FAQ |
Kalender |
2003-11-27, 13:37 | #21 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Som jag förstår det vill IIS lägga fram sin åsikt att domäner inte är något som någon annan än nic-se skall tjäna pengar på. De formulerar sig därför på ett sätt som gör att alla domäner som köpts för att säljas till ett högre pris har köpts i ond tro. Man skulle därför helt enkelt kunna bestämma hur länge man måste äga en domän för att det inte skall vara misstänkt att man säljer den - kanske ett år, kanske hela avtalsperioden. Sen för den som blir upprörd kan jag ju försöka poängtera att det inte är min åsikt huruvida detta är bra eller inte men de som köper och säljer domännamn försöker ignorera det faktum att det mycket väl kan vara emot reglerna. Så sluta lipa och säga att ni bara vill tjäna en slant och ta en titt på verkligheten. |
|||
2003-11-27, 14:39 | #22 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har pratat med nic.se. Det är helt Ok att sälja ett domännamn vidare bara det inte är ett varumärke då kan det bli en ATF tvist.
Hur gick det med boxman.se väldigt uppenbart att de domännamnet var taget för att sedan sälja det vidare, men vi vet ju alla som VANN. Doje vet ej om du har fått dåligt kontakt med nic-se.se "Therese" sa att om du har reggat skor.se och har den på försäljning är det inget vi kan göra, ingen annan person har mer rätt till domänen bara för den är till försäljning. Hon sa även VI KAN ALDRIG BEVISA ATT NÅGON HAR KÖPT EN DOMÄN I OND TRO så länge det inte är ett varumärke. |
||
2003-11-27, 14:45 | #23 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
Det står även i ATF reglerna. Det finns flera andra faktorer som spelar in. |
||
2003-11-27, 16:52 | #24 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Varför ska den som har ett genuint intresse av en domän tvingas köpa den av någon för höga utpressarbelopp som ändå inte var intresserad av domänen i sig utan bara av att tjäna pengar på den? - Jag tror det är så IIS kan ha resonerat då man satte ihop reglerna. Och jag håller med! Det dillas i trådar på det här forumet om att folk är beroende av att köpa domännamn som de senare skulle kunna sälja med vinst. Det tycker jag är ondska precis som ticket touts (såna som köper på sig biljetter som de senare kan sälja med vinst för att de vet att biljetterna är eftertraktade). De tjänar inte pengar på ett hederligt vis - de stjäl från de som borde ha haft domänen (biljetten eller vad sjutton som helst) till ursprungspriset från första början. |
|||
2003-11-27, 18:16 | #25 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
2003-11-27, 18:27 | #26 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
2003-11-27, 18:31 | #27 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
Du skulle aldrig eller någon annan kunna vinna tillbaks politik.se i en ATF. Citat:
Alla företag är inte BEROENDE utav att få just ett visst domännamn. Det finns så många alternativ då det gäller .se domänerna så det är bara välja ett annat. Däremot så finns det bara X antal platser på en konsert. Om det finns 100 platser och du köper 10 st. Och alla andra är slutsålda så har man ju inga alternativ, eller hur? Allt blir lättare också om man nämner vilka domäner det handlar om. |
||
2003-11-27, 20:30 | #28 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
om någon erbjöd er porr.se för 10kr, inte skulle väl ni säga nej då? självklart inte, även fast ni inte vill starta en porrsida, utan ni kan ju sälja den för ett mycket högre pris, kalla det vad ni vill, fast jag kallar det business. :P
|
|||
2003-11-27, 20:51 | #29 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
|
||
2003-11-27, 20:52 | #30 | |||
|