Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Microsoft köper Nokia

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-09-03, 11:05 #11
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Det är två stora anledningar till att det är mer säkerhetsproblem med Android än övriga plattformarna. För det första så är det väldigt många Android-enheter som kör gamla versioner med kända säkerhetsluckor and för det andra så är Android det mest intressanta målet på grund av marknadsandelen.
Nja, det håller jag inte med om. Problemet är att appar till Android inte granskas innan de kommer ut i deras butik. Därför har de blivit mål för de som vill skapa trojaner mm. Både Apple och Microsoft granskar apparna innan de släpps.

Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Men jag hoppas inte du kör Windows på datorerna i så fall!
För det stämmer in ännu bättre på den där beskrivningen än vad Android och iPhone gör.
Tycker jag du har fel. Dagens största problem med Windows är inte själva Window operativ system utan Java, Adobe Reader med fler som blir attackerade utav trojaner när användarna besöker infekterade sidor på nätet. Appar till Windows 8 granskas på samma sätt som till Windows Phone och skall inte i sig själva innehålla virus och trojaner.

Med Android så gick säkerhetstänkande tillbaka till 90-talet. iPhone tänkte till redan från start och Microsoft har lärt sig och satsar mycket på säkerhetstänkande.

Ang iPhone så klagar jag inte på säkerheten utan på den dåliga kvaliten på telefonerna.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-03, 12:58 #12
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson Visa inlägg
Nja, det håller jag inte med om. Problemet är att appar till Android inte granskas innan de kommer ut i deras butik. Därför har de blivit mål för de som vill skapa trojaner mm. Både Apple och Microsoft granskar apparna innan de släpps.



Tycker jag du har fel. Dagens största problem med Windows är inte själva Window operativ system utan Java, Adobe Reader med fler som blir attackerade utav trojaner när användarna besöker infekterade sidor på nätet. Appar till Windows 8 granskas på samma sätt som till Windows Phone och skall inte i sig själva innehålla virus och trojaner.

Med Android så gick säkerhetstänkande tillbaka till 90-talet. iPhone tänkte till redan från start och Microsoft har lärt sig och satsar mycket på säkerhetstänkande.

Ang iPhone så klagar jag inte på säkerheten utan på den dåliga kvaliten på telefonerna.
Jag tycker synd om dina barn! Att använda Windows på en mobil skulle jag aldrig göra om jag så fick en gratis. Akta dig för alla elakheter som Microsoft kan ställa till med.

Sen tror jag inte du vet så mycket om Android tror du får läsa på lite innan du uttalar dig om att det är osäkert. Allt är osäkert men Microsoft är osäkrast.
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-03, 13:23 #13
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Citat:
Ursprungligen postat av ZynX Visa inlägg
Jag tycker synd om dina barn! Att använda Windows på en mobil skulle jag aldrig göra om jag så fick en gratis. Akta dig för alla elakheter som Microsoft kan ställa till med.

Sen tror jag inte du vet så mycket om Android tror du får läsa på lite innan du uttalar dig om att det är osäkert. Allt är osäkert men Microsoft är osäkrast.

Och vad tror du då Apple eller Google skulle göra? Ska man prata om evil företag så är väl alla likadana?

Apple
Google
Microsoft
Oracle
mfl.

Listan kan bli väldigt lång.

Apple är åtalat för mutbrott mot amerikanska kongressen
Oracle stänger open-source kod och tar bort licenserna.
Google ( och Facebook ) spårar sina kunder hejvilt på nätet.

bara för att ta några exempel.

Jag är ingen microsoft fan-boy. och ovan kanske är att jämnföra äpplen och päron. Men min poäng är att man inte ska kalla ett företag för "evil" eller påstå att dom ska hitta på elakheter när andra företag gör precis likadant.

Jag vill helst inte veta vad företagen ovan vet om en.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-03, 13:53 #14
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av ZynX Visa inlägg
Jag tycker synd om dina barn! Att använda Windows på en mobil skulle jag aldrig göra om jag så fick en gratis. Akta dig för alla elakheter som Microsoft kan ställa till med.

