Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


King flyttar till lågskatteland

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-03-26, 10:16 #11
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
patrikweb pratar i gojjan som vanligt :-).

Jag håller med Ara klart man ska bidra efter förmåga men då ska det gälla alla.

Kan förstå att det känns surt när t.ex MediaMarkt och IKEA flyr undan skatten, så ska man själv gå in där och betala flera miljoner.

EU förenklar undanflykt av skatt helt enkelt, illa.

EDIT: Intressant att hans syster driver Fillippa K och hans föräldrar jeansmärket Gul&Blå. Verkar ligga i generna med entreprenörskap. Eller så kanske jag ska ta till med ett Turkiskt ordspråk som säger "den bästa pengamagneten är pengar".

Senast redigerad av Alpha den 2014-03-26 klockan 10:28
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-26, 10:17 #12
AndreasBylund AndreasBylund är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 339
AndreasBylund AndreasBylund är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 339
AndreasBylund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-26, 10:29 #13
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha Visa inlägg
patrikweb pratar i gojjan som vanligt :-).

Jag håller med Ara klart man ska bidra efter förmåga, men då ska det gälla alla.

Kan förstå att det känns surt när t.ex MediaMarkt och IKEA flyr undan skatten, så ska man själv gå in där och betala flera miljoner.

EU förenklar undanflykt av skatt helt enkelt, illa.
Nej fri rörlighet inom EU krävs för företag inte ska flytta helt utanför EU. Och varje land har ju möjlighet välja lagar o skatter inom sitt land. Vissa länder prioritera bra personer medan Sverige verkar köra stilen ta emot dom sämsta och kostnader istället.

Samma sak svenskar föredrar åka jobba i Norge istället, där får dom jobb o helt okej lön.

Tröttnar företag så väljer dom ju det land som passar dom bäst, samma sak med anställda.

Orsak varför det inte finns någon produktion knappt i Sverige är för svenskarna inte vill betala det priset det hade kostat.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-26, 10:59 #14
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Vissa länder prioritera bra personer medan Sverige verkar köra stilen ta emot dom sämsta och kostnader istället.

Samma sak svenskar föredrar åka jobba i Norge istället, där får dom jobb o helt okej lön.
Svårt att definiera vad en bra person är.
Är en bra person någon som klankar ner på de som har det sämre ställt med att jämföra med boskap eller är en bra person som försöker hjälpa och underlätta för sina medmänniskor?

Varför man tjänar bättre i Norge är till viss del för att det är mycket dyrare att leva. Det är också lättare för svenskar att få jobb (inom vissa yrken) då det finns ett antal jobb som inte norrmän inte vill ta.

Övrigt efter att läst dina resonemang tillsammans med dina stavfel och konstiga meningsuppbyggnader genom åren så kan jag bara önska att man satsar mer på skola och utbildning så man slipper, om jag får citera bilden ovan, "Stupid people".
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-26, 11:20 #15
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av spajk Visa inlägg
Svårt att definiera vad en bra person är.
Är en bra person någon som klankar ner på de som har det sämre ställt med att jämföra med boskap eller är en bra person som försöker hjälpa och underlätta för sina medmänniskor?

Varför man tjänar bättre i Norge är till viss del för att det är mycket dyrare att leva. Det är också lättare för svenskar att få jobb (inom vissa yrken) då det finns ett antal jobb som inte norrmän inte vill ta.

Övrigt efter att läst dina resonemang tillsammans med dina stavfel och konstiga meningsuppbyggnader genom åren så kan jag bara önska att man satsar mer på skola och utbildning så man slipper, om jag får citera bilden ovan, "Stupid people".
Att bara ta emot hjälp hela tiden eller låta andra få betala hela tiden finns ett ord för parasit, så handlar inte om enstak hjälp hit och dit då. Hade folk från grunden tagit eget ansvar istället för gnällt på staten för deras problem så hade saker funkat mycket bättre.

Folk som flyttar till Norge är smarta, dom tar ansvar för sitt liv. Istället för gnälla på staten för att dom själva är värdelösa och inte får något jobb.

