Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Virtuell server i molnet?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-15, 17:42 #11
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Citat:
Ursprungligen postat av obe Visa inlägg
Givetvis kraschade en host som vi har en VPS på precis när jag skrev det efter månader av stabil drift

Men fördelen är ju att då går det att migrera den VPS:en till en annan host då, man behöver inte sätta sig och installera om allt igen.
vps som du talar om är inte "moln".
det är en dedikerad server som är uppdelad i mindre delar.
Dessa vpser har fortfarande begränsningen av vad EN server hårdvara kan prestera.

äkta moln är där det är flera servrarhårdvaror som fungerar som en stor server.
Denna server kan i sin tur delas upp till vpser om så önskas av leverantör osv osv.

så förväxla inte moln (kluster) med "standard" vps.

de bättre moln tjänsterna har dessutom funktionen att en hel hårdvaruserver kan krasha utan att molnet i sig får någon stor effekt.

Moln av olika slag kostar mer för kraften än med dedikerad.
Dock så är en bra moln lösning bättre på att stanna online, klara stora behov svängningar, går att växa i så mycket att en enda server inte hade klarat det.


så det är lite av ett vågspel.
Är priset en mindre fråga och att vara online m.m en extremt viktig del..
Då är moln bra, dock finns det många halvt fungerande lösningar så var försiktig i valet .
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-15, 17:59 #12
sandstream sandstream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 130
sandstream sandstream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 130
När jag skriver billigare relaterar jag till det avtal vi har i dag som är riktigt uselt och som har rullat på i flera år. Även om molnet skulle vara dyrare värderar jag stabiliteten och flexibiliteten högt.
sandstream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-15, 18:04 #13
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
vilka är det du funderar på att anlita för "moln" verksamhet?
och är det en sann moln lösning eller handlar det om VPS i vanlig mening?
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-15, 19:32 #14
obes avatar
obe obe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 172
obe obe är inte uppkopplad
Medlem
obes avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 172
Citat:
Ursprungligen postat av mervinst Visa inlägg
vps som du talar om är inte "moln".
det är en dedikerad server som är uppdelad i mindre delar.
Dessa vpser har fortfarande begränsningen av vad EN server hårdvara kan prestera.

äkta moln är där det är flera servrarhårdvaror som fungerar som en stor server.
Denna server kan i sin tur delas upp till vpser om så önskas av leverantör osv osv.

så förväxla inte moln (kluster) med "standard" vps.

de bättre moln tjänsterna har dessutom funktionen att en hel hårdvaruserver kan krasha utan att molnet i sig får någon stor effekt.

Moln av olika slag kostar mer för kraften än med dedikerad.
Dock så är en bra moln lösning bättre på att stanna online, klara stora behov svängningar, går att växa i så mycket att en enda server inte hade klarat det.


så det är lite av ett vågspel.
Är priset en mindre fråga och att vara online m.m en extremt viktig del..
Då är moln bra, dock finns det många halvt fungerande lösningar så var försiktig i valet .
Jo, om man menar tjänster som Mosso (ett webhotell som kan skala) så kan man ju inte jämföra med VPS:er, men den vanligaste leverantören när man pratar "cloud" är ju Amazon Web Services. Där kan du ju starta hur många servrar som du vill, och skillnaden är ju inte så stor mot att ha ett antal VPS:er. Det kanske är lite mer jobb med att starta upp och stänga ner nya instanser hos en VPS-leverantör, men det känns ändå säkrare eftersom du har kvar din disk om hosten startar om.
obe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-15, 22:42 #15
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Åt andra sidan är priset fortfarande högt på dom tjänsterna, om man kollar på EC2 så är det dyrare än prestandan på en dedikerad server / egen server.

En koll på trafiken, så är första nivå 0.17$ per GB, en snabb växling i från idag till SEK så blir det 1.14 SEK per GB. Alltså 365 per Mbit.
Jag fattar inte riktigt hur du räknar nu.. Hur får du 1GB för 1.14 SEK att bli 1Mbit för 365 SEK? Iallafall, på den gigabyten bör du kunna trycka in över 1000 besökare räknat på 1MB sidinnehåll. Snittar du då 100k unika besökare per dag blir månadskostnaden $243 vilket inte är speciellt mycket pengar.

