Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


ABB arena

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-14, 23:06 #21
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Internet Sweden - du var mig en riktigt präktig gosse och det gläder mig att du orkar formulera kilometerlånga spalter med text som spyr galla över att jag inte gillar namnnappare.

Det kommer dock inte att få mig att ändra min åsikt om hur underbart det vore om namnnappning och varumärkesintrång inte vore ett problem och om tvister löstes utan kostnader på 10 000:-.

Jag vill gärna se dig motivera varför vi skall skydda varumärkesintrång, vilket är ett direkt resultat av ditt resonemang...

Ja, du har rätt, jag är rätt kategorisk i mina åsikter om vissa företeelser, men det är kanske bara för att jag tycker att man skall försöka att göra saker på ett sätt som man kan stå för.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 23:48 #22
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Xamda@Nov 15 2007, 00:06
Internet Sweden - du var mig en riktigt präktig gosse och det gläder mig att du orkar formulera kilometerlånga spalter med text som spyr galla över att jag inte gillar namnnappare.

Det kommer dock inte att få mig att ändra min åsikt om hur underbart det vore om namnnappning och varumärkesintrång inte vore ett problem och om tvister löstes utan kostnader på 10 000:-.

Jag vill gärna se dig motivera varför vi skall skydda varumärkesintrång, vilket är ett direkt resultat av ditt resonemang...

Ja, du har rätt, jag är rätt kategorisk i mina åsikter om vissa företeelser, men det är kanske bara för att jag tycker att man skall försöka att göra saker på ett sätt som man kan stå för.
Xamda - Präktig - inte alls !
Gosse - vill gärna se mig som en, men sannolikt betydligt äldre än flertalet här.
Spyr galla över dig - nej inte alls - läs vad jag skriver istället för att fabricera din egen verklighet!

Jag försöker inte heller omdana vare sig dig eller Grazzy - tyck vad ni vill !
Men jag ser det inte som seriöst med någon "lynchstämning" på WN
- rikta då er irritation mot IIS och eller ICANN - sök kärnan till problemet och försök göra er röst hörd där den "kan" göra någon skillnad.
Så länge det är tillåtet lär "problemet" kvarstå och eskalera i takt med att fler domäner registreras.
Ofta är det också frågan om en varumärkesinnehavare som skyddat sitt varumärke på ett sämre sätt..

Jag har heller inte sagt att varumärkesintrång ska skyddas, inte alls resonerat i de banorna - Men det är ju ganska verkningslöst att basunera ut "Namnnappare skall hudflås och hängas ut till allmän beskådning" på WN - tror du på fullt allvar att du leder någon vilsen liten namnnappare in på den "rätta vägen" med det ?

Tjafs - uppdatera din profil istället för att gömma dig så att man ser vem du är och vem du företräder!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 23:55 #23
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
Något vi alla kan enas om är förmodligen att mycket av dessa problem hade varit ur världen om ett tids- och kostnadseffektivt ATF-förfarande fanns tillgängligt. Jag har i likhet med många andra blivit utsatta för liknande saker och även om man ofta har sig själv att skylla är det ju en klen tröst när man sitter på pottkanten.

Huruvida man gör rätt eller fel som utnyttjar luckor i systemet (eller enligt vissa, utnyttjar systemet så som man får och därmed bör) är ju i sig en ändlös diskussion, kort sagt måste vi ju alla ändå leva efter dessa regler i denna bransch och anpassa oss därefter.
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 00:05 #24
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Jag tycker mitt inlägg hade mycket stor verkan, i vilket fall på dig... ;-)

Det är tur det finns mer än en åsikt, vad trist det annars skulle bli...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 11:37 #25
Rooster Rooster är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 66
Rooster Rooster är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 66
ehh ... från aftonbladet: "Men nu går ABB vidare juridiskt med ärendet. De vill inte betala för domännamnen ..."

Kostar inte en ATF minst 5000kr + juridiska omkostnader? Visserligen småpengar för ABB :-)
Rooster är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 12:12 #26
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Rooster@Nov 15 2007, 12:37
Kostar inte en ATF minst 5000kr + juridiska omkostnader? Visserligen småpengar för ABB :-)
Summan stämmer beroende på hur man räknar och är säker på utfallet.

ATF kostar minst 10k ex moms + juridiska ombudskostnader.
Vinner du sedan tvisten går hälften av summan tillbaks till dig, dvs din slutliga kostnad blir 5k ex moms ex juridiska ombudskostnader.
Dett gäller då endast .se-domänen .

.com och .nu-domänerna tvistas med UDRP genom WIPO och kostar $1500 US dollar att starta (+ juridiska ombudskostnader). Jag tror också att det behövs två skilda UDRP-tvister för dessa två domäner.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 15:47 #27
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by grazzy@Nov 14 2007, 23:34
Killen i fråga har ju helt uppenbart inkräktat på andras varumärken.
Om vi släpper tjyvnyp kors och tvärs och bara går vidare med själva sakfrågan.

Även om registrantens avsikt är uppenbar iom uttalanden i bla Aftonbladet,
så skulle jag vilja fråga forummedlemmarna om deras åsikter om NÄR ett varumärke ska betraktas som varumärke ?

Just detta aktuella domännamn är inte registrerat varumärke hos PRV, det kan ju heller inte anses som renomméladdat eller inarbetat
- speciellt inte eftersom domänerna registrerades samma dag som namnet offentiggjordes 7:e Juni 2007
http://www.rocklunda.com/artikel.asp?artik...78&strukturId=7
Och som ABB uttalat kommer namnet heller inte användas.

Är det när en klantig marknadschef går ut i pressen och säger " Vi ska heta.." eller när ska ett varumärke betecknas som skyddat ?
Öppen fråga alltså..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 16:39 #28
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Varumärken är en typ av immateriell egendom. De är ofta skyddade genom ett varumärkesskydd eller helt enkelt genom att varumärket är känt av allmänheten.
Det måste vara "allmänt känt". Och det är för att lösa tvister som den här patentingenjörer och jurister finns=)
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-16, 08:18 #29
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Uttalanden gjorda i aftonpressen skall man alltid ta med en nypa salt.

Frågan är om det inte kan anses vara renommeladdat i samma ögonblick som marknadschefen offentliggör namnet.
Hade det inte varit i renommesnyltningssyfte så undrar jag om personen som reggade domänen ens hade kommit på namnet abbarena?
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-16, 12:36 #30
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Hur är det egentligen med hans egen domän? Wellnescenter.se är den skyddad på något som helst sätt? Jag har nämligen registrerat wellnescenter.org och tänkte lägga mig ett på google på wellnescenter. Undrar hur han gillar att få smaka på sin egen medicin..?

Hur grov kan man vara, kan det handla om förtal om jag på den adressen lägger upp hästporr eller så.

Givetvis kommer jag då aldrig syfta till han eller hans firma på något vis..
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017