FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Edit: Fick tala med en annan person som sade att man måste registrera sitt svenska bolag som ett bolag i Norge. Så på köpet får man alltså registrera momsnr och massa extra pappersarbete. Det verkar inte gå att komma runt det...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Då får du stället risken med att Norid tar bort domänen för dig. Pest eller kolera.... det är valet för .no domäner |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
NameISP har redan nämnts i tråden.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Namne isp, frobbit
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Regelverket har ändrats sedan denna tråden startades, numera kan man registrera upp till 100 domäner per bolag.
Senast redigerad av jonny den 2012-03-31 klockan 06:07 Anledning: egenreklam |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det bästa är kanske ändå att starta norsk .com eller .eu sajt? Kommer google sökmotorer ranka .no högre även om sajten är helnorsk och ligger på en .com sajt?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Han jag snackade med menade att detta är ett problem idag, dels att utlandsföretag inte på ett bra sätt kan etablera sig i Norge utan lokal närvaro. Men också det otyg av proxy registreringar som pågår, där många registrarer alltså sätter upp norska bolag, med flertalet dotterbolag för att komma åt .NO domäner och sälja till massiva överpris i förhållande till vad en .NO kostar. Att upprätta ett norskt bolag kostar ingenting, så vart prispåslaget kommer ifrån är jag inte helt säker. Det som i praktiken händer om Norid väljer att tolka sina regler hårdare än vad dom gör idag, är att dom kan stänga av alla domäner som är proxy registrerade. Det alternativa scenariot är att din svenska proxy registrar missköter sitt uppdrag gentemot dig, och inte förnyar/registrerar önskad domän, detta medför att du som registrant står helt utan skyddsnät eller hjälp. Inte heller har du möjlighet att föra någon ATF vid en eventuell tvist, eftersom du faktiskt inte äger domänen. Likaså, vad händer om din svenska registrar går i konkurs, eller säljer sin verksamhet, vart hamnar då din .NO domän? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Men om Norid anser att det är ett problem, varför inte tillåta registreringar fritt? Eller iaf från eu-området. Suck.
Vet du om det finns diskussioner som pekar på detta hållet? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Problemet är väl att man är ett litet land och inte vill bli helt överkörda av folk som etablerar sig pga Norskas tillgångar på cash (nu spekulerar jag bara).
Men visst, att tillåta att EU baserade företag får registrera 1st .NO känns vettigt. Kanske bakom någon form av screening process med, där man försöker filtrera ut MFA, och annat skit som sannolikt lär komma. Vet inte om det finns några diskussioner, men eftersom han preciserade det som ett problem, så hoppas jag dom har det på agendan. Jag som erbjuder domäntjänster önskar dock att förändra väldigt mycket med Norid, en whois som visar utgångsdatum hade ju varit ett första steg. Norid säger nej till det för att dom vill förhindra squatting och handel med domäner, jag menar dock att det kan dom lätt förhindra genom att ha en stor tidsvolym med möjliga datum domänen släpps, så slipper man hela snapback "problemet". |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|