Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Politik. Känsliga kan ju hoppa över det här.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-09-01, 10:03 #21
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av erebos Visa inlägg
Konstigt att det inte kommit något nytt mittimellanparti nu när det finns en stor plats att fylla. Det enda som hänt är ju att ett ännu extremare parti än SD dykt upp som är helt nazistiskt och att F! som är helt åt andra sidan blivit synliga på löpsedlarna.
Nazistmupparna har hamnat på löpsedlarna förr i olika namn och skepnader, det här är inte första gången.

Att stänga gränser i ett globaliserat samhälle kommer att leda till en enda sak i slutändan - än fler konflikter och en överhängande risk för ett tredje världskrig. Jag tror inte särskilt många politiker vill gå mot en sådan framtid oavsett vad de anser om muslimer (det är ju oftast de som är måltavlan för "invandringskritiska" röster).
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-01, 10:35 #22
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag tror inte särskilt många politiker vill gå mot en sådan framtid oavsett vad de anser om muslimer (det är ju oftast de som är måltavlan för "invandringskritiska" röster).
Att ogilla muslimer är ungefär lika märkligt som att ogilla folk som gillar jazz. Total felriktad ilska mao.

Islamister är dock ett reellt problem. Cirka hundra svenskar tros strida med islamistiska grupper i Syrien, kanske främst ISIS/IS som tom Al-Queda tar avstånd ifrån. Det ÄR ett problem och Sverige borde ändra sin lagstiftning för att göra allt för att försvåra för dessa. Anser jag.

Sedan har kristna bränt kvinnor på bål, tyska vänsterextremister sprängt oskyldiga landsmän, nazister utrotat judar, amerikaner napalmbombat barn, Israel har fosforbombat palestinier osv. Det finns avarter bland alla grupperingar, religioner, folkslag och kulturer.

Just nu riktas mycket av uppmärksamheten mot just islamister och med handen på hjärtat är det ju ganska naturligt. Sedan är det en helt annan sak att dra alla muslimer över en kam. Sådana generaliseringar antyder bara att någon är obildad.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-01, 13:04 #23
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Fast Islam till Islamister är betydligt större problem världen över än andra relioner. Så det säger ju ändå något. Även Islam kan ju ses som lite hårdare och jobbigare med än andra.

Så man får fråga sig varför? Är mer folk i dom länderna mer korkade och hjärntvättade rent allmänt? Eller ska man tolka det som utbildning fråga?

Fast det är med konstigt för är väl flera tusen dock sagt som bor i EU länder som åkt tillbaka för kriga med ISIS



Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Att ogilla muslimer är ungefär lika märkligt som att ogilla folk som gillar jazz. Total felriktad ilska mao.

Islamister är dock ett reellt problem. Cirka hundra svenskar tros strida med islamistiska grupper i Syrien, kanske främst ISIS/IS som tom Al-Queda tar avstånd ifrån. Det ÄR ett problem och Sverige borde ändra sin lagstiftning för att göra allt för att försvåra för dessa. Anser jag.

Sedan har kristna bränt kvinnor på bål, tyska vänsterextremister sprängt oskyldiga landsmän, nazister utrotat judar, amerikaner napalmbombat barn, Israel har fosforbombat palestinier osv. Det finns avarter bland alla grupperingar, religioner, folkslag och kulturer.

Just nu riktas mycket av uppmärksamheten mot just islamister och med handen på hjärtat är det ju ganska naturligt. Sedan är det en helt annan sak att dra alla muslimer över en kam. Sådana generaliseringar antyder bara att någon är obildad.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-01, 13:07 #24
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Personligen tror jag att en stor andel av de som röstar/röstade på Sverigedemokraterna egentligen ville rösta på Socialdemokraterna men då Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna låter ganska lika samt har samma förkortning så råkar folk rösta fel!

Varför jag tror det? Många människor jag träffat och haft en politisk diskussion med har faktiskt blandat ihop dessa många ggr. Samma sak har hänt t.om. mig...
Jag har dock inte röstat på SD
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-01, 13:22 #25
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Fast Islam till Islamister är betydligt större problem världen över än andra relioner. Så det säger ju ändå något. Även Islam kan ju ses som lite hårdare och jobbigare med än andra.
"Större" som i världens näst-största religion? Nu vet jag inte vad som är hårt och jobbigt med islam med tanke på att det är en fredsreligion som skiljer sig minimalt från kristendomen på alla punkter förutom att Jesus skulle vara guds son (muslimerna anser att han var profet såsom Mohammed). Burka och allt sådant många västerlänningar stör sig på har inget med Islam att göra (det nämns inte ens i Kuran) utan är en kurturell grej från länder dessa människor kommer ifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Fast det är med konstigt för är väl flera tusen dock sagt som bor i EU länder som åkt tillbaka för kriga med ISIS
Special fall finns överallt och det kan man inte komma runt - oavsett religion. Men leker vi lite med matte där vi förmodar att det finns ca. 45 miljoner muslimer i EU (källa: Wikipedia) och att jag för skojs skull räknar upp dina "några tusen" till 9000 stycken så handlar det alltså om 0,0002% av EU muslimska befolkning, verkligen stor andel alltså som vi kan räkna till terrorister.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-01, 13:56 #26
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Men ändå många sett till andra, hur många kristna är så extrema så dom avrättar folk rakt av eller leker självmordsbombare.

