Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Intresse för att jobba som säljare i Bangkok?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-10, 02:19 #11
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Jag tror inte någon frisk människa vill flytta till Bangkok för arbetets skull om det är de där villkoren. Du får hoppas på någon som är trött på Sverige och vill iväg på ett äventyr eller som redan bor i Thailand. Jag är tveksam om du kommer hitta någon erfaren säljare på så sätt.

Flygresa t&r till Bangkok: Ca 3 månadslöner
Antar någon slags depost till lägenheten är standard?

Jag känner många som flyttat utomlands för jobb under 6-12 månader. Om det rör sig mot 12 månader eller mer så har alla åkt hem en sväng = de behöver budgetera med flyg en gång till.

Betalar företagen i förskott? Om inte, hur har du tänkt betala ut provisionen till den anställde? Om provisionen t ex är 22000 Baht, har du tänkt ut betala ut den månadsvis med ca 1800 baht eller betalar du provisionen i förskott?

Det är mycket möjligt att du har en lättsåld produkt, men det känns alldeles för osäkert ur en arbetstagares perspektiv att flytta till Bangkok. Det är nog mycket troligare att du i sådana fall hittar eventuella intressenter i Thailand.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-10, 04:23 #12
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av Gigena Visa inlägg
Jag tror inte någon frisk människa vill flytta till Bangkok för arbetets skull om det är de där villkoren. Du får hoppas på någon som är trött på Sverige och vill iväg på ett äventyr eller som redan bor i Thailand. Jag är tveksam om du kommer hitta någon erfaren säljare på så sätt.

Flygresa t&r till Bangkok: Ca 3 månadslöner
Antar någon slags depost till lägenheten är standard?

Jag känner många som flyttat utomlands för jobb under 6-12 månader. Om det rör sig mot 12 månader eller mer så har alla åkt hem en sväng = de behöver budgetera med flyg en gång till.

Betalar företagen i förskott? Om inte, hur har du tänkt betala ut provisionen till den anställde? Om provisionen t ex är 22000 Baht, har du tänkt ut betala ut den månadsvis med ca 1800 baht eller betalar du provisionen i förskott?

Det är mycket möjligt att du har en lättsåld produkt, men det känns alldeles för osäkert ur en arbetstagares perspektiv att flytta till Bangkok. Det är nog mycket troligare att du i sådana fall hittar eventuella intressenter i Thailand.
Gällande provisionen så betalar kunden alltså t ex 220,000 THB utspritt över 12 månader. Varje månad betalar alltså kunden 18'333 THB (8,3%). Tanken är då att säljaren får 100% av intäkterna för första månaden, plus möjligtvis lite till för att nå till t ex 10% provision. Resterande månader går intäkterna till bolaget.

Gällande att du säger att det kostar 3 månadslöner att betala resan så vill jag inte hålla med dig om det. Du påstår då att en månadslön är 15,000 THB. Det stämmer ju inte, den förväntade månadslönen ligger ju på över 80,000 THB.

Det är ungefär som att säga att en bilförsäljare som tjänar 90,000 SEK i månaden med en grundlön på 10,000 SEK, "bara tjänar 10,000 SEK". Eller att säga till nya säljare "Din lön kommer att vara på 10,000 SEK". Detta är ju inte korrekt.

Att deposition till lägenheten är standard har du helt rätt i. Hittar man en lägenhet för t ex 2500 SEK så brukar det vara 2 månader deposition och alltså inkl första hyran blir utgiften för första månaden ca 7500 SEK för lägenheten.
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-10, 07:50 #13
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av marcuslind Visa inlägg
Gällande provisionen så betalar kunden alltså t ex 220,000 THB utspritt över 12 månader. Varje månad betalar alltså kunden 18'333 THB (8,3%). Tanken är då att säljaren får 100% av intäkterna för första månaden, plus möjligtvis lite till för att nå till t ex 10% provision. Resterande månader går intäkterna till bolaget.

Gällande att du säger att det kostar 3 månadslöner att betala resan så vill jag inte hålla med dig om det. Du påstår då att en månadslön är 15,000 THB. Det stämmer ju inte, den förväntade månadslönen ligger ju på över 80,000 THB.

Det är ungefär som att säga att en bilförsäljare som tjänar 90,000 SEK i månaden med en grundlön på 10,000 SEK, "bara tjänar 10,000 SEK". Eller att säga till nya säljare "Din lön kommer att vara på 10,000 SEK". Detta är ju inte korrekt.

Att deposition till lägenheten är standard har du helt rätt i. Hittar man en lägenhet för t ex 2500 SEK så brukar det vara 2 månader deposition och alltså inkl första hyran blir utgiften för första månaden ca 7500 SEK för lägenheten.
Jag vet inte vad du har för produkt så jag räknar ur ett väldigt försiktigt perspektiv. Det är givetvis mycket troligt att säljaren kommer tjäna mer. Kanske inte första månaderna, men när han väl acklimatiserat sig och blivit bekant med produkten. Jag skulle också säga att det är troligare att antalet försäljningar ökar med tiden om produkten är bra, så de första månaderna kommer vara en lägre lön än snittet om man slår ut det över ett år.

Grejen är väl att upplägget är väldigt låg risk för dig som arbetsgivare, men galet riskabelt för en eventuell arbetstagare. Speciellt om man tänker på att han troligen måste skriva på ett längre kontrakt på en lägenhet samtidigt som provanställningen är sex månader.

