Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kräver stopp för fulregistrering

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-16, 22:06 #11
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Hela förslaget faller ju ganska platt eftersom Handelsbanken fortfarande inte skulle klara sig från phishingförsök där t.ex. typo-domäner förekommer. Skulle man spärra just ordet "bank" så kan ju fortfarande domäner som exempelvis www.handelsbnken.se registreras.

Vanligtvis används ju inte heller domännamn för phishingförsök, utan snarare email som skickas ut med "dolda" länkar som går till IP-adresser till kapade servrar m.m. Nåja, intressant fråga men knappast något bra förslag.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-17, 09:04 #12
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Citat:
Originally posted by Marcus@Jan 16 2008, 23:06
Skulle man spärra just ordet bank så kan ju fortfarande domäner som exempelvis www.handelsbnken.se kunna registreras.
För en massa år sedan fick jag inte registrera varumärket "bildbanken" (för en av de första nätbaserade bildlösningarna) just eftersom ordet "bank" ingick och jag inte hade en oktroj (tillstånd att bedriva bank). Att det var en helt annan typ av bank spelade ingen roll och jag tror inte jag fått igenom "bildbnken" heller.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-17, 10:56 #13
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av claesm
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus
Skulle man spärra just ordet bank så kan ju fortfarande domäner som exempelvis www.handelsbnken.se registreras.

För en massa år sedan fick jag inte registrera varumärket "bildbanken" (för en av de första nätbaserade bildlösningarna) just eftersom ordet "bank" ingick och jag inte hade en oktroj (tillstånd att bedriva bank). Att det var en helt annan typ av bank spelade ingen roll och jag tror inte jag fått igenom "bildbnken" heller.
Vet inte om det är syftningsfel, men blandar du inte ihop saker och ting nu ? varumärken och domäner är inte direkt jämförbara..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-17, 11:22 #14
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Jan 17 2008, 11:56
Vet inte om det är syftningsfel, men blandar du inte ihop saker och ting nu ? varumärken och domäner är inte direkt jämförbara..
Njo, det är de nog. För alla andra än de som livnär sig på att nappa domäner.

Anyhow så tror jag att det hade varit en möjlig väg att gå, att förbjuda andra att registrera domännamn där det ingår "bank" om man nu inte är en riktig bank.

Själv gillade jag när Björn Ericsen (r.i.p.) skötte .se för egen hand och egen hjärna. Då delade han ut domännamn till dem som förtjänade ha just detta namn och släppte aldrig igenom fifflare och andra. Och själv avskyr jag när toppdomäner hamnar i händer på antingen fifflare som gladeligen säljer vad som helst till vem som helt, eller hjärndöda byråkrater som går på och tillåter allt där man stoppat in & eller % eller andra tecken (som eurid).
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-17, 11:57 #15
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av claesm
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Vet inte om det är syftningsfel, men blandar du inte ihop saker och ting nu ? varumärken och domäner är inte direkt jämförbara..
Njo, det är de nog. För alla andra än de som livnär sig på att nappa domäner.

Anyhow så tror jag att det hade varit en möjlig väg att gå, att förbjuda andra att registrera domännamn där det ingår "bank" om man nu inte är en riktig bank.

Själv gillade jag när Björn Ericsen (r.i.p.) skötte .se för egen hand och egen hjärna. Då delade han ut domännamn till dem som förtjänade ha just detta namn och släppte aldrig igenom fifflare och andra. Och själv avskyr jag när toppdomäner hamnar i händer på antingen fifflare som gladeligen säljer vad som helst till vem som helt, eller hjärndöda byråkrater som går på och tillåter allt där man stoppat in & eller % eller andra tecken (som eurid).
Ehh -det var ju ett naivt sätt att se på tillvaron!

Varumärken i Sverige registreras genom PRV, dels i geografiska områden och även i 45 olika klasser,
vilket teoretiskt kan ge dig ett stort antal varumärkesinnehavare till ett och samma varumärke.

.se-domäner däremot sköts som bekant av IIS som tillämpar först-till-kvarn, oavsett varumärkesinnehav.
Tvister sköts retroaktivt genom ATF.

