Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Trakasserad av telefonförsäljare från Jobbjakt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-22, 09:17 #21
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by klein@May 22 2008, 06:43
Jag slå vad om att fler upplever telefonförsäljare som ringer på privat tid som väldigt kränkade och stöttande, jag kan dessutom inte stänga av min telefon. Om alla som störs av telefonförsäljare börja anmäla och ställa till ett jävla liv, så kommer de finnas lagar som gör att man lättare kan åtgärda problemet i framtiden.
Skicka en faktura till företaget och dra det vidare till fogden/tingsrätten; ersättning för förlorad arbetstid. Säg en tusing ex moms varje gång.

Vad gäller polisanmälan så är det väl bra att få statistik på hur mycket polisen inte hinner med; ökad budget ger ökade resurser åtminstone på sikt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-22, 11:46 #22
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by jonny@May 22 2008, 08:17

Skicka en faktura till företaget och dra det vidare till fogden/tingsrätten; ersättning för förlorad arbetstid. Säg en tusing ex moms varje gång.

Vad gäller polisanmälan så är det väl bra att få statistik på hur mycket polisen inte hinner med; ökad budget ger ökade resurser åtminstone på sikt.
Det kommer jag att göra, jag anser det tillhör mitt anropsnummer användarvilkor, att ringer man mig på obekväm arbetestid, så debiteras man, det är ingen som tvingar någon att ringa mig på konstiga tider utan det är ett frivilligt val man gör.

Polisen är en föråldrad myndighet med stor grad av ineffektiv, ser bara hur man löser internet realterade brott.

Polisen i den tecknade serien Simpsons har allt för stora likheter med Svensk polis.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-22, 15:54 #23
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
pokerstjärnas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Efter att jag hade anslutit mig till NIX så minskade telefonsamtalen från dessa oprofessionella telemarketing säljare rejält.
Jag har aldrig haft problem med telemarketingsäljare men när det ringde en apa från tele2 och skrek i luren (lät som han gick in i målbrottet) då hade jag lust att åka över till deras kontor (10min bort och söka upp fanskapet för han hade sådan irriterad röst, men jag drev han till vansinne istället och tackade ja till erbjudandet om ett abonemang och när han skulle börja spela in samtalet som en bekräftelse så avbröt jag honom och frågade några frågor kring abonemanget.
Så fortsatte vi i en halvtimme (hade absolut ingenting roligare att göra och jag var trött på alla dessa säljare). Sedan avsluta jag med att jag ej var intresserad. Han bad mig dra åt helvete och jag bad han gå och dö. *<_< *

Väldigt omoget från båda parter.

Hur som helst, är man inte intresserad och det ringer samma telemarketingsäljare om och om igen vid tider som 21.00 då ska man göra en polisanmälan mot företaget för ofredande.
- Ingen snack om saken.

Visst ska polisens resurser gå mycket till att hitta mördare, men mördas inte folk varje dag och när folk mördas så är det försent att stoppa, det är i stort omöjligt att stoppa ett mord som ingen vet om att det pågår. Så det var ett skit dåligt exempel.
Polisen jagar inte bara mördare utan håller på med ett dussinbrott (om du nu inte visste detta redan?).
När dom dessutom bara surfa runt på annonssidor och plocka telefonnummer . Desssutom ringer på mobilen.. Att dom ringer på den fasta telefonen är en sak. ( Jag har fax inkopplad på min .) , men när man ringer till folks mobil kl 21.00 på kvällen, då måste ändå måttet vara rågat.

Sedan är dags att börja uppfostra en del företagare vad som godtagbar marknadsförening... Jag abuser anmäler all oönskad reklam per e-post, jag har mailat utdelningsförtagen som dumpar en gratistidning i brevlåda, att dom kommer ha ett arbetesmiljöproblem på halsen om dom inte upphör snarast. ( Till saken är att man definera den här Mitt i Tidningen, som någon jävla samhällsinformation, och då anser dom att man kan tvinga folk att ta emot skiten. ) och det står tydliga instruktioner på min dörr, att jag varken vill ha samhällsinformation eller valsedlar på mig tvingat. ( När man väl rösta var 4:e år, så kan jag plocka valsedlar själv , om jag anser mig ha att tid och lust att rösta.)

Visst man tycker nog att jag är en bråkig jävel, men jag är så trött att de finns människor som anser att man kan bryta emot regler och moral bara för dom skall kunna få en utdelad tidning extra i statistiken eller folk som tro att just deras nyhetesbrev vill jag verkligen läsa.

