Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ehandel och forum

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-15, 22:22 #21
Lanz Lanz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 3
Lanz Lanz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av design.se
Citat:
Ursprungligen postat av Lanz
design.se:
Detta är inget dussinföretag, det är ett företag som bedrivet postorderverksamhet sedan 70-talet så att om forumet går dåligt kommer inte företaget att kursa.
och det var därför jag skrev tre st frågetecken på svar från en annan medlems kommentar, eftersom jag inte förstod varför ett forum skulle kunna göra konkurs på resten av verksamheten.
Ber om ursäkt, va biokonsult det var riktat mot.

AnOnYmUs: Det är därför jag har utvecklat ett helt eget forum istället för att använda mig av ett färdigt som phpbb eller punbb. Med mitt slipper man de fem första stegen. Kontot skapas automatiskt när man skriver inlägget direkt från webshopen. Produkterna de säljer har visst disskussionsvärde, då de kan installeras på flera olika sätt samt att det kan behövas hjälp med ritningar och liknande. Så ja tror på ett lyckat forum.
Lanz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-16, 09:56 #22
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Du får gärna PMa vilket företag det rör så man kan hålla utkik senare och se hur det går. Alltid intressant att följa nya försök.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-16, 11:24 #23
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
Okej lite överdrivet är det nog, men man ska vara uppmärksam. Vad gör man om kunderna börjar klaga? Ska man banna dom? Jag har sätt både svenska och utländska forum som har lagt ner eller infört restriktioner för sina användare. Forum har en så stark påverkan både till det positiva och det negativa så visst kan ett företag sänkas lika gärna som tvärtom. Störst påverkan när det gäller reklam är ett inlägg på ett forum eller i en blogg.

Ett dött forum innebär att ditt företag ser lika dött ut, vem vill handla på ett ställe som ingen gör inlägg på.

Ett negativ inlägg som du tar bort kan ju resultera i att kunden sprider ut negativitet i andra forum. Och har du kvar det så ger det samma effekt.

Ett forum gör att du kan sudda ut gränsen mellan kund och ägare och det kan resulterara i att spänningen/respekten mellan dig och kunden försvinner som kan resultera i att kunden söker sig till nått annat ställe. En inbjudan till din bästa kompis att bo hos dig kan resultera i att man blir ovänner för resten av livet. ett vanligt senarium

Obs! jag är inte alls negativ till ett forum kommer att själv använda mig av ett supportforum, men dom negativa bitarna måste sorteras ut, det positiva kommer ju automatiskt

Och att ha ett företag som fungerar måste man tänka ut en plan/regler än mera då det finns så mycket att förlora på kort tid, mendans det positiva tar mycket längre tid...
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-16, 11:27 #24
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Citat:
Originally posted by SweCat@Mar 4 2009, 11:23
Jag säger inte att det inte fungerar för alla, men för oss fungerade det inte.
Det förstår jag, att det inte gjorde. Du är nog inne i fel nisch då det finns 3 st jättar inom din nisch, med fungerande forum, där det är hög aktivitet på medlemmarna.

Enda hundbutiken, med fungerande forum, är väl Canis ... dock för den norska marknaden.

Forum kan ju även användas som FAQ, Support och säkerligen fler användningsområden. Men, generellt, som ett "diskussionsforum", kan det bli svårt och det finns säkerligen undantag på lyckade sådana satsningar.

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-16, 11:35 #25
yadis yadis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 66
yadis yadis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 66
Jag hade en singelsite några år(med som mest 6500 medlemmar). La in ett forum och helvetets portar öppnades. Pajkastningen startade omgående och jag stängde av vissa medlemmar, vilket resulterade att all aggression fokuserades på mig och siten, osv, osv. Fick till slut stänga ned forumet.
Nu är det en annan sak med forum på e-handel. Men som nån sa ovan, vad gör man när kunder som är missnöjda(och driver detta alldeless för hårt i forumet) med nån vara dom fått börjar härja fritt på forumet?
yadis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-16, 12:18 #26
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Mickee@Mar 2 2009, 21:59
Någon av er som använder forum som komplement till era shopar idag. Eller har ett forum kopplat till eran shop på något sätt ?

Har inte sett så många svenska exempel på detta, vet ni några så länka gärna.

Vad ser ni för fördelar/nackdelar?
Jag tro personligen att BBS:erna tid är förbi. Hela nätet ner dränkt med forum, och många börja tappa besökare.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-16, 12:34 #27
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Citat:
Ursprungligen postat av MrWize
Citat:
Ursprungligen postat av SweCat
Jag säger inte att det inte fungerar för alla, men för oss fungerade det inte.

Det förstår jag, att det inte gjorde. Du är nog inne i fel nisch då det finns 3 st jättar inom din nisch, med fungerande forum, där det är hög aktivitet på medlemmarna.

Enda hundbutiken, med fungerande forum, är väl Canis ... dock för den norska marknaden.

Forum kan ju även användas som FAQ, Support och säkerligen fler användningsområden. Men, generellt, som ett "diskussionsforum", kan det bli svårt och det finns säkerligen undantag på lyckade sådana satsningar.

/Patrik Berggren
Det vet jag också, och jag var därför tveksam när vi började och försökte av den anledningen göra det till mer supportforum än enbart diskussionforum.
Tyvärr fungerade inte heller det bra. Därför skulle det vara roligt att höra om andra som det fungerat bra för.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-16, 13:20 #28
elf98s avatar
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 144
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem
elf98s avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 144
Jag kör ett forum, det är iofs inte enbart kopplat till min webbutik, utan snarare till mitt koncept som helhet.

Forumet fyller en mycket viktig supportfunktion och det är mycket sällan jag får några negativa signaler när jag hänvisar supportfrågor från shoppen till forumet.

https://shop.temperatur.nu är butiken och http://www.temperatur.nu/forum är forumet.
elf98 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-16, 13:24 #29
elf98s avatar
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 144
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem
elf98s avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 144
Citat:
Originally posted by yadis@Mar 16 2009, 12:35
...vad gör man när kunder som är missnöjda(och driver detta alldeless för hårt i forumet) med nån vara dom fått börjar härja fritt på forumet?

Man ser till att man bara har nöjda kunder?

Visst finns det kunder som är besvärliga och krångliga - bjuder man bara till själv så brukar det lösa sig...
elf98 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-16, 14:06 #30
Racerback Racerback är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 8
Racerback Racerback är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 8
vi har ett forum på sidan, det är ett bra "mervärde" upplever jag, dock betydligt fler som läser än som skriver..
Racerback är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017