FAQ |
Kalender |
2013-11-07, 11:58 | #21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
1. Mycket snack och liten verkstad gäller i de allra flesta fall 2. Du måste ha väldigt lite nöjda kunder om en sån här kund får dig att vika dig 3. Jag som trevlig och sansad kund skulle alltså få sämre service hos dig än om jag betedde mig som skit. Jag handlar inte på såna ställen och det stämmer på alla jag känner. Vad förlorar du mest på? |
|||
Svara med citat |
2013-11-08, 18:46 | #22 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Du skriver att det fungerar för kunder att bete sig som som småbarn och det är därför dom gör det, men vem är det om tillåter sådant beteende då? Det är fabror staten som gör det också, som sätter normerna, gränserna, sedan rätar sig företag efter detta, för annars blir man kortlivad.. |
||
Svara med citat |
2013-11-08, 19:08 | #23 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
1. Ja, det stämmer oftast. So what? Har du tillräckligt många som hotar med detta så är det ett visst antal som kommer genomföra det. Därför vill man minimera antalet. 2. Du har ingen aning om vare sig min verksamhet eller vilka situationer som jag pratar om. Antingen misstolkar du detta med flit eller så är du uppenbart korkad. 3. Nej, du får inte bättre service om du uppträder som skit, du får en saklig tillrättavisning, vilken vi handlar i enlighet med. DOCK finns det situationer då det är bättre att hitta en gemensam lösning där båda blir nöjda än att man alltid låter principerna gå först. Allt är inte svart eller vitt, det borde du vara medveten om om du har någon erfarenhet av kundkontakter. Du handlar inte på "sådana ställen", och hur vet du vilka ställen som alltid är griniga kunder till lags? För övrigt har jag aldrig sagt att vi generellt skulle agera så, så släng det inte på mig! Senast redigerad av dannel77 den 2013-11-08 klockan 19:12 |
||
Svara med citat |
2013-11-09, 00:26 | #24 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
Hoppas det var medvetet...?! Du beklagar dig över att det lönar sig att "bete sig hur som helst" och rekommenderar honom att ge efter... ;D |
|||
Svara med citat |
2013-11-09, 13:31 | #25 | ||
|
|||
|
Citat:
Det är alltså mycket negativt att få en missnöjd kund, så därför är det oftast smartare att man tar kostnaden för att på alla vis undvika missnöjda kunder. De absolut nöjdaste kunderna brukar vara de som har varit missnöjda men fått en bra lösning på sina problem, dvs där leverantören gått kunden till mötes vid en reklamation. Dessa kunder blir ofta bra "ambassadörer" som pratar bra om leverantören. När man bedriver en affärsverksamhet så är det inte juridisk "rättvisa" man har störts nytta av utan i slutändan handlar allt om den långsiktiga vinsten i bolaget, inte några kortsiktiga poänger där man bevisar att man haft rätt juridiskt. Kod:
Lönsamhet != juridisk rättvisa Kod:
Just behandlade kunder => långsiktig Lönsamhet Kod:
Kortsiktigt lönsamhetstänk (girighet) => Missnöjda kunder Kod:
Missnöjda kunder => Dåligt rykte Kod:
Dåligt rykte => Långsiktiga förluster Kod:
Långsiktiga förluster => Out of Business Senast redigerad av Conny Westh den 2013-11-09 klockan 13:38 |
||
Svara med citat |
2013-11-11, 11:35 | #26 | |||
|
||||
|
Citat:
Och dessutom så blir även jag en missnöjd kund om jag märker att man måste bete sig som skit för att få bättre service. Tänkte du inte på det? |
|||
Svara med citat |
2013-11-11, 11:44 | #27 | |||
|
||||
|
Citat:
2. Jag vidhåller att om man är så rädd för ett fåtal kunder så betyder det att den andra delen av kunderna inte ger tillräckligt positiva omdömen för att överlägset övervinna de dåliga omdömena. Du får tycka att jag är korkad, det är ok för mig eftersom jag i det här fallet inte tycker att du är så speciellt begåvad heller. 3. Det här gällde en kund som redan från ruta ett betedde sig som skit, såna lägger inte jag två sekunder på. Jag lägger hellre tid på kunder som faktiskt klarar av att föra en någorlunda sansad dialog, det är de som betalar min lön. Det är lite så du själv säger att du gör även om jag är mer "svart och vit" i gränsdragningen. |
|||
Svara med citat |
2013-11-11, 14:25 | #28 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Tycker du har så rätt så... Dalta med kunderna kommer bara slå tillbaka vid senare tillfälle.. |
||
Svara med citat |
2013-11-11, 18:08 | #29 | ||
|
|||
|
Citat:
Man ska behandla alla kunder just, oavsett hur fel kunden har. Det brukar i 80% av fallen göra att kunden känner sig just hanterad och därmed ger en positiv eller mindre negativ recension än denne annars skulle gjort. Det lönar sig i längden att vara just mot kunderna, att vara smågnällig och girig (dvs se till kortsiktig lönsamhet) brukar straffa sig ekonomiskt. |
||
Svara med citat |
2013-11-11, 23:58 | #30 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
@Westman. Du skrev följande: "En kund som beter som i TS-fallet kommer ALDRIG att berätta något positivt ändå." Jag håller med dig, det kommer han troligen absolut inte göra, däremot så slipper jag en dålig recension på nätet som kommer fläcka ner mina topprecensioner. Det var absolut irriterande som sat*n att ge med sig men i det långsiktiga ger det nog bäst "avkastning". @ Dannel77 Det var ingen stor ekonomisk smäll för företaget så jag håller med dig om att bara köra lite goodwill och slippa den jobbiga kunden. *** Samtidigt tycker en del i mig att jag kanske borde bitit i det sura äpplet och inte skickat ut en ny monitor till kunden då han tydligen förstörde den genom att tappa den hårt i golvet. Tror att kunden mycket väl kan återvända i framtiden och gnälla. Men då tar jag det i sådana fall då, tänker inte bry mig om det nu och betala räntan på ett lån som jag ännu inte har tagit. Only time will tell. Offtopic: Håller i stort sett med alla här då ni alla har en bra poäng. Men kära ehandlarkollegor, tänk på att vi alla är ehandlare så diskutera gärna utan personangrepp. Om man tänker efter är vi ändå alla på samma sida och vill samma sak. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|