
2003-04-01, 06:26 | #12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2003-04-01, 16:46 | #13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Alla beställningar (fakturor) måste sparas. Hur bokföringen sköts rent praktiskt har jag mindre koll på. Min farsa är riktigt duktig och jag låter honom fortfarande ta hand om det. Ni känner ingen som har bra koll på det? De brukar kunna gå igenom ganska bra så ni lär er det själva sen. Annars springer ni ner till RSV och frågor för de brukar ge svar på de flesta frågorna.
|
|||
Svara med citat |
2003-04-01, 17:15 | #14 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är väll bara spara allt då i någorlunda ordning i en pärm eller något liknande.
Ps. detta forumet är ganska dött nu för tiden |
||
Svara med citat |
2003-04-01, 17:34 | #15 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har problem med köp över paypal. Enligt bokföringslagen ska det ju finnas organisationsnummer på kvittona vilket det inte finns på de kvitton man får från paypal. Får man utförligare kvitton om man registrerar sig för ett affärs konto tro?
Är det någon som vet något om detta är jag jätte tacksam för svar. |
||
Svara med citat |
2003-04-01, 18:15 | #16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hmm..det va en bra fråga faktist för jag hade tänkt läga till pay pal betallning i framtiden, så är det någon som vet kan dom väll skriva lite
|
||
Svara med citat |
2003-04-01, 18:15 | #17 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ps. Paypal är ju den svarta marknaden |
|||
Svara med citat |
2003-04-27, 04:57 | #18 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Formulär T2 hos skattemyndigheten. Inkomst av hobbyverksamhet.
Där kan du skatta för din hobbyverksamhet, o på så sätt slippa ifrån att starta företag. Vilket är att rekommendera om de börjar växa. Men till en början så... |
||
Svara med citat |
2003-04-27, 16:50 | #19 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2003-05-20, 02:00 | #20 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
1. När det gäller Firmabildande bör ni tänka på att hur ni än gör står ni som ekonomiskt
ansvariga. För er bör ni starta ett handelsbolag gemensamt. Ett bolag är också förutsättningen för att få ett organisationsnummer vilket bla pay-pal fodrar. Tänk på att också skriva ett gemensamt avtal er emellan om hur ansvar och ekonomi skall delas. 2. Webbutik går att lösa på fler sätt. FS-data har en egen butikslösning som kostar 95:- /månad. Mamut är lite dyrare totalt sett men ger större möjligheter. EasyWebshop ett tredje alternativ som jag har fastnat för kostar 4.500:- i engångskostnad. Koppla ihop det med mysql och ni har en obegränsad handelsplats med full layoutfrihet. /kjoan |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|