Citat:
Molnet som tjänst är inte dåligt, samt är bra om du vill kunna växa smidigt. Men du får inte glömma att du inte får förväxla molnet som en managed tjänst. Du måste ändå ha kunskapar om att ta hand om din instans alla fall.
Google App Engine är en sådan managed tjänst. Förvisso fortfarande i beta och stundtals ganska skakig, men om några månader säkert något att satsa på.
Citat:
Men att det skulle bli billigare är jag mycket tveksam till, säkert dyrare i slutändan. Det jag kan gissa kan spara pengar är stora företag med stor o rörig infrastruktur.
Jag tror det beror på hur man räknar. Amazons minsta variant är Intel(R) Xeon(R) CPU E5430 @ 2.66GHz med 1,7 GB RAM och 160 GB HDD. Kostar cirka $80/mån utan abonnemang. Det är dyrt men meningslöst att jämföra den siffran mot andra providers eftersom de alltid kräver tre månaders uppsägningstid osv.

Med en reserverad instans och ett års avtalstid blir månadskostnaden $48. Om man reserverar i tre år $19.5/mån. De priserna tror jag inte någon provider är i närheten av.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-15, 23:37 #16
ssol ssol är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 70
ssol ssol är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Jag fattar inte riktigt hur du räknar nu.. Hur får du 1GB för 1.14 SEK att bli 1Mbit för 365 SEK? Iallafall, på den gigabyten bör du kunna trycka in över 1000 besökare räknat på 1MB sidinnehåll. Snittar du då 100k unika besökare per dag blir månadskostnaden $243 vilket inte är speciellt mycket pengar.
Hej. Jag måste flika in lite här,

Om du har 100k unika besökare per dag, och varje besökare förbrukar 1MB så gör du av med 100GB om dagen, eller 3TB per månad. 3000 * $0,17 är $510.

3TB per månad motsvarar ett bandbreddsutnyttjande på ca 10Mbit/s, och kostar därmed $51 per Mbit/s, eller 367kr räknat på 7.2 SEK per USD.
ssol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-15, 23:42 #17
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Bara köra servage då 7,5TB trafik / mån och 750GB / disk :P haha
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-16, 10:03 #18
NeoTech NeoTech är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 90
NeoTech NeoTech är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 90
Det går jue o skriva en Google App som agerar webbserver. Problemet med det är väl bara att den inte kan hantera serverscript språk Och man får bygga upp egna "verktyg" runt det.. Men det är inte alls svårt att skriva det. Bara jevligt tidskrävande eg.

Allt kodas i Python och kan servas ut igenom google pages eller liknande.
NeoTech är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-16, 11:36 #19
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av mervinst Visa inlägg
vps som du talar om är inte "moln".
det är en dedikerad server som är uppdelad i mindre delar.
Dessa vpser har fortfarande begränsningen av vad EN server hårdvara kan prestera.

äkta moln är där det är flera servrarhårdvaror som fungerar som en stor server.
Denna server kan i sin tur delas upp till vpser om så önskas av leverantör osv osv.

så förväxla inte moln (kluster) med "standard" vps.
Varför tror du att det är så? Det finns ingen leverantör som unyttja prestandan av flera underliggande hårdvaror för en virtuell server.
VMWare kan idag köra en virtuell server på två hårdvaror, om en hårdvara går sönder så fungerar det (utan failover) på den andra hårdvara. Detta blir bra redundans, men det blir inte mer prestanda.

Amazon kör Xen. Det är inget mer avancerat än en Xen-VPS.
Visst har de ett grymt snyggt och bra interface där man kan göra väldigt mycket.
Men om man bara talar om en enda instans och är det som en enda vanlig VPS.

Dvsa en server som ligger på delad hårdvara med andra servrar.

De har en lastbalanserringstjänst som gör att du kan starta flera instanser (VPS:er) och lastabalansera trafiken till dem. Och det kan du sen kalla kluster om du vill.

Det finns mjukvaror som kan köras paralellt på flera hårdvaror samtidigt för att utnyttja kapaciteten. Men som sagt, inte en hel virtuell server.

Moln, cloud är bara ett nytt begrepp som alla kallar det för olika saker.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-16, 11:43 #20
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
det finns lösningar som tar prestandan ifrån 2 eller fler hårdvaror och får ut prestanda som om det vore en väldigt stor server.
självklart med lite bortfall för overhead osv (måste sägas annars trashar någon mig.. sigh).

äkta moln är som det låter.. ett moln. många små som blir en stor.
men jag antar det bara är en defenitions fråga.
men för mig är det moln och inte lösningar som begränsar prestandan till resurserna på en hårdvara i taget.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017