Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Transportstyrelsens webbplats har fått nytt utseende

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-02-02, 09:46 #21
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 300
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 300
@Anders Larsson: Jo, LOU är lite knepig men rätt utförd så ska inte "priset" vara avgörande. Totalkostnad i en LCC kan ju visa att "dyrast" anbud vinner i längden.

Tyvärr så är beställarkompetensen urusel vid offentlig upphandling. Har jobbat med LOU hos en beställare med dessa frågan i 10 år innan jag blev egen så jag har nog lite erfarenhet.

Jag kanske är krass, men de flesta som gjort affärer genom LOU med stat, kommun och landsting kan nog ofta verifiera att det inte alltid står rätt till här...

Lite Grekland light...
olsserik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-02, 17:25 #22
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av olsserik Visa inlägg
@Anders Larsson: Jo, LOU är lite knepig men rätt utförd så ska inte "priset" vara avgörande. Totalkostnad i en LCC kan ju visa att "dyrast" anbud vinner i längden.

Tyvärr så är beställarkompetensen urusel vid offentlig upphandling. Har jobbat med LOU hos en beställare med dessa frågan i 10 år innan jag blev egen så jag har nog lite erfarenhet.

Jag kanske är krass, men de flesta som gjort affärer genom LOU med stat, kommun och landsting kan nog ofta verifiera att det inte alltid står rätt till här...

Lite Grekland light...
Beställarkompetensen är verkligen inte alltid så bra, men att få det till svågerpolitik känns ganska främmande. Snarare så att det ibland blir fel just för att man är rädd för att göra fel.

Priset är tyvärr hårt styrt i lagen, även om det finns några vägar att låta tex kvalitet väga in. Men även om man gör detta är det väldigt knivigt - överklaganden står som spön i backen.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017