Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur många har AB vs. Enskild firma i WN?

Visa resultat för omröstning: Hur många har AB vs. Enskild firma i WN?
AB 63 30.73%
Enskild firma 100 48.78%
annan företagsform 42 20.49%
Antal röster: 205. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-02, 17:21 #21
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by Alper@Sep 1 2007, 23:55
Vad händer om jag skriver Mittföretagsnamn AB på mina fakturor, trots att det inte är ett AB eller jo det är det ju.. Alpers bolag är det. Funkar det ?
Jag skulle då bli mycket tveksam om någon försöker utge sig för att vara aktiebolag utan att vara det. Då handlar jag av någon annan.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-02, 17:42 #22
JLEs avatar
JLE JLE är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 382
JLE JLE är inte uppkopplad
Flitig postare
JLEs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 382
totoo: Kan du inte stoppa in 100k i företaget och sedan köpa bilen på företaget?
JLE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-03, 10:24 #23
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Jag har precis avblåst en affär med ett företag där saker och ting inte stor rätt till.

På hemsidan får man uppfattningen att verksamheten drivs av flera personer, men jag kunde inte hitta bolagsnamnet hos Bolagsverket eller Skatteverket. Det är iofs helt normalt om det drivs som enskild firma.

Det visade sig efter lite efterforskningar att killen som drev verksamheten gör det genom en enskild firma som står på mamman, och att han har ordentliga skatteskulder.

Jag vet inte hur ofta blivande affärsparter kollas upp, men om någon inte stämmer blir det ett stort NO-NO direkt.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-03, 11:35 #24
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Vi har ett thailändskt "Company Limited". Sju stycken delägare, varav jag och frugan är majoritetsägare.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-09, 01:55 #25
bjoahls avatar
bjoahl bjoahl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 138
bjoahl bjoahl är inte uppkopplad
Medlem
bjoahls avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 138
Citat:
Däremot skulle ni som har eller haft AB kunna ge praktiska livs exempel på varför AB är mer fördelaktigare än Enskild.
Ett AB är överlägset när det gäller att satsa andra människors pengar (kapital) - t.ex. via aktier eller lån - vilket du är tvungen att göra om du jobbar med något lite seriösare projekt.

I aktiebolag är också ansvaret mycket tydligare (styrelsen ansvarar för att aktiekapitalet är hyfsat intakt), vilket gör att du har en viss säkerhet i affärer med aktiebolag.
bjoahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-13, 12:19 #26
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
Nu har jag en ny fråga!

Jag läser den brun/vita broschyren "Starta företag" sidan 8 angående Aktiebolag från Skatteverket + dem andra 5 myndighets orgen.
http://www.nutek.se/content/1/c4/10/37/sta...artaforetag.pdf

I paragrafen "Tänk på: Som arbetande ägare i AB....."
Då står det:
- både lönen och arbetsgivaravgifterna är avdragsgilla i verksamheten.

Jag har frågat mina föräldrar som drivit ett AB för ca 10 år sen och jag frågade en kompis som jobbar inom IT branschen nu han är ca 30 år gammal.
Båda källorna säger att det inte går att göra avdrag på anställda när jag nämner det för dem.

Är det ett feltryck på deras broschyr eller är det en ny lag som tillkommit rätt så nyligen?
Om det är en ny lag kan ni ge några konkreta och praktiska exempel på hur det hela kan se ut när man gör avdrag på sig själv VDn och dem anställda i ett AB?
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-13, 14:23 #27
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Någon ny lag är det knappast. Löner har alltid varit en avdragsgill kostnad i ett bolag. Så många olika konkreta exempel finns väl inte men:

1 Bolaget har ett resultat på 100.000
2 Bolaget betalar månadslönen till sin VD 25.000
3 Arbetsgivaravgifterna för det är 8105
4 Bolagets resultat har skjunkit till 66.895
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-13, 14:52 #28
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
Tack för exemplet men jag förstår fortfarande inte riktigt vart i dem stegen som man aktivt gör avdraget för den anställde i Aktiebolaget?
Är konceptet med avdragsgilla löner nånting som sker automatiskt och osynligt för *användaren* Eller måste man själv se till att aktivera den funktionen så att säga?
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-13, 15:12 #29
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Citat:
Originally posted by wizzo@Sep 13 2007, 14:52
Tack för exemplet men jag förstår fortfarande inte riktigt vart i dem stegen som man aktivt gör avdraget för den anställde i Aktiebolaget?
Är konceptet med avdragsgilla löner nånting som sker automatiskt och osynligt för *användaren* Eller måste man själv se till att aktivera den funktionen så att säga?
Problemet verkar ligga i att du inte förstår konceptet med avdrag? (Rätta mig om jag har fel.)

Avdragsrätt betyder i princip att du från din beskattningsbara inkomst får subtrahera den avdragsgilla kostnaden och därmed sänka beskattningsunderlaget. Alltså: ditt bolag fakturerar 100 tkr (moms och dylikt kan vi skita i) och betalar ut lön (inkl. arbetsgivaravgifter) på 50 tkr vilket är avdragsgillt (i princip är lön alltid avdragsgill enligt praxis). Kvar finns då 50 tkr som beskattas med bolagsskatt (i det här fallet).

Jag vet inte om jag förvirrar eller förklarar..
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-13, 15:27 #30
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Eventuellt är det enklare att vända på det. Om du tar med en kund ut på krogen en kväll och bjuder på mat och sprit för 5 000 kr så är det inte avdragsgillt. (Det kanske till och med är så mycket pengar att det kan betraktas som men muta - men om vi bortser från det.)

En mindre del är avdragsgill; den stora delen är det inte. Det innebär att bolaget måste betala skatt på den icke-avdragsgilla delen.

Om du betalar ut lön måste du betala arbetsgivaravgifter, men bolagets resultat blir lägre.

Arbetsgivaravgifterna är inte heller en skatt. En del av dessa går direkt tillbaka till arbetsgivaren i form av pension.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017