Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tradedoubler. Hur bra tror ni som annonserar att deras trackingsystem fungerar?

Visa resultat för omröstning: Tradedoubler. Hur bra tror ni som annonserar att deras trackingsystem fungerar?
10% (Dåligt, alltså) 11 35.48%
20% 0 0%
30% 1 3.23%
40% 1 3.23%
50% 4 12.90%
60% 1 3.23%
70% 4 12.90%
80% 4 12.90%
90% 4 12.90%
100% (Helt perfekt alltså) 1 3.23%
Antal röster: 31. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-02, 12:35 #11
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av zanox service Visa inlägg
Givetvis märker vi det när omsättningen går ner på noll men tyvärr kan vi inte ha några automatiska larm för detta.
Låter mycket märkligt, undrar verkligen om detta gäller samtliga affiliatenätverk.

Citat:
Vi ser alltid visningar och klick iom det alltid sker i vårt system. Konverteringar kräver dock information från kunden och därmed kan det ibland bli tokigt. Det var absolut inte ett försök att skylla ifrån sig eventuella fel utan bara ett försök att förklara flödet.
Flödet förstår jag, dock inte ansvarsfrågan när det blir fel. Delat ansvar = inget ansvar?
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-02, 12:49 #12
zanox services avatar
zanox service zanox service är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
Medlem
zanox services avatar

Citat:
Ursprungligen postat av dannelito Visa inlägg
Låter mycket märkligt, undrar verkligen om detta gäller samtliga affiliatenätverk.
Låter jag vara osagt. Problemet med larm som skriker när inte sales görs är att det går inflation i larm. De stora nätverken har tusentals affiliateprogram och sanningen är att det finns många kunder som inte gör dagliga sales. Det som iaf vi har är att vi har rapportverktyg som hjälper oss att se förändringar på våra kunder. Här syns givetvis om en pixel åker bort väldigt snabbt men för att på något sätt ha ett larm för detta förutsätter att du avfyrar pixeln på daglig basis. Det kan för all del gå att lösa på något sätt men att varje dag registrera en testförsäljning på kundens tacksida känns aningen överilat.

Citat:
Flödet förstår jag, dock inte ansvarsfrågan när det blir fel. Delat ansvar = inget ansvar?
Absolut. Försöker bara svara alla så tydligt som möjligt. Ansvarsfrågan är intressant men i slutändan så är det kunden som har ett affiliateprogram hos nätverket. De har ingått avtal om att ha nätverkets pixel på sin tacksida och det är då deras ansvar att se till att den finns där. Vi ska däremot inte glömma att nätverket inte tjänar några pengar om inte pixeln finns på plats så givetvis måste vi också se till att alla kunder alltid visar vår pixel.
zanox service är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-02, 12:59 #13
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Det kan för all del gå att lösa på något sätt men att varje dag registrera en testförsäljning på kundens tacksida känns aningen överilat.
Detta går att automatisera med en dummy-användare och skulle även kontrollera att köpesumma rapporteras korrekt. Förstår inte på vilket sätt det skulle vara överilat, trodde att tracking av sales var fundamentalt i ett affiliatenätverk.

Citat:
Absolut. Försöker bara svara alla så tydligt som möjligt. Ansvarsfrågan är intressant men i slutändan så är det kunden som har ett affiliateprogram hos nätverket. De har ingått avtal om att ha nätverkets pixel på sin tacksida och det är då deras ansvar att se till att den finns där. Vi ska däremot inte glömma att nätverket inte tjänar några pengar om inte pixeln finns på plats så givetvis måste vi också se till att alla kunder alltid visar vår pixel.
Tack för svar. Brukar man lägga in i avtalet att annonsören är skyldig att betala för uppskattad försäljning om de strular till det med pixeln, likt sköntaxering? Borde isf vara tillräckligt avskräckande för annonsörer så att de inte slarvar, dock kanske dessa annonsörer inte vågar köra affiliateprogram alls då.

