Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


TPB Rättegången

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Friande 102 68.00%
Fällande 48 32.00%
Antal röster: 150. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-27, 08:23 #281
Micke_Ns avatar
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 159
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem
Micke_Ns avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 159
Citat:
Originally posted by WoxAnYv@Feb 27 2009, 08:35
Vidare presenterar de ju filstorleken för torrentinnehållet. Det är bara att lägga in ett filter för torrentfiler över 1 Gb. Det torde sällan spridas särskilt mycket filer som uppnår dessa storlekar för att den manuella modereringen skulle bli alltför ohanterlig.

Allt går, bara man har viljan.
Jag tycker det är bättre att vi begränsar hastigheten i bredbandet så att det tar så lång tid att ladda ner ett olagligt "verk" så att det blir enklare och snabbare att gå att köpa det på DVD eller annat media. (För er som inte förstår så är detta ironi)
Micke_N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 10:17 #282
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Originally posted by -Conth@Feb 26 2009, 18:31
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Efterson det finns miljontals torrentfiler som pekar på material som inte är upphovsskyddat så är det nog inte helt lätt för Google att sortera bort de som pekar på det som är upphovsskyddat per automatik. Dessa måste nog plockas bort manuellt och jag är ganska säker på att Google gör vad de kan till skillnad mot TPB. De skulle med lätthet kontollera detta.

Det finns ju vissa problem med detta. Eftersom det är svårt för Google så är det OK!?

Hur skulle TPB med "lätthet" kunna kontrollera vilka verk som går att hämta hem via miljontals torrent-filer!? Det förstår jag inte. Dessutom KAN dom inte kontrollera innehållet utan att begå en olaglig handling genom att själva ladda ner verket för att se om det är upphovsrättsskyddat (dvs om det visar sig vara "skyddat") ...

Ser man inte en gigantisk skillnad mella TPB och Google, ja då finns det inget mer att säga.
Men alltså....
Jag har väl inte påstått att det inte är en gigantisk skillnad mellan TPB och Google!
Jag bara kommenterade ditt påstående om att TPB lätt kan kolla vart deras torrent-filer leder.
Skärpning tack.
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 11:57 #283
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_N
tartareandesire:
Det är ju knappast en huvudsaklig del av Googles verksamhet och inte heller något de på något vis marknadsför
Menar du att alla siter som har som huvudinriktning att sammanställa Torrent filer är olagliga?

Jag menar det jag skrev.... Det finns knappast någon poäng med eller vilja att dra Google inför rätta då de inte aktivt marknadsför olagligt material på det viset som Pirate Bay gör.

Citat:
Originally posted by -Micke_N@Feb 27 2009, 05:25

tartareandesire:
Pirate Bay skulle inte vara något alls utan det olagliga materialet.
Menar du att TPB har något olagligt material på sina servrar som de kontrollerar?
Öh, öhhh, näe.

Citat:
Originally posted by -klein@Feb 27 2009, 07:32
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Feb 26 2009, 01:20
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Viktigaste är för dom som inte vill gå på bio utan kunna få hem en film på 5 minuter och se den när man själv vill.
Sedan slippa betala alla övriga kostnader som tillkommer just för att den visas på bio.
Ska man värdera sin tid i kostnad så kostar ett bio besök antal tusenlappar just för bli tvingad vissa tider och kostnader för resa bort och fram till biograf.
Folk vill ha film/musik snabbt och enkelt när dom själva vill, och inte betala för massa övrigt bajs runt omkring.
Och så länge ingen erbjuder det så är det självklart att folk biobesökare minskar för ingen vill betala för deras antika sätt.
Det brukar finnas ett ganska stort antal visningar av en film på bio.... Din tid är värd en hel del men de som arbetar inom nöjesbranschen ingenting alls? Folk får komma med hur många konstlade bortförklaringar de vill till att de väljer gratisalternativet, det rättfärdigar aldrig handlingen.
Du svamlar väl ändå smörja. Jag har velat se en film på bio, då har man fått åka genom halva stan. På många biografer så börja filmen prick 18.00 eller någon annan udda tid.
Då bor jag ändå i Stockholm, med en biograf inom 5 min färd väg med tuben , dom större inom 20 min med tuben.
Tänk på dom stackars jävlarna bor i mindre städer som Malmö, där finns knappas några bio salonger alls, å andra sidan vill man se action film ,kan man åka ut till rosengård och se det live..:-)
Att biografen har överlevt är konstigt. SF har inte gjort någon produkt utveckling dom senaste åren av bion.
Börja med ha servering tillstånd i anslutning till filmen. Varför inte ha en pub? Man kunde ha t.ex har 15 år gräns för alkoholkonsumtion i samband med film visning, då skulle många 15 åringar garantera gå på bio istället för att tanka hemma.
Det är väl snarare du som svamlar. Jag bor i en mindre stad än Malmö och det har alltid funnits gott om visningar för varje film. Har aldrig sett det som ett problem. Den som inte kan lyckas ta sig till någon av dom borde nog tänka över sitt liv. Alkohol på bion? Ja, då blir det en trevlig stämning, kul att städa och inga klagomål alls....

Jag har svårt att förstå att vuxna människor och seriösa företagare kan försvara det här beteendet. Drar mig ur diskussionen nu och håller tummarna för att Pirate Bay faller tungt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 12:27 #284
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_N
Citat:
Ursprungligen postat av WoxAnYv
Vidare presenterar de ju filstorleken för torrentinnehållet. Det är bara att lägga in ett filter för torrentfiler över 1 Gb. Det torde sällan spridas särskilt mycket filer som uppnår dessa storlekar för att den manuella modereringen skulle bli alltför ohanterlig.

