Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Unionen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-02-25, 13:33 #21
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Patrik, att kalla folk som inte har pengar för värdelösa, det säger en del.
Jag sa folk som kostar samhället pengar bara (folk som lever på andras pengar), och ja ur ett ekonomiskt vinkel och samhällets vinkel är det värdelöst.

Så ur den synvinkel är en svensk som kostar staten massa bidrag större ekonomiskt problem än romska tiggare. Även om tiggare är ett annat problem för samhället.

Och anser inte det vara fel kalla någon värdelös, för en person kan vara värdelös på flera sätt. Vissa kan vara värdelösa för vissa yrken. Eller vara värdelösa på laga mat.

Samma sätt finns personer som är värdelösa för samhället och en kostnad. Bara fegt att inte våga erkänna det.

Och många skulle behöva inse det med för att försöka förbättra sitt liv själv.
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2015-02-25, 18:34 #22
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Så pengar är det enda som är avgörande för vilka rättigheter man ska ha?
(varför ställer jag fråga när jag vet att jag kommer få ett utlägg om tvång/hot allt är statens fel, hotellnätter osv)
Ara är inte uppkopplad  
Oläst 2015-02-25, 20:10 #23
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Så pengar är det enda som är avgörande för vilka rättigheter man ska ha?
(varför ställer jag fråga när jag vet att jag kommer få ett utlägg om tvång/hot allt är statens fel, hotellnätter osv)
Nej, pengar ger möjligheter inte nödvändigtvis rättigheter. Även om pengar kan köpa rättigheter.

Anser inte rättighet andra ska betala sjukvård, bostad, utbildning för dig.

Du har rätt andas luften, ska du ha mat får man antingen jobba för få pengar. Panta burkar eller kanske odla egen mat. Eller låta folk bjuda eller får man kanske tigga.

Rättighet leva på egen bekostnad, skyldighet ta hand om ditt egna liv är rimligt.

Pengar är bara ett instrument köpa varor o tjänster för. Man kan lika väl vara bonde o självförsörjande och ha viss byteshandel. Eller bo i husvagn i någon skog leva på naturen. Nödvändigtvis behövs inte pengar för överleva.
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2015-02-26, 07:53 #24
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
I hur många länder kan du ta en husvagn och flytta ut i skogen och odla marken? Inte i Sverige iaf. Vart ska den penninglöse överhuvud taget odla sin mat?
Anders Larsson är inte uppkopplad  
Oläst 2015-02-26, 07:55 #25
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av robaino Visa inlägg
"Fakturerar" man dessutom 100K / månaden för luft, ja då ska man skämmas. Gör dom ett bra jobb får dom gärna tjäna 10 ggr mer.
Vad menar du med "fakturerar"?
Anders Larsson är inte uppkopplad  
Oläst 2015-02-26, 08:20 #26
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
I hur många länder kan du ta en husvagn och flytta ut i skogen och odla marken? Inte i Sverige iaf. Vart ska den penninglöse överhuvud taget odla sin mat?
I många fattiga länder äger familjen mark samt hus, sedan att hela familj/släkt får bo ihop möjligtvis hela livet.

Annars får man väl jobba gratis hos någon bonde eller liknande emot sovplats och mat.

Det funkar redan idag i fattiga länder som inte har något bidrag eller så. Att folk svälter i vissa länder beror att dom är korkade och föder barn när det inte finns tillräckligt med mat.

Och från Sveriges sida med väldigt mycket yta så hade staten kunnat alla fall ge lite åkermark och skog och bygg några baracker. Och sagt här odla egen mat o så.
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2015-02-26, 10:42 #27
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
I många fattiga länder äger familjen mark samt hus, sedan att hela familj/släkt får bo ihop möjligtvis hela livet.

Annars får man väl jobba gratis hos någon bonde eller liknande emot sovplats och mat.

Det funkar redan idag i fattiga länder som inte har något bidrag eller så. Att folk svälter i vissa länder beror att dom är korkade och föder barn när det inte finns tillräckligt med mat.

Och från Sveriges sida med väldigt mycket yta så hade staten kunnat alla fall ge lite åkermark och skog och bygg några baracker. Och sagt här odla egen mat o så.
Wow, är du för statlig markfördelning? Intressant kombination med din kaos-höger-ideologi
Clarence är inte uppkopplad  
Oläst 2015-02-26, 11:26 #28
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Wow, är du för statlig markfördelning? Intressant kombination med din kaos-höger-ideologi
Jag är inte för det, men om dom väljer ta bort all skatt och samtidigt låter folk klara sig själv utan bidrag eller annan statlig inblandning så kan det vara motiverade ge lite yta som dom får klara sig helt själv på.

