Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


FS-data norchalanta?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-16, 11:41 #21
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
Nu har jag scannat min dator med Avira AntiVirus samt SpyBoy Search & Destroy. Men de hittar inga fel, några andra tips på program?
Något annat jag kan göra för att gå vidare och inte se till så att sidan attackeras mer?
grinditwp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-16, 12:49 #22
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Ursprungligen postat av Lumax Visa inlägg
Teoretiskt så skulle det kunna vara via en SQL-injection, även om det inte är troligt.
Förutsatt att du kör MySQL och att den användare som databas-processen körs som har rättigheter att skriva till dina filer så skulle man kunna köra LOAD DATA INFILE för att läsa in filen till en temptabell, sedan modifiera innehållet med den aktuella koden och dumpa ut filen med SELECT .. INTO OUTFILE/DUMPFILE.

Ett riktigt teoretiskt långskott, men fullt möjligt.
Svårt i praktiken. Mysql körs oftast chrootad och kan inte skriva annat än till sina egna kataloger.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-16, 12:57 #23
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
Svårt i praktiken. Mysql körs oftast chrootad och kan inte skriva annat än till sina egna kataloger.
Jepp! Men jag vet flera webbhotell som har Windows-servrar där MySQL körs som local system. Sorgligt nog.
Lumax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-16, 13:47 #24
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Lumax Visa inlägg
Jepp! Men jag vet flera webbhotell som har Windows-servrar där MySQL körs som local system. Sorgligt nog.
Jo det är nog ganska vanligt, Next-installationer brukar vi kalla dem.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-16, 14:27 #25
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
Citat:
Ursprungligen postat av grinditwp Visa inlägg
Nu har jag scannat min dator med Avira AntiVirus samt SpyBoy Search & Destroy. Men de hittar inga fel, några andra tips på program?
Något annat jag kan göra för att gå vidare och inte se till så att sidan attackeras mer?
Jag i länken du fick fanns det länk till ett gratisprogram som skall vara bra på att hitta keyloggers. Testa det. Comodo är ett annat gratisprogram som jag tycker är bättre än avira. Jag har kört SpyBoy Search & Destroy en gång i tiden och var inte speciellt imponerad.

Det är inte säkert att det är keyloggers, men att dom på något sätt fick tag på FTP-uppgifterna. I så fall så kan du försöka att logga in krypterat istället för okrypterat i fortsättningen.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-17, 08:41 #26
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
Tack. Inga nya attacker har skett ännu i alla fall.
grinditwp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-17, 11:00 #27
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Och du kan ju inte slå av include på en server, då funkar ju nästan ingenting, däremot safe mode och lite annat måste till.
PHP's safe_mode är fel väg att gå. Det ställer till det mer än vad det gör nytta. Speciellt om PHP körs som en annan användare än vad kunden är (filuppladdningar mm). Finns en anledning att denna funktion försvinner i PHP6.

PHP över FastCGI, med antingen separat php.ini för varje kund eller php_admin_value i vhosten, med open_basedir, löser många problem
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-17, 22:08 #28
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Jag gissar att sidan som du har problem med är antingen en Joomla sida eller ett forum? Alternativt något skript som har uppladdningsfunktion av någon form....

Att få en iframe injicerad i sin sida är inte ovanligt tragiskt nog och det är vanligast på sidor där det finns skript som tillåter uppladdningar (gif/XSS/SQL injections) och/eller där servern tillåter CHMOD 777.

Har du riktigt otur så behöver det inte ens vara din sida som är hackad om servern inte är säkrad ordentligt utan det kan ligga var som helst på servern....
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-17, 22:17 #29
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av ecstyle Visa inlägg
Det senaste året är det många som har drabbats och det är tydligen så att hackarna verkar ha kommit åt FTP-uppgifterna. Detta har skett i många olika system.
Jag kan intyga detta. Vi ser det på Levonline också. Typiskt är att någon bot går in och redigerar alla filer som heter något med index och default, men det har även hänt att alla filer som slutar på .php och .html har ändrats. Attackerna sker alltid via FTP med rätt lösenord.

Även om man rensar filerna så brukar botarna komma tillbaka rätt snart. Det brukar dock hjälpa att ändra lösenordet på FTP-kontot, och allra bäst är som redan sagts att köra SCP eller SFTP (som egentligen är samma protokoll). En del FTP-klienter har inbyggt stöd för SFTP/SCP. För Windows rekommenderar vi annars WinSCP.

Citat:
Ursprungligen postat av Mortekai Visa inlägg
Jag gissar att sidan som du har problem med är antingen en Joomla sida eller ett forum? Alternativt något skript som har uppladdningsfunktion av någon form....
Jag har inte sett någon uppenbar koppling mellan färdiga CMS och dessa FTP-hack. Det är lika ofta hemmasnickrad kod som drabbas, eller sajter helt utan PHP (enbart HTML).
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-17, 22:36 #30
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Jag har inte sett någon uppenbar koppling mellan färdiga CMS och dessa FTP-hack. Det är lika ofta hemmasnickrad kod som drabbas, eller sajter helt utan PHP (enbart HTML).
Då har ni antingen ovanligt få eller ovanligt många tillbud, jag hoppas på det förra Småhackers kan norpa ett FTP konto och busa runt lite, men den stora massan med hackade webbplatser sker med bottar direkt fokuserade på kända säkerhetshål.

Jag skrev en post om Joomla moduler som hade säkerhetsbrister och jag tror jag har haft 5-10.000 försök från bottar dom senaste två åren riktade just mot den posten

Skript som tillåter uppladdningar och där det krävs CHMOD 777 för att skriptet ska fungera är rena julafton för dom här bottarna vilket är en bra anledning till varför kunder aldrig ska behöva ge högre rättigheter än 755 på kataloger och 644 på filer.

Att få en iframe injicerad i en sida är ett typiskt angrepp mot bland annat PHPBB och gamla IPB forum som jag vet om, annars brukar det vara vanligare med en defacial när man byter ut förstasidan till exempel om man får tillgång till en kunds FTP uppgifter eller att man lägger in skript gömda i användarens kataloger som sedan används för phishing, spam eller att vidare infektera servern.
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017