Senast redigerad av dannelito den 2011-08-02 klockan 13:10
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-02, 13:21 #14
zanox services avatar
Medlem

Medlem
zanox services avatar

Citat:
Detta går att automatisera med en dummy-användare och skulle även kontrollera att köpesumma rapporteras korrekt. Förstår inte på vilket sätt det skulle vara överilat, trodde att tracking av sales var fundamentalt i ett affiliatenätverk.
Tracking är givetvis A och O för oss. Problemet är att det inte finns någon direkt standard för hur kunders shop, sign-up osv fungerar. Att testa i en testmiljö eller med ett test-ID fungerar på vissa ställen men långt ifrån alla. Det jobbas kontinuerligt med att förbättra system och de rapportverktyg som vi har även om de som finns idag redan är väldigt bra. Som jag nämnde tidigare så är felprocenten väldigt låg även om det alltid kommer att finnas saker att förbättra. Jag ville bara försöka dela med mig med information när jag såg att nätverkens tracking har så lågt förtroende hos vissa av våra publishers. Trackingen är väldigt bra och jag hoppas att vi genom att svara kan förbättra nätverkens rykte. Jag ser gärna att TradeDoubler också hjälper till att svara då alla aktörer gynnas av att affiliatemarknadsföring ses som något bra från både kund- och publisherperspektiv.

Citat:
Tack för svar. Brukar man lägga in i avtalet att annonsören är skyldig att betala för uppskattad försäljning om de strular till det med pixeln, likt sköntaxering? Borde isf vara tillräckligt avskräckande för annonsörer att slarva, dock kanske dessa annonsörer inte vågar köra affiliateprogram alls då.
Vi har T&C's för både annonsörer och publishers. Det du nämner finns givetvis i dessa.

Citat:
3.4.2 If the merchant alters the tracking procedure without prior agreement with zanox so that recording no longer works correctly (tracking breakdown), then the breakdown will be compensated retrospectively with respect to the partners on the basis of the average earnings of the four weeks prior to the breakdown. Depending on the scope of the rectification, zanox reserves the right to charge the merchant for the administration expenses of up to a maximum of one working day according to the valid price list.
Vanligtvis är det inga problem då kunder alltid vill betala sina partners. Gör man inte det så lär man inte ha så mycket business kvar efter ett tag.

Hoppas att jag kunnat svara på det du undrat över. Tveka inte att maila mig direkt om det skulle vara något annat. Vi kommer givetvis att försöka ha fortsatt koll på WN så gott det bara går.

Vänliga hälsningar

Per Johansson
Head of Sales Operations
zanox Scandinavia

[email protected]
Oläst 2011-08-02, 13:54 #15
Adrecords avatar
Adrecord Adrecord är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2010
Adrecord Adrecord är inte uppkopplad
Medlem
Adrecords avatar

Reg.datum: Oct 2010
Hej!

Bra och viktig tråd som tagit bra fart med många intressanta inlägg. Jag tycker att Zanox följer upp det mesta och har väl egentligen inte så mycket att tillägga mer än att jag vill påpeka att även vi så klart strävar efter att ligga så nära 100% som möjligt även om man aldrig kommer att nå dit. Det vi helt enkelt kan börja med att konstatera är att det är omöjligt. Sorry. =)

Att installationer, precis som Zanox nämner, skiljer sig mellan alla annonsörer gör det hela mer komplext att hålla koll på och bevaka fullt ut. Vi lämnar helt enkelt i vissa fall ut en del av ansvaret till ytterligare en part som ligger mellan oss som nätverk och annonsören. Annonsören har valt att ha en part som sköter mätning och rapportering för att de enkelt ska kunna mäta all aktivitet över många kanaler (affiliatenätverk och andra kampanjer) i en rapport. Samt att de slipper problemet med att sales kan registreras hos flera nätverk t ex.

Det vi kan göra är att hålla koll på avvikande trender. Sjunker konverteringsgraden drastiskt så följer vi upp. Oftast beror det på sedvanliga faktorer som sommarmånader, dåligt med produkter i lager eller liknande. Men det kan också vara annonsören som tjabblat med tekniken.

