Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Google petade ned oss i serpen...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-10, 13:59 #21
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Googles syfte är ju inte att marknadsföra sajter som är i behov av innehåll, utan att visa upp de som redan har innehåll som är till nytta för de som söker.

Jag tror inte Googles tanke med TV:s kartsajter var att ge honom chansen att samla in mer innehåll, utan helt enkelt att de tyckte de var tillräckligt kompletta för att visas på en "bra" plats i SERP:en.
Det är jag medveten om, men TV:s kartsajter tilläts ändå ligga högt upp i SERPen från scratch, under ett par år, och nu har de så klart genererat en massa användarinnehåll.

MEN, nya, liknande sajter får INTE samma smekmånad, utan måste generera sin trafik enkom från betalda annonser eller andra inlänkar.

Så grattis till TV, ibland är det viktigt att vara först, och tacksamt sen när Google tar bort stegarna för konkurrerande sajter.

Men visst, innehåll är A och O. Får väl ordna det på annat sätt.
Jag tror inte Google medvetet särbehandlar vissa sajter, utan att (som jag sa) de uppenbarligen ansåg att TV:s kartsajter uppfyllde kraven för de aktuella SERP-placeringarna. Självklart kan Googles algoritm ha gjort ett stort misstag i värderingen, men detta misstag innebär ju inte att alla nya aktörer har rätt till samma felaktiga bedöming.

Men visst är det tråkigt, speciellt om man anser sig ha en bättre tjänst än TV:s kartsajter. Precis som du sa, det är bara att gratulera TV om han lyckats dra fördel av ett misstag av Google.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-10, 14:10 #22
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Det där stämmer inte. Ted fick tidningsartiklar, 100-tals blogglänkar och annan organisk trafik som skapade innehåll från dag 1. Sedan rankade han på Google och fick ännu mer trafik.

Citat:
Originally posted by mephisto73@Aug 10 2009, 08:38

Det är jag medveten om, men TV:s kartsajter tilläts ändå ligga högt upp i SERPen från scratch, under ett par år, och nu har de så klart genererat en massa användarinnehåll.
MEN, nya, liknande sajter får INTE samma smekmånad, utan måste generera sin trafik enkom från betalda annonser eller andra inlänkar.
Så grattis till TV, ibland är det viktigt att vara först, och tacksamt sen när Google tar bort stegarna för konkurrerande sajter.
Men visst, innehåll är A och O. Får väl ordna det på annat sätt.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-10, 14:29 #23
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Skulle tippa på att det rör sig om för hög länktillväxt i kombination med ett relativt nyreggat domännamn. Troligen kommer sidan tillbaka i SERP efter en längre tidsperiod, dock ej säkert. Andra nämndvärda faktorer är sannolikt det magra innehållet, som nämnts tidigare.

Min erfarenhet av liknande händelser har gjort att jag numera nästan direkt lägger upp en sida med mindre antal inlänkar. Låter Google sniffa och sedan när det är dags för riktigt innehåll eller tjänst låååångsamt bygger upp länkar till sidan.

Andra saker Google inte gillar som jag uppmärksammat är att inte ge Googles tjänster för stort utrymme, maps etc. Lägg inte heller upp Adsense på sidan i ett tidigt skede. Detta är dock inget "bevisat", bara erfarenheter.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-10, 14:30 #24
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Det där stämmer inte. Ted fick tidningsartiklar, 100-tals blogglänkar och annan organisk trafik som skapade innehåll från dag 1. Sedan rankade han på Google och fick ännu mer trafik.

Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73
Det är jag medveten om, men TV:s kartsajter tilläts ändå ligga högt upp i SERPen från scratch, under ett par år, och nu har de så klart genererat en massa användarinnehåll.
MEN, nya, liknande sajter får INTE samma smekmånad, utan måste generera sin trafik enkom från betalda annonser eller andra inlänkar.
Så grattis till TV, ibland är det viktigt att vara först, och tacksamt sen när Google tar bort stegarna för konkurrerande sajter.
Men visst, innehåll är A och O. Får väl ordna det på annat sätt.
Då var ju den frågan löst. Google gjorde inget misstag utan vägde helt korrekt in den trovärdighet som media m.fl. gav sajterna i form av länkar och (kraftig) tillökning av indexerbart innehåll.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-10, 17:19 #25
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
Okej, tack för all input. Det låter vettigt!

Ska ta era förslag och kommentarer i beaktande.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
google, serp


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017