PRV och IIS har däremot ingenting med varandra att göra och det står vem som helst att registrera ett ledigt domännamn - utan förbehåll.
Därigenom kan du registrera ett inarbetat eller registrerat varumärke som domännamn under .se eller annan TLD.
- utan att för den delen göra intrång på ett varumärke, beroende på vad du presenterar på sidan.
Att registrera och inneha ett domännamn är per defenition INTE varumärkesintrång.

Att sedan eftersträva Ericsens regler skulle sannolikt innebära 50-70 000 registrerade domäner mot dagens ca 700 000.
Och jag vet inte om det är vad som borde eftersträvas.. och vem skulle vara stor-koko nu när Ericsen gått bort - DU kanske!?

Domäner och varumärken är och förblir två helt separata saker och jag har sagt det många gånger förut,
inget av dem ger automatisk rätt till det andra.

Det känns också som det kastas lite sten i glashus här...
får för mig att du själv blev av med en .nu-domän för en tid sedan pga av att du ansågs snylta och göra intrång på ett inarbetat varumärke..
http://www.webmasternetwork.se/f16t24342hl...names-st16.html
Men du kanske ser det på ett annat sätt??
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-17, 14:00 #16
Overtorps avatar
Overtorp Overtorp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 50
Overtorp Overtorp är inte uppkopplad
Medlem
Overtorps avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 50
Kanske är dags att införa en .bank top-domän, exklusivt för banker, vilket troligtvis skulle minska riskerna för ful-registreringar.
Då gäller det att få hela världen att rätta in sig i leden, vilket troligtvis skulle vara lättare sagt än gjort.

Hur ser reglerna ut för att registrera domäner under .MIL och .GOV ?
Overtorp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-17, 14:08 #17
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by Overtorp@Jan 17 2008, 15:00

Hur ser reglerna ut för att registrera domäner under .MIL och .GOV ?
Tror det framgår på iana.org men vad jag minns är det amerikanska skolor under .edu, amerikansk militär under .mil och amerikansk regering under .gov.

Resten av världen är inte välkommen
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-17, 15:17 #18
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by claesm@Jan 17 2008, 12:22
[Själv gillade jag när Björn Ericsen (r.i.p.) skötte .se för egen hand och egen hjärna. Då delade han ut domännamn till dem som förtjänade ha just detta namn och släppte aldrig igenom fifflare och andra.
Fast orättvisan (eller rättvisan) där bestod i att olika personer kunde ha olika bra tumme med honom. Men kul var det att skicka mail till honom och se vad han skulle svara - och fort gick det...

Edit: (eller rättvisan)
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-17, 19:13 #19
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Originally posted by -claesm@Jan 17 2008, 12:22
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Vet inte om det är syftningsfel, men blandar du inte ihop saker och ting nu ? varumärken och domäner är inte direkt jämförbara..
Njo, det är de nog. För alla andra än de som livnär sig på att nappa domäner.

Anyhow så tror jag att det hade varit en möjlig väg att gå, att förbjuda andra att registrera domännamn där det ingår "bank" om man nu inte är en riktig bank.

Själv gillade jag när Björn Ericsen (r.i.p.) skötte .se för egen hand och egen hjärna. Då delade han ut domännamn till dem som förtjänade ha just detta namn och släppte aldrig igenom fifflare och andra. Och själv avskyr jag när toppdomäner hamnar i händer på antingen fifflare som gladeligen säljer vad som helst till vem som helt, eller hjärndöda byråkrater som går på och tillåter allt där man stoppat in & eller % eller andra tecken (som eurid).

Ehh -det var ju ett naivt sätt att se på tillvaron!

Varumärken i Sverige registreras genom PRV, dels i geografiska områden och även i 45 olika klasser,
vilket teoretiskt kan ge dig ett stort antal varumärkesinnehavare till ett och samma varumärke.

.se-domäner däremot sköts som bekant av IIS som tillämpar först-till-kvarn, oavsett varumärkesinnehav.
Tvister sköts retroaktivt genom ATF.