Vissa annonsörer laddar alltid trackingpixeln efter köp, d v s för alla ordrar. Då har vi bättre möjlighet att veta om den ligger på plats, även om försäljningen inte genererats via oss och våra publishers. Andra annonsörer laddar enbart pixeln om en cookie är satt (på deras domän) och kunden kommit via oss. Hur en pixel laddas beror på vilken mätteknik som används. De flesta av våra annonsörer sätter en egen cookie (första part, egen domän) men vissa kör enbart med vår adrecord.com-cookie (tredje part, vår domän). I det senare fallet måste de alltid ladda vår pixel och då har vi bättre koll, i det första fallet brukar mätningen vara snäppet bättre p g a förstapartscookien men då tappar vi lite koll om pixeln är på plats. Vår målsättning är att alla annonsörer ALLTID ska ladda pixeln oavsett mätmetod för att vi ska ligga så nära 100% som möjligt och enkelt hålla koll på och följa upp avvikelser.

Här under hösten så kommer vi att på annonsörernas sida i programkatalogen bli mer transparenta med hur mätningen fungerar för respektive annonsör. Detta i samband med att vi lanserar vår kommande cookie less-tracking. Detta har hög prioritet hos oss och kan vi leverera och vara tydliga med att vi erbjuder en bättre mätning än våra konkurrenter så är det en konkurrensfördel som är bra för alla parter förutom konkurrenten (kortsiktigt tills de bättrar sig). Helt enkelt borde alla vara mer transparenta för att hela branschen ska fungera bättre så snabbt som möjligt.

Viktigt som avslut. Alla vill ligga så nära 100% som möjligt och den verkliga procenten skiljer garanterat en del både mellan nätverk och mellan annonsörer i samma nätverk (för att olika tekniker används).

Har någon en specifik fråga exakt hur mätningen snurrar hos någon av våra annonsörer så maila mig på [email protected] eller till [email protected]. På sikt kommer detta att synas för respektive annonsör i vår programkatalog som sagt.

Kom in lite sent i tråden men hoppas att jag fått fram något vettigt i alla fall. Tar gärna följdfrågor, önskemål och tips på hur vi kan bli bättre.

Mvh
Jonny Elofsson

Senast redigerad av Adrecord den 2011-08-02 klockan 14:15
Adrecord är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-02, 14:24 #16
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Låter jag vara osagt. Problemet med larm som skriker när inte sales görs är att det går inflation i larm. De stora nätverken har tusentals affiliateprogram och sanningen är att det finns många kunder som inte gör dagliga sales. Det som iaf vi har är att vi har rapportverktyg som hjälper oss att se förändringar på våra kunder. Här syns givetvis om en pixel åker bort väldigt snabbt men för att på något sätt ha ett larm för detta förutsätter att du avfyrar pixeln på daglig basis. Det kan för all del gå att lösa på något sätt men att varje dag registrera en testförsäljning på kundens tacksida känns aningen överilat.
Det går ju att ha lite mer intelligenta system än att det ska larma om en enskild affiliate inte gör sales... Eftersom detta är en så pass central del i verksamheten så tycker jag själv att det är ganska märkligt att man inte lagt ner mer energi på att utveckla bra larmmetoder.
Oläst 2011-08-02, 15:26 #17
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Jag har hållit på med affiliate sedan 12 år tillbaka så kan jag konstatera att jag varit med om det mesta, både som annonsör och affiliate. En sak vet jag och det är att affiliatebolagen får % på det som affiliates drar in, så självklart är det affiliatebolagens intresse att affiliate genererar pengar. Men jag måste säg att jag trots det är förvånad hur lite affiliatebolagen gör för att verkligen kolla att det blir rätt med spårningen.

Själv har jag gjort 100-tals testköp genom åren och kan konstatera att endast ca 60-70% har spårats. Iofs tror jag inte att det är så dålig konvertering globalt sett, utan jag har ofta gjort köpen när jag misstänkt fel och då ofta krånklat till det dessutom, som t.ex. klickat och beställt från en dator, och sedan betalat från en annan dator.