Jag får tillräckligt med samhällsinformation till mig ändå, då jag surfa alla dom stora nyhetestidningar dagligen och det räcker för mig och jag läser minst 2 st gratistidningar när jag åker med tuben. Så jag tro att min dos av samhällsinformation är över socialstyrelsen godkända nivå, dock äter jag väl inte korrekt antal brödskivor som socialstyrelsen vill att man skall göra.
Tja!
Jag förstår vad du menar, likaså så jag har börjat abuse-anmäla företag som skickat ut mail till mig och försöker sälja på mig det ena eller det andra.
Det kan vara allt från att de vill optimera min hemsida (dom har missat att jag sysslar med sånt) till att mitt företag ska gå med i deras nyhetsbrev för utskick bla bla bla.
Det dom inte vet att jag är enskild firma.
De får inte skicka ut reklammail till mig om jag inte har accepterat det, därför brukar jag hota med KO och då ringer de oftast upp och ber så mycket om ursäkt samt att min e-post adress ska försvinna ur deras system om jag verkligen inte är intresserad.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 16:49 #24
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2007
BarateaUs avatar

Att skicka ett "riktigt" brev skulle jag inte besvära mig med.
Om jag inte missminer mig så har de runt 60 försäljare i dagsläget.

Provision vettni De ringer tills deras egna öron blöder.
Lägg bara på luren när de ringer, när de ringer igen så gör samma sak om och om igen.
Dvs om du inte kan spärra det bara.

Roliga är att de står att de har kontor på "Norr Mälarstrand 60" om man kollar längst ner på sidan.
Vilket de inte haft på, hmm minst ett halvår alla fall.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 17:28 #25
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Flitig postare

Har själv råkat ur för dem som ringer och när man har mailat dem och bett dem att lägga av så ansåg de att de hade rätt att fortsätta att ringa trots att man inte ville ha med dem att göra.

Okej, nu slipper jag det dock i och med att jag har bytt mobilnr.

De flesta som jobbar hos företag som går ut på att ringa upp folk vet inte vad respekt betyder.
Kedi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 19:36 #26
Karmans avatar
Karman Karman är inte uppkopplad
Medlem

Karman Karman är inte uppkopplad
Medlem
Karmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av EWM
Citat:
Jag har lämnat in en polisanmälan för ofredade, kommer göra samma sak emot företag som skicka spam till mig, dags att sätta ner foten och markera vad ens privata revir går.

Måste vara nåt typiskt svensk att utan att skämmas belasta polisväsendet med en massa nonsensanmälningar.
Tänk på att nån ska sitta och gå igenom skiten också.
Vad räknar du med att få ut av det ? Tror du på fullaste allvar att en förundersökning kommer att inledas?

Att göra en polisanmälan för att telefonförsäljare ringer efter kl. 21 .. Hör på det själv. Låter det sunt ?
Haha. Det är väl snarare typiskt svenskt (eller typiskt mänskligt?) att inte polisanmäla på grund av att inställningen att "polisen har viktigare saker för sig att göra". Då är det lika bra att anmäla, i värsta fall så förstår väl företaget att det är dags att se över vad för säljare de har.

Jag läste en rätt rolig krönika för några veckor sedan där Nackapolisen hyllades på grund av deras inställning att inget brott är för litet eller oviktigt och det backades upp med en av de högsta uppklarningsprocenten i Sverige. När en medborgare kontaktade chefen för Nackapolisen för att veta hur det låg till i ett ärende så bad de ofta om ursäkt för att de störde och att de förstod att det var mycket annat som tog tid. Chefens påtalade då vänligt men bestämt att de inte ska ha någon förståelse alls för att det tar tid och kopplade sedan vidare de som ringde till en utredare.

Relevant? Lite.
Karman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 19:39 #27

Citat:
Originally posted by Kedi@Jun 1 2008, 16:28
Har själv råkat ur för dem som ringer och när man har mailat dem och bett dem att lägga av så ansåg de att de hade rätt att fortsätta att ringa trots att man inte ville ha med dem att göra.

De flesta som jobbar hos företag som går ut på att ringa upp folk vet inte vad respekt betyder.
Jag skall väl inte behöva byta mobilnummer, bara för att slippa försäljare heller?
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 19:43 #28
BarateaUs avatar

BarateaUs avatar

Skaffade vanligt hem nr, ringde tele försäljare jämt.
Har visserligen 2st hemnummer nu också men jag har inte kopplat in någon telefon då man vet vilka som kommer ringa.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 22:39 #29
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Kedi

Jag skall väl inte behöva byta mobilnummer, bara för att slippa försäljare heller?
Ingen som har sagt att du ska göra det heller.
Kedi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017