Sen tror jag inte du vet så mycket om Android tror du får läsa på lite innan du uttalar dig om att det är osäkert. Allt är osäkert men Microsoft är osäkrast.
Vilka elakheter kan Microsoft ställa till med?

Vilka fel har jag om Android? Det enda jag skrev om Android är att det var osäkrare än iPhone och Windows Phone. Jag är lyhörd så upplys mig gärna så får vi se om jag ändrar uppfattning.

Sen kommer det alltid finnas olika läger. Windows/Mac/linux mfl och nu Windows Phone/Andorid/iPhone mfl. Personligen utgår från min erfarenhet och då är jag nöjd med Windows Phone, tycker bra om iPhone (förutom kvaliten) men ogillar Android. Erfarenheten bygger på att vi har alla tre varianterna av smart phone hemma, även när det gäller läsplattorna. Att du vurmar för Android har säkert sina orsaker men när du kastar ut att du tycker synd om mina barn utan att förklara varför så tycks du vara mer fanatiker än saklig.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-03, 16:29 #15
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson Visa inlägg
Nja, det håller jag inte med om. Problemet är att appar till Android inte granskas innan de kommer ut i deras butik. Därför har de blivit mål för de som vill skapa trojaner mm. Både Apple och Microsoft granskar apparna innan de släpps.



Tycker jag du har fel. Dagens största problem med Windows är inte själva Window operativ system utan Java, Adobe Reader med fler som blir attackerade utav trojaner när användarna besöker infekterade sidor på nätet. Appar till Windows 8 granskas på samma sätt som till Windows Phone och skall inte i sig själva innehålla virus och trojaner.

Med Android så gick säkerhetstänkande tillbaka till 90-talet. iPhone tänkte till redan från start och Microsoft har lärt sig och satsar mycket på säkerhetstänkande.

Ang iPhone så klagar jag inte på säkerheten utan på den dåliga kvaliten på telefonerna.
Hehe...
Exakt samma argument kan man utan problem använda mot Windows som desktop-OS och det var ju precis det som var poängen med mitt inlägg och motfrågan. Säkerhetsproblemen du beskriver ligger i okontrollerade appar, inte i själva operativsystemet. Samma sak gäller för både Widnows och Android på den punkten så med de här argumenten måste väl ändå Windows vara totalt uteslutet?

Android har betydligt bättre säkerhetstänkande än vad Windows som desktop-OS har. De scannar alla appar som läggs upp automatiskt vilket tar bort det värsta. Om man lyckas ta sig förbi scanningen så måste du som användare godkänna vad appen ska få tillgång till i din telefon. Det är många gånger bättre än vad det är när det gäller Windows. Hela internet är fullt med skadlig kod för Windows och ditt enda skydd är brandvägg och anti-virusprogram(som för övrigt även finns till Android).

Du borde nog köra Linux på dina datorer och bara köra programvara som finns i pakethanteraren. Då får du precis det här även på din dator.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-03, 17:49 #16
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Jag tycker att det är anmärkningsvärt att både Intel och Microsoft var sena på bollen med smartphones och surfplattor. Hur ofta händer det att två ledande giganter slumrar till vid ratten nästan samtidigt? Frågan är om marknaden fortfarande är intresserad av deras utbud.

Microsoft verkar ha tappat fokus. Man är ofta steget efter och/eller förstår inte vad marknaden vill ha. För att ta några exempel: Windows RT, Surface och nu köpet av Nokia som jag antar ska ge Windows Phone liknande fördelar som Apple har med iPhone. Att ta fram lika bra produkter som konkurrenterna räcker inte. Microsoft behöver ta fram något bättre, något utöver det vanliga. Något med wow-faktor. Annars tror jag inte att man kommer ta betydande marknadsandelar den närmsta tiden.