Min uppskattning är att jag ensam har gått nästan plus/minus noll på köpen, tack vare alla fel man hittat. Att affiliatebolagen själva inte gör regelbundna testköp är ett stort mysterium för mig, med tanke på hur många fler affiliates det finns, så borde affiliatebolagen få igen pengarna 10 eller 100 gånger om, om mina siffror stämmer.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-02, 16:09 #18
zanox services avatar
Medlem

Medlem
zanox services avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det går ju att ha lite mer intelligenta system än att det ska larma om en enskild affiliate inte gör sales... Eftersom detta är en så pass central del i verksamheten så tycker jag själv att det är ganska märkligt att man inte lagt ner mer energi på att utveckla bra larmmetoder.
Hej,

Vet inte om jag var otydlig eller om jag gjorde det svårt för mig själv när jag förklarade.

Vi har programansvariga som kontrollerar hur programmen utvecklas som helhet. De är ansvariga för att växa programmen så de har daglig koll på utvecklingen av respektive affiliateprogram. Här kontrolleras total utveckling, om publishers lämnar progammet eller slutar att generera försäljning, att alla trackingmetoder fungerar (cookies, cookie-lös, session, impression sales mm) osv. Det finns väldigt bra rapporteringsverktyg som visar kurvor, data, you name it, samtidigt som vi har tydliga rutiner på hur detta ska användas. Det ligger inte på en enskild person att göra detta då vi även kontrollerar saker från publishersidan och från en teknisk vinkel. Är något fel så korrigeras det samtidigt som publishers kompenseras för missad försäljning. Om det sen är fel i 10 minuter eller några dagar kan variera men i slutändan så blir det rätt. Det är i vårt, våra kunders och givetvis våra publishers intresse att det är så.

Glöm inte att kunden dessutom bör vara intresserad av sitt affiliateprogram och följa det från sin sida också. Det kostar otroligt mycket mer att förlora bra publishers än att slippa betala för ett fåtal sales. Lämnar publishers ett program så är det otroligt svårt att få dem att återkomma. Det är inget som vi heller hymlar med mot kund.

Sen så går det säkert att utveckla automatiska larm som skriker till när en pixel saknas. Tyvärr så tror jag inte att den bästa lösningen är att ha ett krångligt system som kräver en alltför avancerad lösning hos kund. Vi måste ha ett system som är skalbart från de mest avancerade kunderna och som också fungerar på enklare lösningar. Tekniken i sig är foolproof och om rutiner följs så upptäcks fel. Jag är otroligt förvånad över att folk tycker sig sakna så mycket sales då denna information sällan når oss. Misstänker ni fel, meddela oss så reder vi ut vad som hänt. Inte svårare än så. Det sagt så är givetvis vår interna kontroll rutin och det är något som görs kontinuerligt. De flesta gånger så kan vi förklara för publishers varför sales inte registrerats på just deras konto.

@robertsson: Tester görs på samma sätt internt hos nätverken. Också här så går vi ibland bet på saker. Program/publishers slutar ibland att konvertera beroende på andra faktorer så som säsong, erbjudande, konkurrenter mm. Felprocenten kan säkert vara kring det du nämner när man väl sett varningsflaggorna men överlag så är det mesta rätt. Att det inte testas kontinuerligt är helt enkelt beroende på resurser på vår och på kunds sida. If it's not broken, why fix it? Typ..
Dock tål det att upprepas att vi testar program nu och då om vi ser tapp eller om det finns andra saker som gör att vi blir misstänksam. Vi testar också alltid om kunden på sin sida ändrar saker som trejdepartstracking, tracking-switch, ny webshop mm. Vi är hellre safe than sorry även om det säkert finns utrymme för förbättringar även hos oss. Återigen, misstänker ni något så hör av er. Har vi inte redan kollat på det så gör vi det med er information.

Den tracking som vi har är skapad för att mäta rätt. Den mäter alltid mer än tex kundernas egna webanalyssystem. Detta av den enkla anledningen att webanalysverktyg som Google Analytics, Omniture mm är till för att mäta beteende och trender. Inte enskilda försäljningar. Det sagt så mäter vi varken för lite eller för mycket. Vi försöker mäta rätt då det viktigaste för oss är att både kund och publisher är nöjd. Om den ena eller andra parten inte är happy så blir det svårt för oss att bedriva vår verksamhet.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017