Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad säger lagen om marknadsföring via e-post?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-10, 10:07 #11
PHREDATOR PHREDATOR är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
PHREDATOR PHREDATOR är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
fredrikberggren.wordpress.com/2007/10/06/tips-till-dig-som-ska-borja-med-e-postmarknadsforing/

Här finns lite grundläggande info om vad lagen säger.
PHREDATOR är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-12, 09:46 #12
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Flitig postare

Det är ett väldigt intressant ämne, framförallt om man ser på utvecklingen på området utomlands! Jag får själv en massa spam och i likhet med de flesta andra knyter jag näven i fickan, men samtidigt känns det frestande att prova på en mailkampanj! Då syftar jag inte på att skicka ut 50K mail till slumpadresser, utan direktadresserade mail. Men även om syftet och motivet är gott kan (och kommer) det ändå nästan säkert att tolkas som spam i mottagarens ögon.

Vad gäller Posten så finns ju också PAR och deras databas PAR-AD att tillgå. Ur denna databas kan man extrahera mailadresser till både individer på företag eller företags generalla e-post (infomailen), vilket är fullt lagligt. Några saker jag spontant tänker just nu är...

* Skulle det vara mer acceptabelt om man mailade direkt till vederbörande istället för till generalla adresser, dvs. om man vill sälja en fysisk produkt så mailar man inköpschefen osv?

* ...om man skriver ett kortfattat mail och tydligt poängterar att det är direktadresserat och inte spam, men lägger in en länk till sin sida? Då kan mottagaren själv välja om han vill se erbjudandet eller inte.

*...om man mailar och frågar om dom är intresserade av att ligga med på en utskickslista (men inte aktivt måste avböja), dvs. dom får ingen reklam om dom inte själva aktivt väljer det - man gör dom bara uppmärksamma på möjligheten?

*...om man bortser ifrån den moraliska dimensionen och tänker rent pragmatiskt (givetvis ska man inte vara oetisk eller bryta mot lagen, men det ser jag som självklarheter!) kan man tänka ungefär såhär: "Mailar jag 100 kunder och får 5 som köper min produkt/tjänst, så är det 95% som är missnöjda och 5% som är nöjda" - men det väsentliga rent företagsekonomiskt är ju om de övriga 95% annars skulle ha blivit kunder, annars är det ju ingen faktisk förlust för företaget. Det är så jag gissar att spammare tänker i alla fall. Eller tänker jag fel?

Jag vet inte om jag gått O/T här, i så fall får ni gärna ta er frihet att redigera inlägget. Jag vill heller inte argumentera för eller emot endera åsikten, men jag tror att själva diskussionen kan vara givande! För att citera Jan Berglin, "Det är inte nålen i höstacken som är viktig utan höstacken i sig."
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-12, 09:54 #13
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag tycker inte om spam och skulle jag handla en produkt som någon spammar om skulle jag så långt det är möjligt handla hos någon som inte skickat spam till mig. Framförallt skulle jag avråda alla bekanta från att ha något med företaget att göra.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-12, 11:54 #14
Flitig postare

Flitig postare

Jag tror vi alla delar den uppfattningen, men det beror förstås på vad man definierar som "spam". På svenska blir det väl oönskad skräppost, men även mail som inte är skräppost kan ju vara oönskad, och vice versa. Hur man än vrider på saken så är spam dåligt, men mailreklam måste å andra sidan inte vara spam. Eller måste den det...?
Oläst 2007-10-12, 12:32 #15
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Spam är ju något som kommer i alldeles för stor mängd, och inte går att komma ifrån. Ordet kommer från en sketch av Monty Python-gänget (http://www.youtube.com/watch?v=ittcysgpAVk) och det bör inte dras ett likhetstecken mellan reklamutskick och spam.

Rent juridiskt får du ju skicka reklam till företag. Det du frågar efter är ju egentligen hur du undviker att "kunden" blir irriterad. Även detta hittar du fin-fina lösningar på i Fredriks blogg.

Viktigt här är hur du uttrycker dig. Se till att vara informativ istället för säljande. Säljande kan uppfattas som provocerande.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-12, 13:00 #16
Flitig postare

Flitig postare

Instämmer, det var en mycket bra introduktion på Fredriks sida!
Oläst 2007-10-16, 22:47 #17
Dykarn Dykarn är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2005
Dykarn Dykarn är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2005
Jag tror det var Yahoos CTO so sa att spam ar
mail som inte ar relevanta

(med andra ord , prenumenerar du pa ett nyhets brev men oppnar det inte under ett ar och dom fortsatter att skick sa ar det ....)

AOL har tagit samma standpunkt

Men tillbacks till fragan ar att du kan enligt lagen skicka email till foretag du tidigare har haft kontakt med relevant information

Men som sagt jag skulle ha koll pa mina IP's
Dykarn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 00:27 #18
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Om det som du beskriver handlar om mer eller mindre persoligt skriva mail och inte något tråkigt massutskick, så skulle jag inte klassa det som spam, däremot som oönskap e-post. Om det är seriöst, alla kontaktuppgifter som finns fungerar att kontakta er på och ni inte skickar mailet som massmail så är det bara maila på. Men handlar det om större antal lika mail mot en viss grupp så tycker jag det är dumt att skicka det via mail, bättre med spam.

Svartlistning i spam-filter kommer ni ockås drabbas av som tidigare nämnt om ni skickar ut större mängder lika dana mail, även om ni delar upp det i mindre antal mail och flera utskickstillfällen.

Så, är det seriöst personligt skrivet och riktat till rätt målgrupp, go go go! Annars lägg ner.
Polis_ttt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 00:38 #19
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2007
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2007
Nu var det ett tag sedan jag skickade ut. Utskicket gick bra, mailen var personliga, alla kontaktuppgifter fungerar och breven var väl utformat och anpassade till verksamheten.
Mailen skrevs för hand och skickades för hand. Totalt rörde det sig om ett 50-tal mail. Responsen var bättre än jag kunde hoppats på, men jag kommer nog inte göra om det igen. Detta pga medans jag gjorde detta utskick började jag jämnföra mig själv mot en telefonförsäljare och hittade vissa likheter... så det var första och sista gången. Efter detta har vi satsat på direktreklam via posten, vilket var mycket roligare att jobba med
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017