PC-försäljningen dalar men det kommer nog dröja tills Windows och Office - som man tjänar stora pengarna på - ersätts av något annat hos användarna.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-03, 18:05 #17
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Varför jämföra Android med Windows dator? Det riktiga är väl att jämföra Andorid med iPhone och Windows Phone. Där är både iPhone och Windows Phone säkrare idag.

Sen förstår jag inte din logiken, bara för att jag väljer bort Android pga av säkerhetsbrister så ska jag också välja bort Windows som desktop-OS?

Här har alla Mac- och Linux-användare ropat i flera år hur mycket säkrare deras OS är och när man använder samma argument om iPhone och Windows Phone så blir Android-användarna sura.

Vi kan vara överens om att Windows är det desktop-OS som flest säkerhetsbrister . På samma sätt som Android som Smartphone-OS har flest säkerhetsbrister.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-03, 19:03 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Kan vi inte försöka hålla denna tråd fri från den meningslösa blabla vs blabla-diskussionen?

Jag tror också att det här är rätt beslut att ta av Nokia. De har inte alls dåliga produkter idag utan har tagit riktigt stora kliv framåt efter en sen väckelse. Jag har visserligen själv en Samsung nu men hade tidigare en riktigt gammal Nokia-mobil som jag var väldigt nöjd med. Allting behöver inte vara asiatiskt eller amerikanskt, blir lite tråkigt i längden tycker jag.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-03, 19:32 #19
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson Visa inlägg
Varför jämföra Android med Windows dator? Det riktiga är väl att jämföra Andorid med iPhone och Windows Phone. Där är både iPhone och Windows Phone säkrare idag.

Sen förstår jag inte din logiken, bara för att jag väljer bort Android pga av säkerhetsbrister så ska jag också välja bort Windows som desktop-OS?

Här har alla Mac- och Linux-användare ropat i flera år hur mycket säkrare deras OS är och när man använder samma argument om iPhone och Windows Phone så blir Android-användarna sura.

Vi kan vara överens om att Windows är det desktop-OS som flest säkerhetsbrister . På samma sätt som Android som Smartphone-OS har flest säkerhetsbrister.
Jag tycker bara det är lite konstigt när man som Windowsanvändare kritiserar Android för att det har så mycket säkerhetsbrister.

Nu när mobiler och surfplattor blir mer och mer lika vanliga datorer både när det gäller prestanda och användningsområden borde ju även argumenten och prioriteringarna närma varandra när det gäller mobila enheter och datorerna. Jag tycker därför att det är konstigt att man är helt okej med att använda det OS med överlägset mest säkerhetsbrister och sedan ha säkerheten som enda argument(ja, åtminstone som huvudargument) för att inte använda ett OS som är betydligt säkrare.

Jag är absolut inte sur och du verkar i ärlighetens namn betydligt tjurigare än vad jag är.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-03, 21:56 #20
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Jag tycker bara det är lite konstigt när man som Windowsanvändare kritiserar Android för att det har så mycket säkerhetsbrister.
Så du har bestämt att som Windows användare får man alltså inte kritisera Androids säkerhetsbrister för då är det konstigt...

Ontopic:
Förhoppningsvis kan MS vidareutveckla Lumia-serien.

Jag har idag en Windows Phone (Lumia 920) och har en stationär, en bärbar och en läsplatta som jag använder vid olika tillfällen. Min tanken är att nu skaffa en riktig vass Windows 8-läsplatta som jag kan koppla till mina skärmar när jag är på kontoret och sen ta med mig när jag är på resande fot. En god vän jobbar på ett företag med några tusen anställda och berättade att det idag har en bland-miljö bestående av bla stationära, bärbara, iPad mm. De håller nu på att utvärderar Windows 8-läsplatta och om det slår väl ut så kastar de ut sin bland-miljö till förmån för Windows 8-läsplatta. Det innebär att det skulle spara flera miljoner per år.

Personligen tror jag att Windows Phone kommer att ta marknadsandelar när Windows 8 börjar bytas ut på företag.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017