Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


någon som använder framework?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-05, 22:55 #21
yellowdog101 yellowdog101 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 78
yellowdog101 yellowdog101 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 78
ni som använder CI använder ni enbart CI:s funktioner. Förstår inte riktigt detta med $this->db->get?

Så objektetn $this instantieras från databas klassen. vad är db om get är funktionen? är db klassen? fast i vanlig php skriver man som Danjel ovan nämnde:

$page->title ?

där andra segmentet är method/property. vad är db segmentet alltså? förstår inte heller $this->load->helper(). någon som kan förklara? grejen är att jag vill förstå varför man skriver som man skriver så man förstår hur allt hänger ihop.
yellowdog101 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-05, 23:30 #22
_Michael_ _Michael_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 57
_Michael_ _Michael_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 57
$this är CodeIgniter objektet

sen anropar du bibliotek, models, views etc.

db i det här fallet är databasbiblioteket (http://codeigniter.com/user_guide/database/index.html)

Själv kör jag alltid egna sql-frågor istället för de funktionerna som finns med.
Antar att de ska göra det enklare och snabbare men jag vill ha kontroll över frågorna själv och ofta kan de bli lite småkrångliga och måste då ändå skrivas själv...
_Michael_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 11:56 #23
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
Ett ganska intressant inlägg i debatten. http://www.brandonsavage.net/why-eve...own-framework/

Själv skapade jag min lilla konkurrent till PHP 1997 - 1998 i C, sedan skapade jag i PHP ett ramverk/CMS som hette Firesite 1999... Naturligtvis skapade jag även eget ajax-ramverk 2004 - 2005, som döptes till SRSS och senare Toxic (http://www.dotvoid.com/2005/03/remot...jax-framework/), innan prototype och jquery och de tog över helt. (Från 2001/2002 använde jag mig av remote scripting (http://www.dotvoid.com/2002/08/remot...th-javascript/) vilket man sen började använda för att modulärt ladda javascript-moduler).

Man lär sig, som författaren skriver, väldigt mycket även om man sen i slutänden inte bör sitta med tidsödande underhåll av egna ramverk. (Vilket jag inte heller längre gör...)
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 12:28 #24
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Ramverk är generellt betydeligt bättre än att arbeta utan ramverk. När man är nybörjare på programmering så kan det vara riktigt viktigt att lära sig flera olika ramverk så man får en överblick på marknaden. Det finns många ramverk att välja på.

Många gånger pratar man även om komponenttänkande som man haft i 100-tals år i byggbranchen. Det hela bygger på tanken med att återanvända tänkande och arbete som andra redan gjort. Så slipper man själv göra allt från början varje gång man utvecklar nya stystem, man bygger vidare på någon annans arbete hela tiden. Det gör att man hela tiden kommer funktionellt längre än man skulle gjort utan komponenterna för samma kostnad.

MVC är ett mönster att koda efter (Model-View-Controler) som är rikktigt gammal, namnet dök väl upp för inte så många år sedan men mönstret som sådant har många år på nacken. Det är beprövat och funkar hyfsat så det är utmärkt för nybörjare att jobba efter, då får man en hygsat stabil grundstruktur i sina applikatoner.

Tids nog bygger man upp egna erfarenheter p ådet företag man jobbar och gör tillägg till ramverket som snabbar upp utvecklingsprocessen ytterligare.

Tänk dock alltid på att de tillägg du gör bör byggas så det underlättar att byta ramverk i framtiden.

Prestandamässigt blir inet ramverk negativa för prestandan om man jpobbar med kompilerade binär-komponenter.
Mycket av ditt resonerande fungerar bara utifrån givna ramar. Har du några tester som tyder på att ramverk inte skulle vara negativa för prestandan? Alla tester jag sett säger det motsatta och en del ramverk är extremt mycket sämre än andra på den punkten.

En något högre utvecklingskostnad är ofta att föredra framför ett mer resurskrävande resultat, särskilt om man arbetar på sina egna tjänster vilket webbaserade företag normalt sett gör.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 13:50 #25
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
$this tillhör php objektorienterat och går till instansen av det aktuella objektet. i CI så är det en instans av CI

$this->db är alltså att db är en variabel eller eller ett objekt innuti CI.. $this->db->get är alltså (get) en funktion eller en variabel innuti db innuti CI
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 14:23 #26
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
jag använder .net framework 3.5 :-)
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 14:31 #27
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Mycket av ditt resonerande fungerar bara utifrån givna ramar. Har du några tester som tyder på att ramverk inte skulle vara negativa för prestandan? Alla tester jag sett säger det motsatta och en del ramverk är extremt mycket sämre än andra på den punkten.

En något högre utvecklingskostnad är ofta att föredra framför ett mer resurskrävande resultat, särskilt om man arbetar på sina egna tjänster vilket webbaserade företag normalt sett gör.
Ramverk kan ha inverkan på prestanda. Naturligtvis oavsett det är kompilerat eller inte. Conny är lite insnöad på kompilerade språk MEN - det beror helt på ramverket. En del ramverk gör dina 10% samt 90% till som du struntar i. En del ramverk är väldigt duktiga på att göra exakt vad du vill och inget mer. Varför ska du då sitta och utveckla detta själv? Ganska dumt. Så som Conny säger behöver man skaffa sig kännedom om mer än ett ramverk så att man kan göra en riktig bedömning av vad som passar.