Men då pratar vi självklart inte någon central mark som är värt något.

Allt som bidrar till frihet och bli fri skatt diktaturer så.
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2015-02-26, 11:33 #29
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Jag sa folk som kostar samhället pengar bara (folk som lever på andras pengar), och ja ur ett ekonomiskt vinkel och samhällets vinkel är det värdelöst.

Så ur den synvinkel är en svensk som kostar staten massa bidrag större ekonomiskt problem än romska tiggare. Även om tiggare är ett annat problem för samhället.

Och anser inte det vara fel kalla någon värdelös, för en person kan vara värdelös på flera sätt. Vissa kan vara värdelösa för vissa yrken. Eller vara värdelösa på laga mat.

Samma sätt finns personer som är värdelösa för samhället och en kostnad. Bara fegt att inte våga erkänna det.

Och många skulle behöva inse det med för att försöka förbättra sitt liv själv.
Blir fan stött av dig på riktigt. I ditt drömland hade bl.a. jag som diabetiker fått självdö för att jag inte har råd att bekosta vården som krävs. Detta trots jag jobbar heltid, kanske inte får tillräckligt betalt, men trivs med arbetet, hade jag fått mer betalt hade jag kunnat betala för mig. I ditt drömland hade jag då istället behövt känna enorm stress över att hitta ett bättre betalt jobb, vilket har väldigt negativ inverkan på de flesta människor och sjukdomar, däribland diabetes. När jag fick diabetesen hade jag ett väldigt stressigt jobb, vilket läkarna tror hade markant inverkan på att jag drabbades.

Så min fråga till dig är om du anser en ofrivilligt sjuk person som jobbar heltid till låg lön som värdelös?

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Att folk svälter i vissa länder beror att dom är korkade och föder barn när det inte finns tillräckligt med mat.
Finns det preventivmedel? Är en average person medveten om det isf? Har de möjlighet till abort? Hur stor andel av dessa födslar sker pga våldtäkt? Tror knappast det beror på att alla är korkade...

Fyfan, förstår varför många lämnar forumet, man kommer i riktigt dålig stämning av att läsa det du skriver.
Jimmit är inte uppkopplad  
Oläst 2015-02-26, 12:27 #30
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit Visa inlägg
Blir fan stött av dig på riktigt. I ditt drömland hade bl.a. jag som diabetiker fått självdö för att jag inte har råd att bekosta vården som krävs. Detta trots jag jobbar heltid, kanske inte får tillräckligt betalt, men trivs med arbetet, hade jag fått mer betalt hade jag kunnat betala för mig. I ditt drömland hade jag då istället behövt känna enorm stress över att hitta ett bättre betalt jobb, vilket har väldigt negativ inverkan på de flesta människor och sjukdomar, däribland diabetes. När jag fick diabetesen hade jag ett väldigt stressigt jobb, vilket läkarna tror hade markant inverkan på att jag drabbades.

Så min fråga till dig är om du anser en ofrivilligt sjuk person som jobbar heltid till låg lön som värdelös?



Finns det preventivmedel? Är en average person medveten om det isf? Har de möjlighet till abort? Hur stor andel av dessa födslar sker pga våldtäkt? Tror knappast det beror på att alla är korkade...

Fyfan, förstår varför många lämnar forumet, man kommer i riktigt dålig stämning av att läsa det du skriver.

I min värld hade du fått haft ett ansvar att fixa en privatsjukvårdsförsäkring och betalat premie som motsvarar rätt summa.

Sedan kan det finnas undantag i försäkring om man får diabetes och samtidigt misskött sin kropp och är extremt överviktig. Fast kan man med inte skylla på andra.

Men du anser du har rätt råna folk på gatan för ha råd med din vård samtidigt? Ingen skillnad bli rånad på gatan eller ofrivilligt rånad av skatt. Samma resultat du blir av med dina egna pengar.

Så klart det finns personer som är ofrivilligt sjuka, samtidigt betyder inte det andra har något ansvar för det heller.

Sedan menar du att din familj och släkt inte hade hjälpt dig om du inte hade råd betalat själv?

För på dig känns det som att det är en rättighet andra ska betala din vård samtidigt du ska ha råd med eget boende, semester och allt?

Din inställning är helt fel, din inställning är du har rätt tvinga andra för dina egna problem.

Jag tar ansvar för mitt eget liv och mina egna beslut. Och mina val ska vara frivilliga.
patrikweb är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017