FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Men nu är det väl så att forumet flyttar permanent till den nya adressen? Eller ska du flytta tillbaka forumet senare? Då borde ju en 301 passa bra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
Forumet kommer att ligga kvar på den nya adressen (i en underkatalog) men det kommer inte att finnas någon "förstasida" till en början. Därför vill jag redirecta besökaren vidare på obestämd tid. Så flytten av själva forumet är permanent med redirecten är temporär. Blev det lite klarare nu?
/Johan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo jag förstår hur du menar. Jag har själv inte gjort några tester för att se hur sökmotorerna faktiskt fungerar. Men rent logiskt så borde det ju var innehållet du flyttar. Du vill säga till sökmotorerna att innehållet har flyttat till en ny adress.
Så gör du en 301 från rooten där forumet ligger nu till en underkatalog kommer sökmotorerna förstå att innehållet har flyttat. När de sedan uppdaterat sitt index kan du ta bort 301 redirecten och bygga upp en ny startsida i rooten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Fast egentligen känns det som om det bästa valet i det här fallet är att länka till forumet från förstasidan, så slipper man redirectoriska hårklyverier och så kan man publisera ingresser till de senaste inläggen med länkar på förstasidan. Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
/Johan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Huvudfrågan är väl om man vill få med alla "SEO-kraft" från forumet till den nya platsen eller bevara den på startsidan. Och problemet med en 302 är väl just att google inte kommer uppdatera adresserna? När man tar bort 302:an kommer inte google tro att forumet ligger i rooten igen? Använder man sig av 301 så uppdateras ju adresserna allteftersom sidan blir spindlad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Och det vill du ju inte om jag förstår dej rätt, eftersom du skall använda den senare. Jag skulle nog helt enkelt vänta med att flytta forumet tills du har allt på plats. Jag är inte helt säker på hur Google hanterar 302 ![]() För att få ett riktigt bra svar på frågan kan du alltid besöka google groups, där bla Vanessa och Amanda svarar på frådog, båda 2 jobbar på googles webmaster central, och de vet vad som gäller. http://groups.google.com/group/Google_Webm...ter_Help/topics |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Nykomling
|
Att vänta är inte ett alternativ eftersom jag inte vet hur lång tid det kommer att ta att skapa den nya portalsidan. Indexsidan (dvs förstasidan under roten) borde väl rimligtvis åter bli indexerad när redirecten är borta och det finns ett innehåll där? Jag är fortfarande rådvill men det lutar åt att jag använder en permanent redirect (på obestämd tid) eftersom forumet inte kommer att flyttas tillbaka till roten.
/Johan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Den logiska arbetsgången borde ju vara att flytta det när du är klar med det arbetet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är en lång historia men inte ett alternativ att flytta forumet senare.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|