Allt går, bara man har viljan.
Jag tycker det är bättre att vi begränsar hastigheten i bredbandet så att det tar så lång tid att ladda ner ett olagligt "verk" så att det blir enklare och snabbare att gå att köpa det på DVD eller annat media. (För er som inte förstår så är detta ironi)
Jag skrev att man skulle lägga in ett filter för att allt över en viss storleksgräns skulle manuellt modereras, jag sade inte att det skulle förbjudas.

På så vis skulle man få till en hanterbar arbetsbelastning. Jag säger att det går att moderera innehållet på TPB, bara man har viljan. Vad är det som du inte vill förstå med det?
WoxAnYv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 12:42 #285
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av WoxAnYv
Citat:
Originally posted by -Micke_N@Feb 27 2009, 10:23
Citat:
Ursprungligen postat av WoxAnYv
Vidare presenterar de ju filstorleken för torrentinnehållet. Det är bara att lägga in ett filter för torrentfiler över 1 Gb. Det torde sällan spridas särskilt mycket filer som uppnår dessa storlekar för att den manuella modereringen skulle bli alltför ohanterlig.

Allt går, bara man har viljan.
Jag tycker det är bättre att vi begränsar hastigheten i bredbandet så att det tar så lång tid att ladda ner ett olagligt "verk" så att det blir enklare och snabbare att gå att köpa det på DVD eller annat media. (För er som inte förstår så är detta ironi)

Jag skrev att man skulle lägga in ett filter för att allt över en viss storleksgräns skulle manuellt modereras, jag sade inte att det skulle förbjudas.

På så vis skulle man få till en hanterbar arbetsbelastning. Jag säger att det går att moderera innehållet på TPB, bara man har viljan. Vad är det som du inte vill förstå med det?
Hur ska moderering ske? Jag fattar inte det.

Ska TPB gå på meta informationen i torrent-filen? Då lär alla snabbt lära sig att ändra beskrivningen på något sätt så att det är omöjligt att säkert avgöra innehållet. Vad ska TPB göra då? Ladda hem allt för att se vad det är? Det är ju olagligt att ladda hem något om det är upphovsrättsskyddat... Då om något lär dom bli olagliga.
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 12:46 #286
Micke_Ns avatar
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 159
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem
Micke_Ns avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 159
Citat:
Originally posted by WoxAnYv@Feb 27 2009, 13:27
Vad är det som du inte vill förstå med det?
jag förstår mycket väl vad du menade och precis som jag skrev var det ironi och jag menade inget speciellt med. Mer än att man kan komma på hur många dumma förslag som helst "Allt går, bara man har viljan. "
Micke_N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 13:01 #287
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Professor Roger Wallis som vittnade igår fick sina blommor till sin fru ändå:
http://www.youtube.com/watch?v=aXIYGiLlcMo...feature=related
(efter förhöret frågade domaren honom om han krävde någon ersättning, han svarade då: "nej, men ni får gärna skicka blommor till min fru!"
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 13:54 #288
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Originally posted by Conth@Feb 27 2009, 14:42
Hur ska moderering ske? Jag fattar inte det.

Ska TPB gå på meta informationen i torrent-filen? Då lär alla snabbt lära sig att ändra beskrivningen på något sätt så att det är omöjligt att säkert avgöra innehållet. Vad ska TPB göra då? Ladda hem allt för att se vad det är? Det är ju olagligt att ladda hem något om det är upphovsrättsskyddat... Då om något lär dom bli olagliga.
Om det är omöjligt för moderatorerna på TPB att avgöra från beskrivningen om det är olagligt innehåll eller inte så faller hela vitsen med att ha olagligt innehåll på TPB då ingen hittar den. Information som man inte vet vad det är inget värt. Eller hur?

Så inte behöver de ladda hem allt för att kunna göra en kvalificerad gissning. Jag påstår inte att det är lätt heller att försöka få ordning på en såpass stor datamängd som det trots allt handlar om på TPB men det är ju inte omöjligt att få till stånds en fungerande moderering/sanering av innehållet.

Att påstå att det inte går att hantera innehållet på TPB är att fara med osanning skulle jag påstå.
WoxAnYv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 16:07 #289
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Nu har det här mer med de som använder Pirate Bay än själva tjänsten i sig. Alla, inklusive politikerna, är väl införstådda med att PB är en förmedlingstjänst och inte har servrar med musikfiler m.m. på.

Jag förstår inte alls "piraternas" argument för att det skulle vara ok att ladda ner musik. Exemplet stöld kanske inte funkar eftersom orginalet faktiskt finns kvar, men värdet på orginalet blir ju noll när det finns gratiskopior att få tag på. Det urholkar ju nästan helt värdet av orginalprodukten.

Här på WN dyker det titt som tätt upp personer som skriker och gråter över att någon stulit deras design eller texter osv. Jag hoppas inte de personerna håller på med nedladdning av musik m.m. Eller skapade sajten med ett crackat Dreamweaver.

Argument som att det är de stora skivbolagen som är onda och tjänar massor pengar håller inte heller. De driver en helt vanlig affärsverksamhet när de signar artister och tar arvode för det. Om de sedan tjänar massor pengar på det så är det ju artisternas uppgift att säga ifrån, inte snåla och giriga ungdomar.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 19:23 #290
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Citat:
Här på WN dyker det titt som tätt upp personer som skriker och gråter över att någon stulit deras design eller texter osv. Jag hoppas inte de personerna håller på med nedladdning av musik m.m. Eller skapade sajten med ett crackat Dreamweaver.
Det är en STOR skillnad på detta då de som har stulit design/texter använder ditt material för att tjäna pengar. Det är mer jämförbart med att sälja piratkopior.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017