Visst att islam är väldigt stor, medan övriga länder blir folk modernare och tar sig ifrån hjärntvätten.

Så jo ändå stora skillnader på extrem nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
"Större" som i världens näst-största religion? Nu vet jag inte vad som är hårt och jobbigt med islam med tanke på att det är en fredsreligion som skiljer sig minimalt från kristendomen på alla punkter förutom att Jesus skulle vara guds son (muslimerna anser att han var profet såsom Mohammed). Burka och allt sådant många västerlänningar stör sig på har inget med Islam att göra (det nämns inte ens i Kuran) utan är en kurturell grej från länder dessa människor kommer ifrån.



Special fall finns överallt och det kan man inte komma runt - oavsett religion. Men leker vi lite med matte där vi förmodar att det finns ca. 45 miljoner muslimer i EU (källa: Wikipedia) och att jag för skojs skull räknar upp dina "några tusen" till 9000 stycken så handlar det alltså om 0,0002% av EU muslimska befolkning, verkligen stor andel alltså som vi kan räkna till terrorister.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-01, 15:23 #27
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Men ändå många sett till andra, hur många kristna är så extrema så dom avrättar folk rakt av eller leker självmordsbombare.
Människor har betett sig på det viset i alla tider. Det är rätt många som avrättats i kristendomens namn också genom århundradena. Om/när det blir krig i vår del av världen så kommer människor att börja bete sig på det viset igen. "Civilisationer" uppstår och går under med jämna mellanrum, vår lär knappast bli ett undantag. Att man råkar använda en viss religion eller några andra tankemönster som ursäkt för sitt dödande för stunden har inte mycket med religionen i sig att göra annat än att det måste vara en tillräckligt utbredd sådan för att ge betydande effekter.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2014-09-01 klockan 15:26
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-01, 23:24 #28
ereboss avatar
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 242
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 242
Det finns ingen chans att det nån gång kommer en civilisation som överlever?
Ska vi bara invänta undergången och låta extrema människor härja fritt bara för att det alltid varit så?
Blunda för extrema muslimer, har hört siffror som säger att mellan 15-25% av världens muslimer är extrema och vill sänka västvärlden.
Låta nazister demonstrera öppet och låta svensk polis köra över motdemonstranter med bil utan att det är nått konstigt med det.
Släppa in sverigedemokrater i regeringen för att dom lärt sej att inte säga dom förbjudna sakerna i ord som dom egentligen brinner för.
Inom 15 år så kommer världen att se helt annorlunda ut... till det sämre tror jag.
erebos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-02, 07:57 #29
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av erebos Visa inlägg
Det finns ingen chans att det nån gång kommer en civilisation som överlever?
Högst osannolikt men man vet aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av erebos Visa inlägg
Ska vi bara invänta undergången och låta extrema människor härja fritt bara för att det alltid varit så?
Vem har påstått det?

Citat:
Ursprungligen postat av erebos Visa inlägg
Blunda för extrema muslimer, har hört siffror som säger att mellan 15-25% av världens muslimer är extrema och vill sänka västvärlden.
Man kanske inte ska tro på saker man "hört"? Det låter som något som kommer från Sverigedemokrater eller andra verklighetsfrämmande människor som lever i sin egen lilla fantasivärld. Det är kanske inte heller så konstigt att även helt oskyldiga muslimer blir ganska "sura" om amerikanska drönare dödar ens barn eller andra nära släktingar?

Citat:
Ursprungligen postat av erebos Visa inlägg
Låta nazister demonstrera öppet och låta svensk polis köra över motdemonstranter med bil utan att det är nått konstigt med det.
Vi är väldigt generösa med att tillåta demonstrationer i Sverige och det tycker jag också vi bör fortsätta vara. Att svensk polis kör över motdemonstranter hör ju kanske inte heller till vanligheterna? Det har knappast heller gått obemärkt förbi. Polisen behöver inte nödvändigtvis ha gjort något fel, det uppstår inte helt överraskande ibland väldigt trängda situationer när många våldsamma individer samlas på en och samma plats.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-02, 08:11 #30
ereboss avatar
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 242
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 242
Ok. Jag ville bara leka lite dramaqueen
Men då är kanske allt som det ska vara egentligen? (inte ironiskt menat)
erebos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017