Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Netpointers igen....

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-16, 21:34 #21
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Citat:
Originally posted by Milad@Aug 16 2006, 10:37
Det jag måste fråga Kajsa från netpointers.com är hur det kommer sig att de inte syns på de 100 första sidorna hos google med följande sökord: sökmotor företag, sökmotoroptimering, sökmotorpositionering, SEO, Search Engine Optimization, Search Engine Marketing, Search Engine Optimisation, optimisation eller SEO Optimization? Det känns som det är ganska viktiga sökord att för ett företag som håller på med sökmotoroptimering.
Men det skummaste av allt är när man söker på netpointers.com och då kommer er sida fortfarande inte upp bland de 100 första placeringarna. Men först på 30:e plats så dyker upp den domän www.mbym.dk som hänvisar till er startsida.
Jag följer ett par sökmotor företag för jag har tänkt kanske anlita inom snar framtid. De som ligger bäst till är MIG och SEO logic där den sistnämnda känns strået vassare för tillfället. Det är därför jag har gjort den ”enorma” undersökningen om er
Jag försöker inte vara spydig eller hänga ut er på något vis för jag tror det finns en rimlig förklaring att ni inte finns med på de sökord. Ni kanske håller på göra om er hemsida eller har precis gjort om den? Kan inte alla regler och funktioner inom SEO om hur allt påverkar varandra.

Anledningen till att jag känner att det trots allt ligger en viss baktanke i tråden (precis som de andra) är din raka riktning mot en anställd på ett specifikt företag.. Ditt första inlägg som jag quotar här låter mer som om det lika gärna kunde vara ett mail till Kajsa...

Att du väljer ett publikt forum är väl bra för oss andra, men som sagt... det finns nog en baktanke i denna tråd(?)
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-17, 09:22 #22
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Citat:
Originally posted by Storen@Aug 16 2006, 21:34
Anledningen till att jag känner att det trots allt ligger en viss baktanke i tråden (precis som de andra) är din raka riktning mot en anställd på ett specifikt företag.. Ditt första inlägg som jag quotar här låter mer som om det lika gärna kunde vara ett mail till Kajsa...

Att du väljer ett publikt forum är väl bra för oss andra, men som sagt... det finns nog en baktanke i denna tråd(?)

Nej, jag har inga baktankar även om det verkar osannolikt för dig. Det jag vill är att bilda en uppfattning om Netpointers för de verkar ganska stora över hela Europa och det är första gången jag hör talas om de. Jag har ingen anknytning till någon annan SEO företag på något sätt och har heller inga intentioner att smutskasta någon.

Visst skulle jag kunna maila de och få ett svar från de och jag skulle vara ”nöjd” men jag vill höra även med andra vad de tycker om svaren och hur de ser på saker och ting. Det finns personer här i forumet som kan så mycket mer om SEO än mig som kan reflektra över saker som jag inte hade tänkt eller kommit på.
Milad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-17, 09:46 #23
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Många som besöker detta forum är här för att få information och hjälp med svar på frågor om SEO. För en del företag är det helt avgörande för omsättningen att de får korrekta råd. Det här är alltså en mycket allvarlig fråga.

Ett SEO-bolag som har har fått sin domän bannad från Google skall man naturligtvis undersöka närmare. En del tycker att "ett SEO-bolag måste ta risker", men för vissa företag kan sådana risker innebära mycket kännbara ekonomiska förluster.

När det gäller Netpointers så har mina inlägg i debatten varit påverkade av hur Kajsa har uttryckt sej här på forumet. Jag kanske har gått på lite väl hårt. Men...
Google talar sitt tydliga språk när man söker på site:netpointers.com eller om man kör domänen i http://www.iwebtool.com/google_banned siten är bannad.

Den definition på cloaking som jag har framfört är en ganska snäv tolkning av hur Google ser på saken.

Matt Cutts skriver bland annat i sin blog: "...I care about spam: hidden text, hidden links..."

Han skriver också angående vad man måste städa upp för att göra en så kallad reinclusion request "...Is there hidden text, hidden links, or cloaking on your site, especially on the front page?..."
Här kan man tolka cloaking och dolda länkar som 2 olika typer av spam (ja, dolda länkar är spam). I slutänden handlar det om hur snäv man skall vara när man tolkar vad som är cloaking. Man kanske skall titta på hur mycket av sidan som skiljer sej mellan det som sökmotorn ser och det som användaren ser!? I sin enklaste tolkning är spam att visa en sak för en sökmotor och en sak för en användare.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-17, 10:05 #24
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
De ord som jag valde att visa var statistiken ifrån vår hemsida den 10e augusti. Men alltså det är viktigt för mig att ni inte tror att jag provar att komma med ursäkter och tala mig runt omkring det ni pratar om. Det finns många SEO-företag som ligger framför oss på ett antal ord på Google och det finns många anledningar till det.