Och att du som programmerare som borde koncentrera dig på affärslogiken i projektet alltid skapar bättre prestanda än de som koncentrerar sig på ramverket i sig är kanske inte helt sant. Ramverken kan också innehålla metoder för prestandaökning som kan vara för tidsödande att implementera inom ramen för ett visst projekt.

Som jag skrev ovan. Det rimliga är att jobba med ramverk för att spara tid och få en bra struktur. För det gör man och det får man. När man ser att vissa delar inte håller prestandamässigt håller måttet tittar man på att byta ut de delarna för optimering. Mycket bättre hushållning med resurser som tid och pengar...

(Vill bara tillägga att jag har ca 17 års erfarenhet av att jobba med både egna ramverk och tredjepartsramverk - i både kompilerad och interpreterad form...)

Senast redigerad av dotvoid den 2009-11-06 klockan 14:38 Anledning: Missat ord samt tillagt sista stycke
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 15:18 #28
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av dotvoid Visa inlägg
Ramverk kan ha inverkan på prestanda. Naturligtvis oavsett det är kompilerat eller inte. Conny är lite insnöad på kompilerade språk MEN - det beror helt på ramverket. En del ramverk gör dina 10% samt 90% till som du struntar i. En del ramverk är väldigt duktiga på att göra exakt vad du vill och inget mer. Varför ska du då sitta och utveckla detta själv? Ganska dumt. Så som Conny säger behöver man skaffa sig kännedom om mer än ett ramverk så att man kan göra en riktig bedömning av vad som passar.

Och att du som programmerare som borde koncentrera dig på affärslogiken i projektet alltid skapar bättre prestanda än de som koncentrerar sig på ramverket i sig är kanske inte helt sant. Ramverken kan också innehålla metoder för prestandaökning som kan vara för tidsödande att implementera inom ramen för ett visst projekt.

Som jag skrev ovan. Det rimliga är att jobba med ramverk för att spara tid och få en bra struktur. För det gör man och det får man. När man ser att vissa delar inte håller prestandamässigt håller måttet tittar man på att byta ut de delarna för optimering. Mycket bättre hushållning med resurser som tid och pengar...

(Vill bara tillägga att jag har ca 17 års erfarenhet av att jobba med både egna ramverk och tredjepartsramverk - i både kompilerad och interpreterad form...)
Jag håller absolut med om att man mycket väl kan spara tid, det har jag aldrig ifrågasatt. För mig är däremot prestandan och effektiviteten alltid viktigare då jag strävar efter att vara så miljövänlig som det bara går i mitt företag och det anser jag att alla bör vara som har möjlighet till det.

Dessutom sparar man sällan tid heller. Jag har bra fungerande funktioner och säkrad kod sedan tidigare (som har förbättrats och korrigerats då det behövts) till säkerligen 95% av allt nytt jag gör. Skulle jag använda ett ramverk istället så skulle jag vara tvungen att pilla en hel del för att få samma effektivitet utan att en massa onödigt ska finnas med.

Det finns dock undantag där jag av olika anledningar (oftast just tidsbrist) inte använder egna lösningar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-11-06 klockan 15:21
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 15:44 #29
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
För mig är däremot prestandan och effektiviteten alltid viktigare då jag strävar efter att vara så miljövänlig som det bara går i mitt företag...
Då borde du kanske göra som Conny föreslår och använda ett kompilerande språk. Det kompileras en gång och är således mer energieffektivt i längden

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Dessutom sparar man sällan tid heller. Jag har bra fungerande funktioner och säkrad kod sedan tidigare (som har förbättrats och korrigerats då det behövts) till säkerligen 95% av allt nytt jag gör. Skulle jag använda ett ramverk istället...
Då använder du ju eg en slags av ramverk. Oavsett det är organiserat och strukturerat eller inte så är det ju återanvändbar logik som du sparat och sen använder enligt vissa ramar som passar dig.
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 18:16 #30
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av dotvoid Visa inlägg
Då borde du kanske göra som Conny föreslår och använda ett kompilerande språk. Det kompileras en gång och är således mer energieffektivt i längden
Använder faktiskt .NET en hel del också men de jämförande tester mellan PHP och .NET jag sett tyder inte på att det ena skulle vara mer effektivt än det andra. Har du några exempel?

Citat:
Ursprungligen postat av dotvoid Visa inlägg
Då använder du ju eg en slags av ramverk. Oavsett det är organiserat och strukturerat eller inte så är det ju återanvändbar logik som du sparat och sen använder enligt vissa ramar som passar dig.
Jo, men den stora skillnaden är att jag lätt kan plocka ut exakt det jag behöver och strunta i allt annat.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-11-06 klockan 21:11
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017