Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

ICANN och framtidens TLD's

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-25, 10:08 #21
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Citat:
Originally posted by Thomas@Jun 24 2008, 22:53
Dom lär ju ansöka och har försprång.
Om inte ICANN reserverar vissa toppdomäner, t ex pga tidigare (ouppklarade) ansökningar, så lär de garanterat ansöka om .xxx. Det kommer givetvis inte vara ensamma om det och jag kan inte se att de skulle ha något försprång (snarare tvärtom) tack vare att de har skapat en alternativ namnrymd för toppdomäner.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 10:28 #22
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden

Jupp. New.net är det största (och äldsta) skämtet i domänbranschen.
Glöm inte http2!
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 10:48 #23
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Internet Swedens avatar

Det finns ju fler att klia sig i ögonbrynen åt..

http://cesidianroot.net/

Misstänker att dessa sidor har samma tillverkare
http://thebilo.com/
http://ilination.net/
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 10:49 #24
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Man ska inte glömma att .com är ett extremt brandat "varumärke", slutar man branda så glömmer folk bort det med tiden. Hur många nya tld:er som poppar upp har mindre betydelse om de inte börjar användas i stor skala. Tror de flesta här föredrar svenskt-nyckelord.se framför svenskt-nyckelord.com.

Edit: förtydligande.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 11:48 #25
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by JonathanS@Jun 25 2008, 08:08
... inte se att de skulle ha något försprång (snarare tvärtom) tack vare att de har skapat en alternativ namnrymd för toppdomäner.
Jag tänker på att dom redan har kunder. Har man kunder exponeras tld'n, exponeras tld'n kommer nya kunder.

Jag skulle gissa på att dom senaste 9 åren har jag fått 250 -> 300 mail av besökare som frågat varför det står .nu på tv.nu och hur man köper en sådan. Hur många som inte mailade och tog reda på det själv är okänt.

Effekterna i sverige och usa kommer nog vara minimala, om det nu en röstas igenom. Skulle kunna tänka mej att det finns tekniska begränsningar.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 12:01 #26
JonathanSs avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Att man föredrar .com eller .se beror snarare på ett invant beteende än att toppdomänerna skulle vara "varumärken". Beteenden kan man alltid ändra, det har vi sett tydligt med stödet för internationella tecken (i e-postmeddelanden/hemsidor och i domännamn).

Citat:
Originally posted by Thomas@Jun 25 2008, 09:48
Jag tänker på att dom redan har kunder. Har man kunder exponeras tldn, exponeras tldn kommer nya kunder.
Jag tror du överskattar New.net. Deras "toppdomäner" kräver alldeles för mycket av användarna/operatörerna för att de ska vara någon faktiskt nytta. Känner du någon som har en .xxx eller .mp3 domän? Eller har du någonsin sett en sådan domän? Min personliga uppskattning är att New.net har ett väldigt begränsat kundantal (vad det gäller deras "toppdomäner") och att detta inte har någon betydelse (snarare tvärtom, eftersom de har gått rakt emot ICANN i flera års tid) för en eventuell förtur.

Sist men inte minst, hur stor betydelse har egentligen en toppdomän när alla ändå bara använder Google?
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 12:01 #27
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by ZN@Jun 25 2008, 09:49
Man ska inte glömma att .com är ett extremt brandat "varumärke", slutar man branda så glömmer folk bort det med tiden. Hur många nya tld:er som poppar upp har mindre betydelse om de inte börjar användas i stor skala. Tror de flesta här föredrar svenskt-nyckelord.se framför svenskt-nyckelord.com.

Edit: förtydligande.
.com kommer naturligtvis att attrahera en stor del av världen och fortsätta ha 1:a platsen för en lång, lång tid framöver.
Jag vet iofs inte vad du menar med "branding" av .com - om dyu syftar på ICANN, VeriSign eller ombuden - men jag vet inte om "brandningen" avtagit speciellt mkt - snarare att det priskrigats en hel del med .com-domäner. Trots det fortsätter .com-TLDn att tappa på den Svenska marknaden till fördel för .se (och faktiskt .nu).

