Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Macbook för någon som alltid kört PC?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-06-06, 03:08 #21
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av magnusmagnus Visa inlägg
Tack alla!
Mycket olika svar. Överlag verkar Apple väga över - dock skräms jag av de små och stora störningsmomenten som jag själv skulle bli tokig av.

Jag kommer främst att jobba med mina hemsidor vilket ofta resulterar i runt 10 olika webbfönster öppna, mappar, ftpklient, Photoshop och editerare - samtidigt.

Så jag är ju ute efter en dator med bra prestanda, bra batteritid men den skall inte väga för mycket. Min laptop är riktigt otymplig efter en hel dag på resande fot!
Jag tror helt enkelt en MacBook blir idealisk för dig. Efter ett år är det snarare PC du "blir galen på".

Nåja, det varierar naturligtvis med olika individers tycke och smak, men personligen känner jag få som ångrat att de köpte Mac. Däremot känner jag ganska många som bytt tillbaka sin iPhone mot Android etc, men det är en helt annan historia.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-06, 06:20 #22
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Tack alla!
Mycket olika svar. Överlag verkar Apple väga över - dock skräms jag av de små och stora störningsmomenten som jag själv skulle bli tokig av.

Jag kommer främst att jobba med mina hemsidor vilket ofta resulterar i runt 10 olika webbfönster öppna, mappar, ftpklient, Photoshop och editerare - samtidigt.

Så jag är ju ute efter en dator med bra prestanda, bra batteritid men den skall inte väga för mycket. Min laptop är riktigt otymplig efter en hel dag på resande fot!
Kör du en mac, det är inga problem. Jag kan tipsa om hyperdock som har gjort min flytt lite enklare. Köp inte en med för lite ram, eller åtminstone med möjligheten att öka på senare.
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-06, 09:47 #23
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2011
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2011
Du skulle ju om du vill ha portabelt, men PC, köra den kraftigaste slimbook eller vad dom heter och uppgradera allt vad minne heter till max. Sen bör det rulla på rätt bra.

Men det är så att antingen hatar eller så älskar man Mac. Jag ser fördelar, men inte nog att enbart ha en Mac. Och jag kör ju dockingstation = i och ur med 1 bärbar, sen fungerar 3 skärmar, tangentbord etc. På Mac så är det sladdar hit o dit för att lyckas med det.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-06, 09:51 #24
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2013
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2013
Citat:
Tack alla!

Köp helst desktop gaming dator men bärbar om du måste:

- Mycket ram minne 16gb
- Stor HD 2gb
- Bra grafikkort med mycket minne
- Bra processor

Själv kör jag med HP desktop med AMD processor med mycket ram minne, inga problem alls med 40+ internet fönster öppna, ftp + annat samtidigt.

Har en sån här HP touchscreen laptop för att jobba ute:
http://store.hp.com/SwedenStore/Merc...&opt=&sel=PCNB

Funkar utmärkt, har rest med den och fått jobb utfört på tiotal hemsidor utan problem.

Desktop för huvudarbetet och laptop för lättare arbete och vid resa. Du behöver också hårddisk du kan ta med minst 1GB så kan du ta backup och överföra filer mellan desktop och laptop:

Köp inget netbook klarar inte av krävande arbete alls.

Glöm inte att det skall vara bekvämt att jobba, köp en sånhär från jysk och luta dig tillbaka medans du jobbar:
http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/...erlook-svart-0

Har du mycket dokument/text du måste läsa i ditt arbete är det bäst att skriva ut dessa så blir arbetet lättare och du kan passa på och fika någonstans medans du jobbar.

Senast redigerad av Lindalicious den 2015-06-06 klockan 10:03
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-06, 15:37 #25
magnusmagnuss avatar
magnusmagnus magnusmagnus är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2011
magnusmagnus magnusmagnus är inte uppkopplad
Flitig postare
magnusmagnuss avatar

Reg.datum: Feb 2011
Tack Linda, men koll på min arbetssituation gällande arbetssätt, planering, ergonomi - det har jag full koll på.

Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
id=ECC_BUNDLE_4974758&opt=&sel=PCNB[/url]

Köp inget netbook klarar inte av krävande arbete alls.

Glöm inte att det skall vara bekvämt att jobba, köp en sånhär från jysk och luta dig tillbaka medans du jobbar:
http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/...erlook-svart-0

Har du mycket dokument/text du måste läsa i ditt arbete är det bäst att skriva ut dessa så blir arbetet lättare och du kan passa på och fika någonstans medans du jobbar.
magnusmagnus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-14, 11:12 #26
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag har en MacBook som jag sällan använder. Den har sina fördelar, men jag är inte riktigt kompis med tangentbordet. Att få till @ innebär oftast att jag gör något annat, exempelvis.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-18, 11:57 #27
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jag har en MacBook som jag sällan använder. Den har sina fördelar, men jag är inte riktigt kompis med tangentbordet. Att få till @ innebär oftast att jag gör något annat, exempelvis.
Om du inte trivs med osx keymapping kan du ju mappa om det som du själv önskar, exempelvis: http://matthewpalmer.net/blog/2014/0...s-x-mavericks/
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-18, 12:26 #28
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Är det inte bara alt+2 i windows också?
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-18, 15:38 #29
Rvns avatar
Rvn Rvn är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Flitig postare
Rvns avatar

Jag bytte arbetsdatorn på jobbet mot en macbook pro retina för 2 år sen. Det tog mig 2 arbetsdagar att komma igång i osx istället för windows, samtliga applikationer som jag använde i windows finns även i osx versioner (netbeans, filezilla, photsohop osv).

Vissa saker är annorlunda som bland annat beskrivits här i tråden med vilka kortkommandon som används i finder (motsvarighet till utforskaren) bland annat. Men i ärlighetens namn, hur ofta använder man finder när man har en riktig editor med projekthantering?

Det jag uppskattar mest skulle jag säga är att man slipper väntetider på att starta program. Photoshop och såna tunga applikationer ska man oftast vänta på en stund för att få igång i windows men i osx startar dem nästan instant. Det finns även programhängningar i osx även om det sker sällan och här behöver man ofast bara forcea avstängning en gång.. Inte trycka 20 gånger på avsluta aktivitet som ibland krävs i windows.

Köra med flera skärmar är heller inte ett problem idag. Det största problemet jag stötte på var att använda ett vanligt PC tangentbord, det funkade inte alls bra för mig och ganska drygt att behöva mappa om knappar. Kör på apple mini tangentbord med en magic touchpad dockad på högersidan. Föresten, magic touchpad med gester är också klockrent alternativ till mus, vissa saker går bara så mycket snabbare!

Mvh
Philip
Rvn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-18, 15:41 #30
Rvns avatar
Flitig postare

Flitig postare
Rvns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Är det inte bara alt+2 i windows också?
Tror det beror på hur gammal mac man har.. på de äldre såg inte tangentborden riktigt likadana ut som de gör de idag..

Mvh
Philip
Rvn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017