Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur bestrida en faktura från Norge?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-19, 21:54 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Man har inte rätt skriva ut böter utan godkännande, så om du bestrider har du alltid rätt få det prövad i domstol. Sedan lär Norge inte kräva du blir utlämnad för den straffnivån.

Precis samma sak i Sverige som gäller fortkörningsböter, du kan bestrida dom och begära det tas upp i domstol även att dom bevisar att laserpistolen även är kalibrerad inom gränsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Bilregistret är ju offentligt, det är ingen skillnad på om det är en svensk eller utländsk som ber om uppgifter.

Ja.

Om du får böter betyder det att det är en lag som du bryter mot. Givetvis måste du följa det lands lag där du befinner dig. Jag har svårt att tro att det inte finns någon möjlighet att betala eller skaffa rätt utrustning innan du kör in på vägen.

Är det en "kontrollavgift" är det nog lite mera öppet för tolkning.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-20, 22:28 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Dimme Visa inlägg
Att få böter för vägtullar som man inte har möjlighet att betala kontant eller välja en annan väg har inget att göra med om man sköter sig eller inte.

Det är inte staten som kräver dig på pengar, det är något privat företag.
Ja, fast det blir vanligare hela tiden att privata företag sköter offentlig verksamhet oavsett vad det gäller.
Oläst 2012-07-22, 11:12 #13
Bear Bear är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
Bear Bear är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
Det verkar ju inte vara en polisiär böter. Hade det varit det så kan jag meddela att poliserna i de nordiska länderna har ganska gott sammarbete. Själv blev jag av med kortet upp i de norska fjällen (kortet ryker vid 25km's övertramp, jag körde 26km för fort), samt fick en böter på 10K Norska riksdaler :/

Det fina i den kråksången var dock att innan svenska traffikverket fick veta att mitt kort blivit indraget i norge så kunde jag fortsätta köra bil här hemma, en slagning i polisens register visade nämligen inte att det var indraget (känner en polis som kollade innemellan) När väl traffikverket fick in mitt indragna kort så hade nästan hela indragningsperioden gått, så det var bara att skicka in nytt foto och fortsätta köra.

Eftersom jag är veckopendlare kan jag säga att jag är lite räddare om kortet nu för tiden.

Halvens OT kanske... Men ändå...
Bear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017