Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bästa VPS:en?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-01, 15:38 #21
balinet balinet är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 64
balinet balinet är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 64
Ja, ni har nog rätt... Tänkte använda servern för att erbjuda besökarna (Vår förening) gratis webbmail med POP3-konto. Finns det någon bra färdig programvara för detta ändamål?

Mvh Christian
balinet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-01, 15:47 #22
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Finns massa lösningar och programvaror för det, vilken Linux Dist kör du?

Har du tänkt använda flera domäner för mail till? Räcker det använda systemkonton för login till mail eller ska det vara lite mer större lösning med qmail eller lagar login i databas?

För personer som kan det tar det inte alls så lång stund att fixa det beroende på hur avancerat det ska vara.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-01, 16:15 #23
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by balinet@Apr 1 2007, 14:38
Ja, ni har nog rätt... Tänkte använda servern för att erbjuda besökarna (Vår förening) gratis webbmail med POP3-konto. Finns det någon bra färdig programvara för detta ändamål?
Mvh Christian
Låter inte riktigt som att en VPS var det bästa alternativet för det du vill åstadkomma. Serwage har dock webbgränssnitt både för att peka in domännamn mot webbutrymmet samt att skapa nya email pop3-konton med webmail. De erbjuder även spam-filter och liknande som möjlighet att aktivera. 310 GB lagringsutrymme delas mellan webblagring och email så det finns ju en del plats för email om du främst tänkt utnyttja det för det.
Jag använder det så och är mycket nöjd.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-01, 16:25 #24
balinet balinet är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 64
balinet balinet är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 64
patrikweb:
Jag kör debian och tänkte använda bara en domän. Jag tänkte mig en webbmail där man loggar in med epostadress och lösenord, har man inget konto så kan man trycka på registrera... Man skall kunna kolla sin e-post i outlook med e-postadressen som användarnamn och lösenordet som lösenord. Och använda sig av pop3.mindoman.se exempelvis.

Marcus:
Kanske skulle ha frågat på forumet först vad bästa lösningen var innan jag skaffade VPS... :-(

Mvh Christian
balinet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-01, 16:31 #25
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by balinet@Apr 1 2007, 15:25
Marcus:
Kanske skulle ha frågat på forumet först vad bästa lösningen var innan jag skaffade VPS... :-(
Mvh Christian
Jo, det brukar löna sig att göra lite research innan. Men är din VPS-leverantör någorlunda smidiga i sin konfigurering av VPS:er så borde de erbjuda dig pengarna tillbaka om du precis nyligen skaffat den. Det är inga problem för leverantörerna att ordna så att nya VPS:er skapas med en knapptryckning och försvinner lika snabbt. Ärendehanteringen kostar möjligtvis lite pengar för dem men vill de ha goodwill så borde de låta dig dra dig ur. Värt att fråga åtminstone... Det är inte första gången någon beställer en VPS utan att veta vad det är riktigt innebär.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-01, 16:37 #26
balinet balinet är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 64
balinet balinet är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 64
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus
Citat:
Ursprungligen postat av balinet
Ja, ni har nog rätt... Tänkte använda servern för att erbjuda besökarna (Vår förening) gratis webbmail med POP3-konto. Finns det någon bra färdig programvara för detta ändamål?
Mvh Christian
Låter inte riktigt som att en VPS var det bästa alternativet för det du vill åstadkomma. http://www.webmasternetwork.se/index...ghlite=serwage har dock webbgränssnitt både för att peka in domännamn mot webbutrymmet samt att skapa nya email pop3-konton med webmail. De erbjuder även spam-filter och liknande som möjlighet att aktivera. 310 GB lagringsutrymme delas mellan webblagring och email så det finns ju en del plats för email om du främst tänkt utnyttja det för det.
Jag använder det så och är mycket nöjd.
Som jag sett så har du flera portaler, på vilken portal har du det så? Tänkte tjuvkika lite...
balinet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-01, 16:48 #27
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Originally posted by balinet@Apr 1 2007, 16:25
patrikweb:
Jag kör debian och tänkte använda bara en domän. Jag tänkte mig en webbmail där man loggar in med epostadress och lösenord, har man inget konto så kan man trycka på registrera... Man skall kunna kolla sin e-post i outlook med e-postadressen som användarnamn och lösenordet som lösenord. Och använda sig av pop3.mindoman.se exempelvis.
Marcus:
Kanske skulle ha frågat på forumet först vad bästa lösningen var innan jag skaffade VPS... :-(
Mvh Christian
Vill du ha det lätt så kör sendmail + qpopper, webmail blir iofs lite mer jobb samt om du vill att dom själva ska kunna skapa konton.

Då är det qmail + vpopmail som gäller samt lär finnas 3part applikationer som arbetar emot det för skapa konton via webben.

qpopper och sendmail är lätt installera på debian.

apt-get install qpopper
apt-get install sendmail

Men tror debian har exim installerad som standard som du kanske måste ta bort före du installerar sendmail.

apt-get remove exim eller exim4

Kör du qpopper och sendmail så används bara lokala systemkonton och MBOX format.

Och då blir loginet bara "username" inget mer, alltså fungerar username@alla-domäner-du-har-lagt-in-till-sendmail.x men du kan även lägga in alias och så.

Sedan får du nog koda en egen suidroot perl eller php script för kunna adda system konton eller något sudo lösning på scriptet. Dock är det mycket farligt om man inte gör det till 100% rätt.

Eller lättaste vägen att du får skapa konton manuelt sedan.

I vilket fall så får du be någon hjälpa dig ställa in sendmail men det tar max någon minut för dom som kan det.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-01, 16:55 #28
balinet balinet är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 64
balinet balinet är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 64
Okej, men är lättaste alternativet att skapa ett konto hos Serwage, kan jag få den funktionen som jag eftersöker?
balinet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-01, 17:01 #29
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Det är ju endast ett Webbhotell, du blir helt låst då och kan inte anpassa på något vis.

Då får deras kontrollpanel och allt, samt om du vill att dom ska kunna skapa egna konton själv lär du inte kunna göra. Om du då inte skapar något eget script mot deras kontrollpanel om det är möjligt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-01, 17:16 #30
balinet balinet är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 64
balinet balinet är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 64
Okej, men då är nog det bästa VPS i alla fall då... Skall se om jag kan få tag på någon som kan hjälpa mig med en sån tjänst, vill ju inte att det kostar allt för mycket pengar... Skall säga upp min VPS hos ipeer, valde testa 1 månad gratis... Då är det bättre att skaffa VPS hos Dig....
balinet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017