Själv föredrar jag keywords som har betydelse (eller användning) på såväl Svenska som Engelska och jag får för mig att vi i större utsträckning kommer att se verksamheter och företagsnamn i Sverige som bygger på engelska ord. (men det har jag bara fått för mig..)

Men beträffande nya TLDer, så ser jag potential marknad i kombination med marknadens "mognad" som det allra viktigaste:

Se bara på Kinas .cn som nu gått om Tysklands .de och är den största ccTLDn i världen, som Binero visar här: http://www.binero.se/blogg/?p=199
Gör man då en liten koll på hur det såg ut för ganska precis 1 år sedan, som Storbritanniens Nominet redovisar här på sidan 6:
http://www.nominet.org.uk/digitalAssets/28...report_2007.pdf (se även sidan 9 i Nominets rapport)
Så hade den för 1 år sedan lite drygt 6 miljoner registrerade domäner (och hade då vuxit 241% sedan dec -06) - Tittar vi nu så har TLDn enligt Binero 12,3 miljoner vilket ger en tillväxt på 6,2 miljoner det senaste året vilket är detsamma som 1 registrering var 5:e sekund - 24/7!!

Slutsatsen jag drar av det är att jag misstänker att en ny TLD som kan attrahera tillräckligt många har "alla" förutsättningar att lyckas..

Kika gärna på sidan 5 i Nominets rapport för att kika på den globala tillväxten av domäner (1 år tillbaka i tiden) och sen kan du själv sia om framtiden!!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 12:12 #28
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by JonathanS@Jun 25 2008, 10:01
Beteenden kan man alltid ändra, det har vi sett tydligt med stödet för internationella tecken (i e-postmeddelanden/hemsidor och i domännamn).
Kan du utveckla det? Är det IDN domäner du tänker på? Vart har det skördat framgång?
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 12:43 #29
Lukas Lukas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Lukas Lukas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Apple borde väl vara rätt intresserade av .mac
Lukas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-25, 13:04 #30
MrMike MrMike är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
MrMike MrMike är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Artikel på IDG idag..
Citat:
Originally posted by http://www.idg.se/2.1085/1.169631
"Nya toppdomäner först 2010"

Av Miriam Olsson

Hallå där Tom Martinsen, operativ chef på domänregistratorn Nordreg, som är på plats på ICANN-konferensen som pågår just nu i Paris. Är det nya toppdomäner på gång?
– Både ja och nej, ett av de stora samtalsämnena på konferensen är möjligheten för nya generiska toppdomäner typ .COM, men det kommer troligen ta några år innan vi kan se de första i drift.

- Under hösten kommer ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) att skapa de procedurer som måste följas för att få söka om att hantera en ny toppdomän, och det är rätt omfattande. Troligen går det att ansöka om att få hantera en ny toppdomän under andra kvartalet 2009, men sedan skall det hanteras inom ICANN och efter det skall det driftsättas. Så vi kanske kan få se några av de nya toppdomänerna under 2010. Några exempel på toppdomäner som framförts här är till exempel .FAM (Familj), .berling, .paris förstår, .love, .xxx, .KOM och så vidare.

Vad går ICANN -konferensen ut på och vilka är där?
– ICANN har för närvarande tre konferenser per år, och samlar cirka 1 500 personer från hela värden. De som kommer på dessa konferenser har ett stort intresse av internet samt driften av denna så det rör sig om tekniska experter, offentliga myndigheter, organisationer och företag som driver olika toppdomäner, andra som har stort intresse i domänmarknaden, och de som säljer domännamn till innehavare.

Vilka är de andra stora frågorna som diskuteras?
– Framförallt är det nya toppdomäner samt övergången till från IPv4 till IPv6. Det sista är kanske inte så lätt att förstå om man inte är tekniskt intresserad, men kort kan man säga att domännamn översätts till en "fysisk" adress med format xxx.xxx.xxx.xxx som visar var sidan det aktuella domänen finns. Detta adressystem håller på att gå fullt och om inget görs kommer det medföra mycket stora problem. Därför har en ny standard tagits fram IPv6 och man diskuterar hur övergången skall ske på bästa sätt. Vidare är det många diskussioner kring ändring av ICANN och det sättet organisationen drivs.
MrMike är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017