Sedan skulle jag fundera på vad det sänder för signaler att erbjuda en så låg grundlön om du verkligen tror på produkten.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-10, 09:40 #14
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Det gäller att hitta någon som i första hand vill bo i Thailand och har det som prioritet. De svenskar som jobbat med oss (som anställda och frilansare) har samtliga gjort det för att kunna stanna i Thailand under ett par år. Timlönen har varierat från 250-350 baht.

En missuppfattning är att det är lätt att som utlänning fixa jobb här. Utan utbildning är det precis tvärtom, så gott som omöjligt. Som utlänning är du dessutom ej tillåten att jobba inom en hel del yrken.

De utlänningar (icke-thai) som eftersöks är främst:

1. Kvalificerade managers (sales manages, front desk managers och general managers) till större hotell.

2. Kvalificerade säljare. Som i denna tråden.

3. Utbildade kockar till finare hotell som serverar "västerländsk mat".

4. Kvalificerad IT-personal. Programmerare av olika slag.

5. Dykinstruktörer (även om de brukar ha en väldigt låg lön generellt, jag vet de som jobbat gratis, för att enbart få dyka.

Det kan tilläggas att de som jobbar för ex TUI / Fritidsresor har löjligt låga löner här.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-10, 10:04 #15
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Det kan tilläggas att de som jobbar för ex TUI / Fritidsresor har löjligt låga löner här.
Det gäller väl inte specifikt för Thailand? Det finns en anledning till att det mestadels är ungdomar som jobbar för charterbolagen
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-10, 10:04 #16
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Beträffande lönen:

Jag tror det är helt beroende av hur en erfaren säljare anser hur lättsåld produkten är. Många duktiga säljare kan jobba helt mot provision om de vet att produkten är förhållandevis lättsåld och populär, så det är väldigt svårt att orda om lönen.

Kanske 20,000 baht vore rimligare. En säljare som inte säljer ett dugg på två månader betvivlar jag har motivation att fortsätta... Dessutom är det ju ohållbart för firman. Kanske en tvåmånaders provperiod med lite högre grundlön är bäst för båda?! Bara en fundering.

Arbetstiderna är väl inget att orda över. Antingen kan man tänka sig jobba från lunch till kvällen, eller så får man nog hitta ett jobb någon annanstans. ;-).

Man kan ju även komma ihåg att arbetstillstånd och arbetsvisum (Non Immigrant-B) kostar sisådär 25-40,000 baht att ordna, beroende på om man gör att själv (fyller i blanketter på thai), eller om man låter en advokatfirma eller revisor hjälpa en.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2012-10-10 klockan 10:08 Anledning: slarvfel
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-10, 10:07 #17
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det gäller väl inte specifikt för Thailand? Det finns en anledning till att det mestadels är ungdomar som jobbar för charterbolagen
Jo, för de har tydligen räknat på vilka levnadskostnader som råder för respektive land. I Thailand förväntas man äta ris och nudlar tydligen, hehe

Lönerna är således låga i södra Europa, men ännu mycket lägre här. I varje fall var det så när jag sedan kikade in deras tabell. Har det ändrat sig får jag äta upp tabellen.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-10, 10:19 #18
Piraten Piraten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 367
Piraten Piraten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 367
Citat:
Ursprungligen postat av marcuslind Visa inlägg
Hej Captain.

Gällande kontor så Nej, jag har inte kontor än. Jag har just nu helt ensam i bolaget så detta skulle i sådana fall bli min första anställda. Jag börjar känna ett behov för kontor just nu då det är mycket Starbucks som gäller för tillfället (Jag gillar inte att arbeta ensam i en tyst lägenhet utan människor).
Här har jag hyrt kontor förut, rätt så trevligt ställe, fräscha kontor i mindre storlekar:
http://www.thenomadoffices.com/locat...rchange21.html

Mitt i smeten vid MRT Asoke, bor du på the ivy så är det smidigt att ta sig dit.
Piraten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-10, 10:26 #19
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Citat:
Ursprungligen postat av Piraten Visa inlägg
Här har jag hyrt kontor förut, rätt så trevligt ställe, fräscha kontor i mindre storlekar:
http://www.thenomadoffices.com/locat...rchange21.html

Mitt i smeten vid MRT Asoke, bor du på the ivy så är det smidigt att ta sig dit.
Såg trevligt och fräscht ut! Ett bra tips mao.

Vi hyr 40 kvadratmeter för dryga 10,000 baht i månaden på Samui (bilden är därifrån, men sedan dess är det ommöblerat). Tycker det är prisvärt. Jag gissar att centrala Bangkok är dyrare.

Vi skall bygga eget kontor senast 2015, förhoppningsvis tidigare. Vi har precis köpt marken, så det är lite tomt i plånboken just för tillfället, haha.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg office07.jpg (56.2 KB, 30 visningar)
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2012-10-10 klockan 10:29
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-10, 11:26 #20
btngs avatar
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 375
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare
btngs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 375
Citat:
Ursprungligen postat av Piraten Visa inlägg
Här har jag hyrt kontor förut, rätt så trevligt ställe, fräscha kontor i mindre storlekar:
http://www.thenomadoffices.com/locat...rchange21.html

Mitt i smeten vid MRT Asoke, bor du på the ivy så är det smidigt att ta sig dit.
Får man fråga vad du betalade och för hur stort?
btng är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017