Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Blip/Blipville spammar ens email adresser

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-09, 18:31 #21
Evangelistens avatar
Evangelisten Evangelisten är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2006
Nykomling
Evangelistens avatar

Citat:
Originally posted by Novocain@Jul 9 2008, 16:34
Wow... så du menar att alla mail ska upphöra i samband med att "Kedi" skickar ett mail, detta är alltså en väldigt stor sida, som sannolikt har bra många i kö innan dom kommer till Kedis mail, som jag förstod av det ovan så skickades dessa mail till kedi den 5:e juli, alltså på lördagen nu i helgen? och nu är det alltså onsdag dom lär väl ha börjat supporta från måndag igen efter helgen d.vs.. på en sån här stor sida kan man få räkna med responstid, speceiellt över något så trivialt som email-spam

jag skulle vilka se Tv4 Koncernens VD när han läser erat mail... snacka om priceless

NU tänker jag inte slösa mer av min egen tid här.

Edit: Jag ska också förtydliga att jag uppfattade det som om att det handlade om "aktiveringsmail" och inte verifieringsmail, dvs jag trodde det rörde sig om "tack nu är ditt konto verifierat, välkommen till blip" men oavsett om det är det första, eller det senare så gör dom inget fel i att skicka dessa mail
Enligt datalagen är de som tillhandahålelr en databas tvungen att svara på kontakter, inklusive e-mail, från personer som anser sig hamnat i deras databas på felaktig grund. Man är tvången att plocka bort den information som finns.

Enligt Lag om elektroniska anslagstavlor är sidägare, ellre dennes ersättare, pliktig att ha viss tillsyn av sådan. Eftersom Blip är uppbyggd som ett community hänfaller sidan under den lagen.

Sedan kan jag, av egen erfarenhet, berätta att Jan Scherman är en mycket seriös person som alltid läser och besvara det man skickar till honom.

Blips fel är att de inte vidtar rättelse efter det att kedi tillskrivit dem Ett andra fel att man inte reagera på många förfrågningar om bekräftelsekod.

Sedan en sak till. Jo; jag är väl insatt i lag och förordningar och har stor kompetens i vad jag uttaler mig om.
Evangelisten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-09, 18:49 #22
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Men herregud, har alla semester och försöker fördriva tiden genom att göra en höna av en fjäder?
Filtrera bort mailen från blip så är problemet ur världen, så kanske ni kan ta itu med viktigare saker som att minska utsläppen, skänka några kronor till behövande eller ta en promenad istället för att sitta vid datorn hela tiden.

Fast det jag skrev ovan står inte i Datalagen så ni får lita på att det stämmer ändå.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-09, 18:57 #23
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by htiawe@Jul 9 2008, 17:49
Men herregud, har alla semester och försöker fördriva tiden genom att göra en höna av en fjäder?
Filtrera bort mailen från blip så är problemet ur världen, så kanske ni kan ta itu med viktigare saker som att minska utsläppen, skänka några kronor till behövande eller ta en promenad istället för att sitta vid datorn hela tiden.
Fast det jag skrev ovan står inte i Datalagen så ni får lita på att det stämmer ändå.
Första vettiga inlägget i tråden. Ja, vad ska man säga. Det finns märkliga typer överallt.
Oläst 2008-07-09, 18:57 #24
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Bara ett inlägg till!

Ja men seriöst.

Du kan väl inte på fullaste allvar mena att aktiveringsmail är spam?

Om någon använt din e-post för att försöka skapa konto och Blip skickar ut ett aktiveringsmail så är det personen som använt din e-post du skall anmäla.

Och eftersom du inte vet vem det är, lägg in en blacklist på den e-post som kommer från Blip så slipper du se skiten igen.

Problemet ur världen och du kan gå vidare i livet.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-10, 09:34 #25
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:

Nu vet jag inte exakt vad som hänt...men...du kan ju inte på allvar mena att det är okej att skicka ut 188 mail till samma adress, egentligen oavsett om det är hon/han själv som har försökt att registrera sig på Blip, det bör väl vara själva definitionen på SPAM, skulle nu 188 registreringsförsök göras som INTE kan bekräftas så bör det väl rimligtvis finnas en spärr för det i systemet, jag kommer ihåg en tråd för inte så länge sedan där Binero (tror jag det var) skickat ut sitt nyhetsbrev i väldiga upplagor, vilket väl rimligtvis får anses som spam, även om alla som fick det hade skrivit upp sig på att få det.
Förlängningen av det du säger skulle annars bli att om man bara angett sin e-postadress någonstans så är det okej att skicka vad som helt till den, från vem som helst...
...men det var kanske bara svårt att svälja stoltheten och erkänna att du hade fel...

Så Gummianka vart menar du att definitionen ska ligga? när är det bara ett utskick? och när är det spam? såvitt jag vet finns ingen definerad gräns för detta, med det säger jag inte att jag tycker det är rätt att blipp inte har nånform av registreringsfilter som tillåter max 1 konto per person, eller åtminstone ett filter som säger att var konto bara får ett registreringsmail. Du skriver också " jag kommer ihåg en tråd för inte så länge sedan där Binero (tror jag det var) skickat ut sitt nyhetsbrev i väldiga upplagor, vilket väl rimligtvis får anses som spam, även om alla som fick det hade skrivit upp sig på att få det. " Varför menar du att detta skulle vara spam? det du säger i förlängningen nu är ju att om tillräckligt många är intresserade av att få nyheter/info utskickat från ett företaget, så blir det automatiskt spam i dina ögon? Dessutom tycker jag aktiveringsmail som alltså är beställde aldrig borde kunna klassas som spam, eftersom att nån ändå har försökt att använda denna email i blips system, det vore ju omöjligt för site-ägare att veta ifall det handlar om en schysst adress som det är OK att skicka registreringsmail till, eller om det är en fake-signup med någon annans email.