Den största av dem är att det inte alls var länge sedan som vi lanserade våran nya sida. Google tar, precis som ni ofta diskuterat, ofta lång tid på sig. Vi ligger dock i top 10 på nästan 60 ord på msn.com som ofta är snabbare.

Och vi har inte bara optimerat på de orden som jag räknade upp naturligtvis, men det är ju inte direkt så att jag kan sitta här i öppet forum och gå ut officiellt med vilka ord vi har valt, samt våran statistik på dessa.

Men det är ju också farligt att hela tiden utgå ifrån att vi nödvändigvis lägger allt vårat krut på att komma upp på ett visst ord själva. Visst är det en fördel och bra för säljet men det är faktiskt förvänansvärt få utav våra kunder som överhuvudtaget frågar om det (det är framför allt webmasters:-)). De är mer intresserade av att få referenser ifrån något liknande företag som de själva. Så det har varit en lång tid när vi inte fokuserat på det medans vi arbetat på projektet med vår nya sida och nya system som lanserades i samband med den.

Men jag har också lite svårt att förstå logiken i varför folk här inne om och om igen vill ha svar på just denna frågan. Är det ingen som är intresserad av att titta på hur våra kunder ligger till istället? Eller veta vilken teknik vi använder oss av? Vad statistiken är generellt på våra kunders ord? Hur måanga vi är? Hur många kunder vi har? Det finns allt möjligt att fråga om, men på något sätt så återvänder man alltid till denna frågan i ett forum fullt med webmasters........
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-17, 10:12 #25
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Vi har ju spenderat ett antal dagar med att diskutera vilken teknik ni använder!?
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-17, 10:27 #26
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
suck... du har gjort det till ditt livsmål att ignorera poängen i allt jag skriver va?
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-17, 10:42 #27
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Jag blev lite fundersam gällande netpointers.com efter att ha testat runt lite själv. Så jag tog fatt i en av våra tekniker närmare gällande www.netpointers.com och det visar sig att sidan faktiskt blev bannad för ca 3 år sedan på grund av cloaking. Vi har sedan dess använt oss av -technologys.com och inte gjort någon större insats för att få netpointers.com tillbaka in i indexet.

Anledningen till att vi blev bannade vid den tidspunkten var att vi använde oss av cloaking på sajten. Detta var ju en metod som på den tidspunkten inte var lika hårt argumenterad mot som idag. Ni kan ju själva tänka tillbaka på den tiden när folk skrev in ett ord 1000 ggr med vit skrift på sin hemsida och la svart text över.-) Det är många konstiga saker som provats genom åren och Google blir för varje dag mer och mer som en tratt där det blir svårare och svårare att göra en "godkänd" optimering. Och vi, precis som alla andra, jobbade med de tekniker på den tidspunkten som sedan utvecklades och inte kan användas idag.

Men det är också viktigt att poängtera att vi använde oss av tekniken till att starta med på vår egna sida, hellre än att göra det på våra kunders. Och vi har aldrig, och jag vill gärna trycka på ordet ALDRIG, fått en enda utav våra kunder blacklistade så länge vi funnits i branschen.

Vi har inte använt oss av cloaking i våra lösningar de senaste två åren. Och jag är inte intresserad av att gå in i ytterligare en dum diskussion med xpat om vad begreppet cloaking innebär. Cloaking i den bemärkelsen som oss flesta ser det har inte funnits i våra lösningar i två år. Ni är välkommna att titta närmare på någon av dem.

Jag fick också veta att det har kommit upp på agendan igen att få tillbaka netpointers.com in i Googles index och det har tydligen lagts upp en handlingsplan gällande detta som kommer att innebära skillnader på våran hemsida inom den närmaste tiden. Då kommer sökord och liknande också att gås igenom. Så där har ni förklaringen på det eviga mysteriet gällande Netpointers!:-)
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-17, 10:42 #28
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Lanserat ny sida, verkar onödigt.

En sista fråga, till dig Kajsa, från min sida... Har www.netpointers.com blivit bannad från googles index?
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-17, 10:58 #29
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Citat:
Originally posted by Unispel@Aug 17 2006, 10:42
Lanserat ny sida, verkar onödigt.
En sista fråga, till dig Kajsa, från min sida... Har www.netpointers.com blivit bannad från googles index?
Hon skrev ju det i inlägget ovan Ja, den är bannad.

Men tack för svaren Kajsa, no hard feelings?
Milad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-17, 11:37 #30
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Ser det nu, men skrev tyvärr inlägget samtidigt som Kajsa och såg därför inte svaret.
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017