PRV och IIS har däremot ingenting med varandra att göra och det står vem som helst att registrera ett ledigt domännamn - utan förbehåll.
Därigenom kan du registrera ett inarbetat eller registrerat varumärke som domännamn under .se eller annan TLD.
- utan att för den delen göra intrång på ett varumärke, beroende på vad du presenterar på sidan.
Att registrera och inneha ett domännamn är per defenition INTE varumärkesintrång.

Att sedan eftersträva Ericsens regler skulle sannolikt innebära 50-70 000 registrerade domäner mot dagens ca 700 000.
Och jag vet inte om det är vad som borde eftersträvas.. och vem skulle vara stor-koko nu när Ericsen gått bort - DU kanske!?

Domäner och varumärken är och förblir två helt separata saker och jag har sagt det många gånger förut,
inget av dem ger automatisk rätt till det andra.

Det känns också som det kastas lite sten i glashus här...
får för mig att du själv blev av med en .nu-domän för en tid sedan pga av att du ansågs snylta och göra intrång på ett inarbetat varumärke..
http://www.webmasternetwork.se/f16t24342hl...names-st16.html
Men du kanske ser det på ett annat sätt??
Naivt och naivt. Jag har nog registrerat fler varumärken än vad du har.

Men bekymret är ju precis som jag skriver, vanliga användare har inte en jävla susning om skillnader hit och dit utan ser det ett domännamn som påminner om ett företags-, tjänste- eller varumärkesnamn som de känner igen, tror de ju att domänen leder dit.

Det som retar mig är folk som av någon jävla anledning alltid ska hitta ett försvar för dessa fifflare och trixare. Som dels släpper igenom tvivelaktiga registreringar för att öka på sina egna intäkter eller släpper igenom tvivelaktiga registreringar bara för att man har hål i huvudet. Dels alltid ska försvara varför det blivit så eller ska vara så.

Det finns INGET som helst skäl att släppa igenom www-handelsbanken.se.

"Men de har ju följt reglerna", skiter väl jag i. En sådan domän har inget skäl att finnas till.

"Men det ska ju vara rättvist för alla", skiter väl jag i. Jag tycker inte bovar och banditer ska omfattas av någon slags rättvisa.

"Men vi följer ju bara reglerna", skiter väl jag i. Ersätt sådana byråkrater med folk som har hjärna.

Att släppa igenom snabbregistrerade varumärken för ugnsvantar och gödsel som blev till "shopping.eu" och "muscials.eu" är antingen fiffel i den högre skolan där någon fått pengar vid sidan om som tack eller är det ett gigantiskt hål i huvudet. Att amerikanska ambassaden inte fick "usa.eu". Att godkänna ett snabbregistrerat varumärke för "barc & elona" som blev till "barcelona.eu".

För att inte tala om de tusentals .se-domäner som trixades med på samma sätt med icke-giltliga tecken och annat skit. Låt alla de som hittade på bolag eller bifirmor med å, ä och ö för att kunna regga bra .se-domäner (tåxi blev till taxi.se, "Vet & Enskåp" blev till "vetenskap.se") nu få de domäner de sökte, t ex "tåxi.se" och "vetenskåp.se" så kan de utspruntliga säljas igen (ges till eventuell varumärkes- eller firmainnehavare, lottas ut eller auktioneras ut).

Bunta ihop dem och ta tillbaka dem, är mitt förslag.

Och - alla ni riktiga affärsmän här på WN - visst ger det bättre karma, känns bättre att bygga verksamheter på något man själv skapat i stället för att - höhö - utnyttja andra verksamheter och folks goda tro och luras?

PS. Nunames tillät mig inte förnya registreringen av ett domännamn jag haft i mer än 10 år, ett domännamn som de dessutom efter 2, 4, 6 och 8 år tyckte jag skulle förnya, vilket jag tycker är en jäkla skillnad. Ska du hacka på mig, gör det för http://tinyurl.com/2lnpyb eller för alla jag utbildat i hur det fungerar med domäner (Ctrl-Alt-Delete m fl) men ha i minne att det är tolv år sedan. Väx upp.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-17, 19:42 #20
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Hehe, pajkastning och skryt är kul =) Gräv er ur sandlådan...
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017