Jag behöver inte tänka på min stavning på forum, samt jag lyckats bättre än 99% än övriga befolkning utan massa högskola eller högre utbildning.

Så utbildning ger nödvändigtvis inte smarta personer, handlar mer om eget intresse och ansvar. Sedan kan det krävas specifik utbildning för vissa yrken mer eller mindre.

Och inget som säger att utbildning ska vara gratis och låta någon annan betala via sin skatt för andras utbildningen. Staten hade kunnat låna ut pengar men totala utbildningskostnad hade blivit personlig.

Och kvalitén på utbildningen idag lär inte handla så mycket om skatt, mer pengar ger nödvändigtvis inte bättre.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-26, 11:28 #16
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Kimppas avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Citat:
Att bara ta emot hjälp hela tiden eller låta andra få betala hela tiden finns ett ord för parasit, så handlar inte om enstak hjälp hit och dit då. Hade folk från grunden tagit eget ansvar istället för gnällt på staten för deras problem så hade saker funkat mycket bättre.

Folk som flyttar till Norge är smarta, dom tar ansvar för sitt liv. Istället för gnälla på staten för att dom själva är värdelösa och inte får något jobb.
Och det finns jobb att ta och tåg att pendla med om man verkligen vill jobba.

Men folk tar inte "vilket jobb som helst" dessa dagar och det verkar tyvärr vara okej att man tänker på det sättet.
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-26, 11:36 #17
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Jag trodde att Johan Staël von Holstein var Sveriges "sosse-hatare" numero uno.

Jag har tvingats tänka om. Han är nummer två.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-26, 12:04 #18
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Du ser aldrig faktiska kostnaden i Sverige för sjukvården, din bild säger inget ens för står inte exakt vad det handlar om och antal dagar.

Jag har dock privat betalat en person sjukvård operation på privat sjukhus utomlands, och kostnad blev fika pengar typ ändå.

Medicin är regler rätt dyr med, inte många som betalar faktiska pris i Sverige för ens.

Men kostnad som går se på bild är dock inte alls farlig kostnad i sig, även om jag nu inte ser vad det handlar om o dagar. Hade garanterad blivit betydligt dyrare i Sverige om man betala utan statlig pengar inblandade.

Ne men kostnaden avser för en natt:

http://imgur.com/a/WIfeN

och som du ser $55029.31 = 354399.034 kr

Dvs 355 000 kr för EN natt..

Senast redigerad av x264 den 2014-03-26 klockan 12:07
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-26, 12:12 #19
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av x264 Visa inlägg
Ne men kostnaden avser för en natt:

http://imgur.com/a/WIfeN

och som du ser $55029.31 = 354399.034 kr

Dvs 355 000 kr för EN natt..
Jag är verkligen inte säker för det är för en natt, tyckte det var många punkter för en enda natt och olika saker.

Tror bara dom lagt alla summor vid fakturering, minns inte vad jag fick på fakturan jag betala åt en för operation men tror kostnad för medicin var totalt förbrukar och inte en post per dag där med.

Men för en hel operation som är lite mer avancerade och några dagar vård ser ja inte det som så stor kostnad. Säkert mer i Sverige i faktiskt kostnad.

Kostar ju flera 100k operera en hundjävel i Sverige bara typ så.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-26, 12:22 #20
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Såg nu det handla om blindtarmsoperation, exakt samma operation jag betala för en person på privatsjukhus.

Och då fick han vara kvar flera nätter, tror det var 3-5 nätter totalt.

Dock betalade jag bara 3600EUR för hela operation och dom nätter, då ingen försäkring eller så.

Men USA har säkert lite mer saltade fakturor sett till landet. Då flesta ändå har privat sjukvårdsförsäkring.

I vilket fall är den totala kostnad lägre än skatt, samt en bättre privat sjukvårdsförsäkring ändå billigare än skatt.

Men att Sverige skulle vara billigare i genomsnitt tror jag inte.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017