Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Den perfekta kassan

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-14, 21:14 #21
Anders Ls avatar
Anders L Anders L är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 6
Anders L Anders L är inte uppkopplad
Nykomling
Anders Ls avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 6
Hur kassan ska utformas beror nog mycket på vad man säljer. I en webbshop för luktisar (som jag driver) tror jag att det är viktigt att kunderna kan göra en enkel testbeställning utan att gå igenom alltför många steg, annars skrämmer det bara bort dem. Registrering finns, men är helt frivillig (syftet med den är att man ska kunna se statusen för tidigare ordrar, recensera produkter m.m.).

Citat:
Originally posted by Jare@Aug 14 2008, 01:31
Hur ska man hantera en kundstock på ett smidigt sätt om man inte kräver någon inloggning?
Det skulle betyda risk för massa dubbletter av kunder vilket väl inget företag vill brottas med när det gäller statistikrapporter osv?
Även om det blir dubbletter av kunder så är det bättre än att kunderna avstår från att handla för att det är för krångligt. Driver man en liten webbshop så blir det överskådligt ändå.

Här är även bildexempel på hur jag har utformat varukorgen + kassan:



- I kundvagnen har portot ännu inte beräknats, eftersom man som administratör ska kunna ange olika alternativ för betalning, frakt m.m. som kostar olika mycket och kräver olika användaruppgifter. Jag har visserligen deaktiverat det i just den här webbshopen eftersom det blir för krångligt med faktura, postförskott m.m. när kunder handlar för småsummor, men eftersom det skulle kunna förekomma olika alternativ så tänkte jag att det skulle bli lättare på detta sätt.



- I första steget av kassan (som man kan gå till om man har handlat för den angivna minimiköpsumman) finns köpvillkoren, möjlighet att registrera sig/logga in och val av betalningsmetod/leveransmetod. Vad som efterfrågas i steg 2 av kassan beror på vad man väljer vid steg 1 (exempelvis inget personnummer om man inte väljer fakturabetalning).



- I steg 2/2 av kassan får man se hela portokostnaden samt fylla i de uppgifter som krävs för köpet (tidigare kundnummer eller personnummer är t.ex. bara nödvändigt om man betalar via faktura).

Många större webbshopar har utformat sina kassor på detta sätt, och jag tror inte att de skulle göra det om det var en dålig lösning. Jag tycker också att det fungerar bra, och ingen av kunderna har klagat på det hittills.

Ett par gånger då jag har tänkt handla i andra webbshopar och man har varit tvungen att registrera sig först för att kunna se vad portot blir har jag blivit så irriterad över det att jag har valt att inte köpa någonting. Så jag håller med xsajt om att man inte ska behöva registrera sig för att kunna se det.
Anders L är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-14, 23:45 #22
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
http://www.officedepot.com har en schysst utchecking.
OfficeDepot's konvertering ligger på otroliga 20.9% och ligger i topp när det gäller att konvertera besökare.
De andra 9 på topp tio listan kan ses här:
http://www.grokdotcom.com/2008/04/25/top-1...ate-march-2008/

..nu beror ju inte deras otroliga konvertering på enbart varukorg/kassa, men lite finns nog att lära.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 07:22 #23
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Discshop har en ganska bra kassa. Den är i tre steg.

Dock var de lite konstigt att jag var tvungen att bekräfta mina kortuppgifter två gånger istället för en. Sen borde de jobba lite på färgerna för knapparna.. man missar bekräftelse knappen ganska lätt eftersom den är grå som bakgrunden i rutan.

De skapar ett konto automatiskt efter man köpt. Jag har haft många kunder som ringer och säger att de inte kan logga in på sitt konto. Men eftersom jag inte har automatiskt skapande av konto så måste jag förklara för dem att de måste registrera sig i förväg...

Funderar på att börja med det. Ganska smidigt utan att bli påtvingad registrering.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 16:28 #24
Greve_g Greve_g är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 8
Greve_g Greve_g är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 8
Måste säga att nelly.com har en grymm kassa där alt är på en sida och man behöver bara slå in personnumret så hämtas adressuppgifterna.

Går givetvis att förbättra men den är ända bland det enklaste bästa jag sett
Greve_g är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 22:22 #25
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 88
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 88
Hej
Slår också ett slag för nelly.com´s kassa just för snabbheten o smidighetens skull.
har dock inte gått vidare i den för att se om man senare fort har möjlighet att registrera/inte registrera sig.
Inte helt enkelt detta.
Tjing
Gunilla
Pippilotta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-22, 13:31 #26
Jacob Lovens avatar
Jacob Loven Jacob Loven är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 23
Jacob Loven Jacob Loven är inte uppkopplad
Nykomling
Jacob Lovens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 23
Här är några snabba och enkla kassor:

www.eleven.se
www.maxfps.se
www.babyroom.se
www.amorspilar.se
Jacob Loven är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-23, 02:59 #27
AndreasBlomquists avatar
AndreasBlomquist AndreasBlomquist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 71
AndreasBlomquist AndreasBlomquist är inte uppkopplad
Medlem
AndreasBlomquists avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 71
Jacob, kan du de några tips på e-handelsleverantörer som kan erbjuda snabbkassa liknande de ovanstående eller den som Kreditor har på www.snabbkassa.com?

Vi har ju BlueMist nu men där så har ju Eleven betalat för utvecklingen av snabbkassan och den släpps inte till någon annan med det systemet..
AndreasBlomquist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-23, 14:13 #28
Greve_g Greve_g är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 8
Greve_g Greve_g är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 8
www.eleven.se -> bluemist.se

dom andra vet jag inte vad dom har för ehandelssystem
men det skulle vara kul att veta.
Greve_g är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-23, 14:49 #29
bananens avatar
bananen bananen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 92
bananen bananen är inte uppkopplad
Medlem
bananens avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 92
Jag tycker roligaprylar.se har smidig kassa.
bananen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-26, 09:39 #30
Jacob Lovens avatar
Jacob Loven Jacob Loven är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 23
Jacob Loven Jacob Loven är inte uppkopplad
Nykomling
Jacob Lovens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 23
Hej Andreas, och Greve_g

Många av våra samarbetspartners är på gång med en snabbkassa vilket är jättekul, bluemist var först ut för Eleven.se´s räkning där resultatet var förbaskat snyggt. Askås (askas.se) har byggt babyroom.se som jag tipsade om i förra inlägget.

Mvh
Jacob
Jacob Loven är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017