Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Jag har fulregistrerat...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-20, 03:54 #11
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabis avatar

Citat:
Originally posted by Fredrik-s@Oct 20 2008, 02:25
Som Davve säger så är det tillåtet att publicera egen tagna foton. Detta har varit uppe tidigare i diverse disskutioner på b la fotosidan.se. Då när olika "modebloggar" har publicerat bilder på folk som dom tagit på stan utan dennes vetande och medgivande om publicering.

Så ja, de är tillåtet.
Om vi återgår till vad den här tråden handlade om från början så tror jag fortfarande inte det är tillåtet. "Bara jag" har fått det dokumenterat här på WN att det är någon form av hämnd som är syftet med domänen. Då kan man ju gissa att det är fråga om smutskastning. Det är kanske ok om det bara rör sig om företaget och inte ägare och anställda blir uthängda. Du har nog missat att det inte är tillåtet att publicera ens egentagna bilder på personer med syfte att kränka dem.

Jag kanske bör tillägga att jag säkert skulle gjort likadant som "Bara jag" om jag själv velat hämnas på ett sånt här företag. Någonstans hittar man ju ofta anledningar som "berättigar det man gör". Men då får man vara beredd att ta straffet också, vilket borde stanna vid villkorlig dom för en tidigare ostraffad.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 03:56 #12
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Originally posted by nukem@Oct 20 2008, 03:43
Det var en internet-tidning som fotograferande en svensk kändis. Denna kännda svenska tjej tog sedan och lade samma bild på sin blogg. internet-tidningen fakturerade sedan henne. Med rättsystemet bakom sig.
Självklart, de har ju upphovsrätten till bilden.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 05:56 #13
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Fredrik-s@Oct 20 2008, 02:25
Som Davve säger så är det tillåtet att publicera egen tagna foton. Detta har varit uppe tidigare i diverse disskutioner på b la fotosidan.se. Då när olika "modebloggar" har publicerat bilder på folk som dom tagit på stan utan dennes vetande och medgivande om publicering.

Så ja, de är tillåtet.
Sanning med modifikation för det gäller under förutsättningen att det inte innebär något negativt för personerna på bilderna. Det låter knappast som om så skulle vara fallet här.

Om nu någon inte skulle tro mig så kan denne läsa igenom DI:s alla publikationer för jag vet att det står i någon av dem men kommer inte ihåg vilken.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 08:34 #14
Bara jags avatar
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem
Bara jags avatar

Reg.datum: Apr 2008
Tack för era svar! Nu har jag blivit lite klokare.

Citat:
Du har registrerat ett ledigt domännamn enligt gällande "först-till-kvarn-regler" hos .SE Du har inte registrerat domänen i syfte att erbjuda den till försäljning till det bolag du omnämner. Du anser dig ha ett berättigat intresse till domänen genom ditt planerade informativa innehåll och vad du anser är befogad konstruktiv kritik. Eller har jag uppfattat dig fel?
Korrekt. Jag skall inte sälja domänen, inte tjäna pengar (tvärtom) och sidan skall innehålla ren fakta och konstruktiv kritik. Jag skall berätta vad jag råkat ut för + andras berättelser.

Citat:
kan dock bli fel för din del då ditt mål är att smutskasta. Annars är det ok att publicera bilder
Jag skall inte smutskasta, bara informera. Detta företag har redan smutsat ner sig själv. Tänker nog inte visa bilder på personer (I så fall blurrar jag ansiktet)
Bara jag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 10:55 #15
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Citat:
Originally posted by Davve@Oct 20 2008, 00:52
Citat:
Det räcker med en bild på en person så är det olagligt. Vilket antagligen gör bilddagboken till Sveriges största brottsplats, där publiceras säkert en hel del utan tillåtelse från de som syns på bilderna.
Fel, det är fullt lagligt att publicera egna bilder som föreställer andra
Harmlösa personuppgifter får man lov att publicera, vilket även gäller bilder. Men utan att se fotot kan man inte avgöra om det är tillåtet eller inte.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 11:00 #16
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

En bra sak att känna till, för jag antar att företaget kommer att försöka få dig att ta bort tex logotyper och annan information och hämvisa till både det ena och det andra.

Satir och konsumentinformation har visst skydd, och man kan delvis använda skyddat material, som just en logotype. Låt nu inte detta vara ditt huvudargument i en juridisk process, utan att kolla upp det innan
Oläst 2008-10-20, 11:59 #17
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Du kan söka utgivningsbevis (2000:-) som gör att du räknas i en annan liga och då får du publicera nästan vad som helst utan restriktioner av PUL. Förtal kan du åka dit på.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 13:19 #18
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Utgivningsbevis gör visserligen att PuL inte gäller, men samtidigt är det inte "fritt fram" att publicera vad som helst.

Det går inte att förtala ett företag, bara personer, oavsett om man har utgivningsbevis eller inte.
Oläst 2008-10-21, 13:01 #19
x1/9 x1/9 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2008
x1/9 x1/9 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2008
Om du retucherar bilden eller ändrar den så kan den kanske klassas som konst!

Tycker om idéen då det finns företag som lever på att fula sig.
Hoppas bara det är ett skumraskföretag.

Du kanske blir en trendskapare!
x1/9 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-21, 18:33 #20
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Ska du bråka med någon så får du utgå ifrån att personen/företaget kommer att ge sig på dig med alla möjliga medel (förhoppningsvis inom lagens spelrum). Du måste därför vara helt torr bakom öronen och stå med båda fötterna på jorden innan du medvetet ger dig in i en konflikt. Du bör därför kontakta en jurist för rådgivning och inte söka svar på ett forum.

Det finns många företag som förtjänar att hängas ut. Jag säger alltså inte att du bör avstå ifrån det du tänker göra. Jag säger bara att du måste ha klart för dig vad du ger dig in på innan du sätter snöbollen i rullning. Det låter som om du söker hämnd på det här företaget. Utgå ifrån att de kommer att försöka hämnas på dig.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017