Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Domäntvist (idn)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-23, 19:06 #21
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Ursprungligen postat av fredlund
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Namnskyddet gäller i Stockholms län, så registrera en bifirma i Kalmar och problemet är väck.
Reggar du ett bolag efter du reggade domänen så spelar det ingen roll.
du måste äga bolaget innan du reggade domänen eller på något annat sätt bevisa att du inte köpt domänen för att sedan sälja den.
Fast det där stämmer inte riktigt med verkligheten. Nu tittar företagare parallellt på domännamn och bolagsnamn för att se om det går att hitta något med en åtminstone avlägsen koppling. Så länge det inte är alltför mycket tid mellan de två händelserna så borde det inte vara något hinder.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 19:53 #22
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2006
Timofey Timofey är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006
Jag tror knappast att det här är den sista tråden med rubriken "Domäntvist (idn)"
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 20:07 #23
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Har du något seriöst intresse av domänen - slåss för den.
Har du bara reggat den för att det är kul att regga domäner och kunna impa på krogen, släpp den.

Enkelt?

Tänker du driva business på den domänen, ställ dig frågan hur attraktivt det är för dig, med tanke på att du missade registrera motsvarade icke-IDN aktivhudvard.se.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 21:00 #24
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Jag har nu skickat till personen i fråga, så vi får se vad som händer. Jag kommer inte släppa den gratis, då jag anser att det inte är varumärkesintrång, min domän har inget kommersiellt innehåll, och ingen koppling till hudvård i sig. Namnet på drabbade företag är inte ens identiskt (de heter Aktiv hudvård i stockholm), och är knappast kända i hela sverige.

Jag registrerar inga domäner i spekulativt syfte, endast för sökmotoroptimering eller webbutiksverksamhet. Faktum är att jag inte vill sälja några domäner. Hade det bara varit att trycka på en knapp och domänen var deras utan kostnad så hade jag nog gjort det, men nu medför det administrativt arbeteoch då ger jag inte bort den gratis.
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 21:04 #25
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Dom hotar med atf, kostnad 10k, erbjud dom istället att slippa det och betala pengarna till dig, så är saken ur världen. Betala för dina utlägg låter ju bara patetistik, speciellt med tanke på att domänet är reggat "gratis". Så länge du inte kör "konkurerande verksamhet" eller reggade domänet för att bråka med dom, så har de faktiskt haft flera år på sig att regga domänet utan att ha gjort det, så varför skulle de komma på tanken nu.
Polis_ttt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 23:06 #26
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
De borde ha svårt att driva detta. Du har inte registrerat med ont uppsåt. Domänen kunde de ha registrerat mycket tidigare om de haft intresse av den.

Moraliskt borde du lämna över den till dem, men jag tror inte de kommer lyckas tvinga den av dig..

Deras attityd verkar dock lätt kaxig - jag skulle nog reagerat med att be dem inleda sitt tvisteförfarande eller betala dig 5000 plus moms. Den stil de kör med stör mig...

Jag stör mig dock lika mycket på de som tycker att folk får skylla sig själva om någon tar deras varumärken... Ber man snällt och är villig ersätta i rimlig nivå så borde man kunna komma överens, men...

Jag är kluven... Attityden får mig dock att känna mig riktigt bångstyrig. Vore det jag skulle jag ta strid.
Oläst 2007-01-23, 23:09 #27
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by Polis_ttt@Jan 23 2007, 20:04
Dom hotar med atf, kostnad 10k, erbjud dom istället att slippa det och betala pengarna till dig, så är saken ur världen. Betala för dina utlägg låter ju bara patetistik, speciellt med tanke på att domänet är reggat gratis. Så länge du inte kör konkurerande verksamhet eller reggade domänet för att bråka med dom, så har de faktiskt haft flera år på sig att regga domänet utan att ha gjort det, så varför skulle de komma på tanken nu.
Spelar väl ingen roll att de har haft många år! Dessutom om han visar att han vill sälja den till de så har han direkt bevisat själv ont uppsåt och de får som de vill.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-24, 03:41 #28
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av fredlund
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Namnskyddet gäller i Stockholms län, så registrera en bifirma i Kalmar och problemet är väck.
Reggar du ett bolag efter du reggade domänen så spelar det ingen roll.
du måste äga bolaget innan du reggade domänen eller på något annat sätt bevisa att du inte köpt domänen för att sedan sälja den.
Hur går det då med såna som jag. Som registrerar en bra domän först för att den är ledig. Och sen skapar bolaget utifrån det namnet? Att först registrera ett bolag och sen se om domänen är ledig fungerar ju inte riktigt idag när allting redan är taget.

Om de drar igång en tvist, kommer den nuvarande ägaren bli skyldig att betala något annat än att överlåta domänen gratis?
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-24, 06:32 #29
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Är det bara jag som inte förstår varför man köper en domän som heter "aktivhudvård.se" och inte vill ha en sajt som handlar om hudvård på den alls? Eller som tycker att den är lite märklig i valet om sökmotoroptimering om det inte är något gällande hudvård man vill optimera? Jag är inte mycket för moral, men kan ju inte förstå hur man kan råka köpa en domän som denna utan att ens googla på namnet först och se vad som finns...
brokep är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-24, 10:36 #30
autosvars avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by brokep@Jan 24 2007, 06:32
Är det bara jag som inte förstår varför man köper en domän som heter aktivhudvård.se och inte vill ha en sajt som handlar om hudvård på den alls? Eller som tycker att den är lite märklig i valet om sökmotoroptimering om det inte är något gällande hudvård man vill optimera? Jag är inte mycket för moral, men kan ju inte förstå hur man kan råka köpa en domän som denna utan att ens googla på namnet först och se vad som finns...
Även om vi antar att trådskaparen haft ont uppsåt så är strategin som valts för att kontakta honom helt felaktig. För det första går det inte att bortom all tvivel förutsätta att det funnits ont uppsåt. För det andra så klantade sig ägaren av icke-idn-domänen, det var endast en tidsfråga innan någon annan (kanske en konkurrent) registrerat domänen. Det enda rätta hade varit att snällt och vänligt erkänna att det var klantigt att inte från början regga idn-domänen och sedan erbjuda något ok i gengäld, till exempel 2-3 tkr för att täcka administrativa kostnader samt ett presentkort på motsvarande värde. Sedan om trådskaparen skulle säga Nej, Njet, Non, Nada osv så är kanske den hårda vägen den enda vägen,men först då. Men att börja vänligt och ödmjukt tycker jag alltid borde gälla hur surt det än må kännas. Ilska eskalerar endast konflikten.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017