FAQ |
Kalender |
2008-06-04, 18:05 | #211 | ||
|
|||
Nykomling
|
Man får tacka för snabba svar Jimmie. Som Jimmie säger så har jag inte "hotat" med nån publicering av fallet utan han är bara jäkla snabb på att kolla upp saker.
Dock så hade jag kontakt med handläggaren i början av maj som först då dom tog kontakt med eftersom det saknades uppgifter från affiliator som jag själv fyllt i, dock i ruta 3. Fanns ju ingen anledning att ta kontakt med dem innan eftersom jag fick bekräftat från supporten att mina uppgifter var inskickade. Det som det har skitit sig på är man har ett deadlinedatum där alla uppgifter måste vara inne före för att utbetalningen ska ske innan midsommar. När jag pratade med honom sa han att han hade några dagar på sig att försöka fixa problemet. Så jag tror inte att det överhuvudtaget går lösa, deadline var ju ca 1 månad tillbaka. Dock har jag ytterligare en fråga, detta kan väl inte enbart drabbat mig att jag inte fått inkomsten iförfylld i deklarationen? Om, varför hände det i mitt fall? Och om det drabbat många fler än mig, varför har man inte gått ut med mail till dom "drabbade" och förklarat situationen? MVH Tobbe |
||
Svara med citat |
2008-06-04, 19:27 | #212 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Naturligtvis har man rätt att kräva att ens arbetsgivare skickar in rätt preliminärskatt och kontrolluppgifter till skattemyndigheten. Det finns inga bortförklaringar. Tydligen har det löst sig nu men det ska vara rätt från början.
Vad jag har emot Affiliator är sena utbetalningar, dvs att man fakturerar sina annonsörer så sent och med så lång betalningstid att pengarna rimligen inte hinner komma in före utbetalningsdagen den 25. Även om annonsören gör sitt och betalar i tid så hinner inte pengarna fram och då blir utbetalningen skjuten framåt en hel månad. Så lång kredittid har jag inte lust att ge. Men jag antar att pengarna under den tiden gör god nytta som extra likviditet på kontona i Getupdated-koncernen, istället för att vara på plats där de hör hemma, hos affiliaterna. |
||
Svara med citat |
2008-06-04, 20:14 | #213 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej Magnus,
Ang. utbetalningarna förstår jag problematiken och den frustration det orsakar. Vi strävar alltid efter 10 dagars betalningstid men det är inte alltid möjligt. Vi instruerar säljarna att förklara för annonsörerna problemet med att ha en lång fakturatid. Vi är även hårdare med att skicka fakturor till inkasso. En lösning på problemet kan vara att införa en extra utbetalning som sker kanske runt den 10e varje månad, men vi har inte tagit något sådant beslut ännu. Jag tycker det är jättebra att vi vi får dessa synpunkter. Vi på Affiliator är långt från perfekta och ju mer tips, åsikter och "skäll" vi får så lär vi oss mer och det hjälper oss att bli bättre. |
|||
Svara med citat |
2008-06-04, 20:37 | #214 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2008-06-04, 21:02 | #215 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det här låter kanske löjligt för dem som är extremt organiserade och ordningsamma, och det finns förstås inget legitimt skäl för att inkomma för sent med betalning. Ändå är det mer än 1 gång som jag (tyvärr kan jag inte skylla på någon annan eftersom det är jag som betalar fakturorna) missat att lägga in dem i tid.
När man har en verksamhet som vår så kommer det otroligt många mail vissa dagar. Jag ser i ämnesfältet att det är en faktura från Affiliator men tänker "den ska jag skriva ut sedan när jag sitter vid "kontorsdatorn". En massa andra mail ska besvaras, telefonen ringer varm och naturligtvis ska beställningarna tas om hand. Vips har det kommit 100 nya mail och fakturamailet har hamnat på sidan 3 bland mailen. 10 dagar är så kort tid att ha på sig att betala också. Detta är nackdelen med att inte ha pappersfakturor, de läggs ju direkt i rätt hög. Samtidigt är det onödigt förstås. Nu har jag aldrig varit månader sen med att betala, och det är aldrig medvetet. Men mitt förslag är att ni skickar ut påminnelser direkt, dagen efter förfallodatum. Då inser man snabbare att man missat inbetalningen och så hinner affiliatesen kanske få sina pengar? Eller kanske en extra påminnelseservice för sådana som jag som måste hålla på med 1000 saker samtidigt, ett mail med "Nu ska fakturan vara betald i morgon - du har väl inte glömt registrera den?" Ja- det är slarvigt, men det är så väldigt, väldigt lätt att Affiliators fakturor "försvinner i informationsflödet" faktiskt. |
|||
Svara med citat |
2008-06-05, 10:30 | #216 | ||
|
|||
|
Citat:
Att skylla ifrån sig internt på era säljare hjälper inte. Ger ni 20 dagar så måste ni anpassa systemet i andra ändan. Lämna gärna 20 dagars betalningstid till annonsörerna, det har jag inget emot, bara jag slipper vänta en extra månad på pengarna. Fem dagar max tycker jag pengarna kan få stanna hos er, allt utöver det är för mycket. Ligger dessutom annonsören efter med att godkänna sales/leads så tar det ytterligare en månad extra. Då är vi uppe i tre månaders väntan. Rullande utbetalningar, eller en extra utbetalningsdag, eller att ni flyttar den, eller att ni har olika dagar för olika program är receptet. Det är roligt att ni på Affiliator tycker om kritik och respons, men de snabba svaren är förbehållna den offentliga debatten på WN. |
||
Svara med citat |
2008-06-05, 10:46 | #217 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vettigast är väl att lägga utbetalningsdagen kanske 10 dagar efter när fakturorna förfaller. 30 dagar är standard på fakturor och tio dagar kan faktiskt bli riktigt tight.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2008-06-05, 12:16 | #218 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Japp, 10 dagar är väldigt kort. Det är ni och Posten som kör med det. Jag förstår anledningen för er, men det är nog en vanlig orsak till sena betalningar. Några dagar då, inte 3 månader som diskuterades tidigare i tråden.
|
|||
Svara med citat |
2008-06-05, 13:50 | #219 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Så en utbetalning i början av varje månad är att föredra istället för runt den 25:e?
Jag pratade med finanschefen på koncernen ang. kontrolluppgifterna och dom är accepterade av Skatteverket, inga justeringar har gjorts från vår sida. En möjlig anledning till varför det inte kom med på förtryckta uppgifterna är att Affiliator AB ej existerar längre utan är fusionerat med Getupdated och för att få siffrorna att matcha krävdes det manuellt arbete från skatteverkets sida p.g.a. att skatterna både betalats från Affiliator AB och senare från Getupdated. Obs! Detta är dock bara en teori från min sida. |
|||
Svara med citat |
2008-06-05, 16:24 | #220 | ||
|
|||
|
För min del kan jag svara:
Det viktigaste är dock att den totala tiden mellan månadens slut och den dag man får utbetalt pengarna för den månaden inte ska vara för lång, max 30 dagar. Sedan är ett fast datum i månaden att föredra före ett helt flytande, så länge man uppfyller det första kravet. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|