Citat:

Enligt datalagen är de som tillhandahålelr en databas tvungen att svara på kontakter, inklusive e-mail, från personer som anser sig hamnat i deras databas på felaktig grund. Man är tvången att plocka bort den information som finns.
Enligt Lag om elektroniska anslagstavlor är sidägare, ellre dennes ersättare, pliktig att ha viss tillsyn av sådan. Eftersom Blip är uppbyggd som ett community hänfaller sidan under den lagen.
Sedan kan jag, av egen erfarenhet, berätta att Jan Scherman är en mycket seriös person som alltid läser och besvara det man skickar till honom.
Blips fel är att de inte vidtar rättelse efter det att kedi tillskrivit dem Ett andra fel att man inte reagera på många förfrågningar om bekräftelsekod.
Sedan en sak till. Jo; jag är väl insatt i lag och förordningar och har stor kompetens i vad jag uttaler mig om.

Angående Blips & dess ägare så tror jag säkerligen att dom sitter på kompetens, dock anser jag inte att dom har missskött sitt jobb bara för att dom ännu inte har tagit bort er info ur databasen, om jag minns rätt nu så fick Kedi dessa mail på lördag, och skrev alltså på onsdag, det är fullt möjligt att Blip / Jan helt enkelt inte har kommit så långt i sin (vad jag antar oändliga) mail skörd. Sen angående filter kan jag som sagt bara hålla med.

Din kunskap i lag vill jag inte uttala mig mer om än att jag vill minnas en gammal tråd där du menar att en person i detta forum skulle kunna bli stämd för att ha skrivit "Evangelisten" i en ren gissning på ditt lösenord (tråden handlade alltså om en en attack mot någon av dina/era sidor) jag vill minnas att det debaterades om hur någon hade tagit sig in på er sida?

Sen till sist, om du/ni inte använder blip, eller blipvilles tjänster, så är det väl så oändligt mycket lättare att helt enkelt blockera deras utskick, och slippa se styggelsen i sin email? Också rekomenderar jag starkt att inte använda emails som postmaster, webmaster, info, admin och dylikt, då dessa är mer spammade än t.ex [email protected] p.ga att dom sätts upp automatiskt hos många leverantörer när man skapar sin domän.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-10, 10:59 #26
Evangelistens avatar
Nykomling

Nykomling
Evangelistens avatar

Känns lite konstigt att man måste förklara igen. Den som reggat och begärt verifikations mail hos Blip med adresser som tillhör kedi är den som från början gjort fel.

Helt klart är det någon som gör detta för att trakassera kedi.

Blip har en support som sitter hela tiden. De borde ha reagerat direkt när kedi skrev till dem, men har inte ens svaret än. LunarStorm har flera användare och får fler e-mail, men där får man alltid svar inom ett dygn, oftast snabbare.

Blip borde ha ett system som säger ifrån när samma e-mailadress ständigt begär nya verifikationsmail. Det är 188 mail totalt.

Nu hoppas jag att Blip plockar IP, så de kan kontakta ISP för den person som gjort detta.
Evangelisten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-10, 11:14 #27
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by Evangelisten@Jul 10 2008, 09:59
Nu hoppas jag att Blip plockar IP, så de kan kontakta ISP för den person som gjort detta.
Och säga vad? De lägger inte ens tid på BEDRÄGERI OCH BROTT. Tror du de ens bryr sig om en snorunge som reggar Blip-konton?

Tror du underskattar hur lång tid det tar att gå igenom mängder med supportmail från fjortisar och småungar på ett community. Ingen av dessa personer läser en FAQ innan de skickar mail.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-10, 11:46 #28
Karmans avatar
Karman Karman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Karman Karman är inte uppkopplad
Medlem
Karmans avatar

Reg.datum: Aug 2007
Ja, som någon annan sa - dagens garv!

Var kommer alla tomtar från? Hur fan kan man få det till spam? Frågorna är många, svaren är få.

Men du kommer säkert känna dig som en mycket lugnare person när de har erkänt att någon annan har missbrukat din e-postadress.
Karman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-10, 12:55 #29
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
jag vet inte hur många som läst definitionen på spam på t.ex. Wikipedia, gjorda utskick tycker jag är solklart enligt deras definition...

Sen kan man självklart hindra det väldigt enkelt i sitt mailprogram, men det gäller ju all spam, så antingen så menar man att det är ett problem, eller inte....
Sen att någon har missbrukat hennes e-mailadress, visst, det är ju lik förbannat spam, all spam är ju missbruk av e-postadress, från den ena eller andra parten.

I många (en del, några...välj själv...jag har ingen exakt statistik) CMS system och liknande finns ju t.ex. spärrar mot att registrera sig med samma e-post adress flera gånger, följdaktligen går en sån här sak inte göra där, varför har inte blip en sådan funktion (samma sak gäller ju SPAM av den typen som stinkbomber anklagades för, bara för att det är någon annan som skrivit in adressen så kan ju inte siten friskriva sig från ansvar...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-10, 12:56 #30
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2007
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar

Reg.datum: Jun 2007
Frågan som jag ställer är fall de är samma aktiverings mail i dessa 188 mailen? Alltså t ex:

Är de 188 aktiveringsmail till användaren Frans konto eller är de 188 aktiveringsmail till 188 olika användare?
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017