FAQ |
Kalender |
2012-04-21, 13:05 | #21 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Som jag ser det ett tydligt exempel på när individer inte kan tänka själv. Kontrollanterna borde ju veta att de inte är poliser, oberoende av vad någon ledning säger till dem. Och inte ens poliser hade väl agerat så korkat hoppas jag (även om det ju finns en del skrämmande exempel på motsatsen...) Att göra "sitt jobb" i blindo och inte själv tänka, det är så det blir fel i världen.
Borde bli straff på kontrollanterna, de får inte agera så oberoende om de är i "tjänst" eller ej... |
||
Svara med citat |
2012-04-21, 13:05 | #22 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
2012-04-21, 13:56 | #23 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En av grunderna är väl ändå att åtgärder ska stå i rimlig proportion. Det är svårt att bedöma exakt vad som hänt baserat på filmen eftersom det inte riktigt framgår vad som hänt innan.
Inom SL-trafiken tillkallas normalt ordningsvakter för sådant här - personal som dels har rätt att göra ingripanden och dels har utbildning i sina rättigheter och skyldigheter. Min egen uppfattning är att det förefaller mycket tveksamt att det här är tillräckligt för ett envarsgripande. Jag blir upprörd av filmen och då har jag jobbat inom SL och SLs entreprenörer i varierande omfattning sedan 1999. Dock inte med biljettkontroller utan som förare av tunneltåg och buss samt trafikledning.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2012-04-21, 14:00 | #24 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hehe! När jag läste "tågvärdar" tänkte jag såklart på pendeln i Stockholm men sen såg jag
att det minsann var en av våra vagnar här.. Övergrepp? Säkerligen. Kommer de dömas? Tveksamt. Om de inte skulle fått hålla kvar störiga passagerare i väntan på polis så skulle ingen behövt betala för sig. Konstigt att jag inte läst något i GP om detta. Var det länge sen det hände? 200.000 visningar är en hel del.. Västtrafik använder en del knep för att se till att folk betalar. Ett ex. är SMS-biljetten. Normalt sett kommer den på någon sekund, men när de har hållplatskontroller inbokade tar svaret 45-60 sekunder. Allt för att ingen ska kunna sitta med tummen på Send-knappen när de ser en kontrollant. De hinner inte få biljetten innan man blir kollad.. |
||
Svara med citat |
2012-04-21, 14:00 | #25 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det är lätt att anklaga kontrollanterna men ingen vet ju vad som hänt innan.. Det jag dock inte förstår är varför det finns 3 kontrollanter? På pågatågen i full rulle är det oftast bara 2 st vad jag sett. |
||
Svara med citat |
2012-04-21, 14:04 | #26 | ||
|
|||
|
Dessa kontrollanter är ena obehagliga typer som missbrukar sin informella makt. Jag har blivit kontrollerad 2 eller max 3 gånger i Uppsala. Ena gången så blev jag felaktigt anklagad för att inte ha betalat. Lyckligtvis är jag relativt duktig på att argumentera och lyckades överbevisa kontrollanten, lyckligtvis i singularis. Men i en sådan situation med flera stycken våldsamma vakter så är det ju omöjligt att hävda sin rätt.
Det vore intressant om resenärerna försökte lyfta bort dessa vakter och hålla fast dem. Skulle det vara lagligt? |
||
Svara med citat |
2012-04-21, 14:04 | #27 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14709399.ab |
||
Svara med citat |
2012-04-21, 14:04 | #28 | ||
|
|||
|
Citat:
Sen får kontrollanterna ta en hel del skit. Av egen erfarenhet (som tidigare boende i olika ghetton), så är det inte många som betalar där ute. Det kan gå hetskt till och att folk är beväpnade är inget ovanligt.. Vid hållplatskontroller (när vagnen stoppas och alla kontrolleras på under 1 min) är det upp till 20 kontrollanter som går på. |
||
Svara med citat |
2012-04-21, 14:17 | #29 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-21 klockan 14:21 |
||
Svara med citat |
2012-04-21, 14:27 | #30 | ||
|
|||
|
Citat:
Dessutom så säger jag att de enligt mig är obehagliga typer. Denna benämning förstår jag faktiskt inte hur du kan motsätta dig. Min subjektiva bedömning av dem har ju faktiskt inte den allvetande tartareandesire någon aning om |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|