Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

får jag neka personer att handla?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-05, 07:23 #21
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Inga problem du får neka dem.Ett kan vara betalninganmärkningar eller personen kanske inte ha rätt ålder
Jag leverar inga kreditkort order till Rosengården i Malmö, för jag vet att det är stulna kreditkort och se ingen anledning att leverar till folk sysslar med sånt.
Jag blev lurad av en kund, han uppgav ett namn på ett företag som han inte var innehavare på och han visade sig massor med betalningsanm. , så jag skickade ett brev till honom, och han betalade. Jag hotade att polisanmäla honom, döm av min förvåning för några veckor ringde en konstapel och frågade om ärende. Annars bruka det bara vara straffeftergifter massa gråterskor från fattigvården skall snyfta ut om slöddrets barndom osv.
Däremot får du inte neka någon bara för deras etniska ursprung, dvs du får inte neka Romer att bo på din campingplats, även om dom förstör och skrämmer bort gästerna. Men ingen kan dock hindra dig att begära ett förskott på 100.000 kontant av Romerna i dispotion för eventuella kostnads.. Marknaden är fri..

Fin inställning du har..., jag själv (utan den minsta anmärkning), och förhoppningsvis många andra, skulle inte VILJA handla utav dig.

Du avslutar ganska märkligt också. Självklart får man inte neka någon att handla pga deras etniska ursprung men lika självklart får man neka romer, liksom alla andra, att bo på din campingplats om de nu skulle sätta igång och förstöra stället.
Men om du visste backgrunden, att många kortbedrägier sker från Rosengård.

Förstår vad är det för fel på min inställning? Att jag inte vill bli blåst på pengar av kriminella människor som använder drop adresser i Malmös slumområde som drop adresser. Att jag tycker det är fel , att vi har straff eftergift på unga brottslingar i Sverige? Och gråterskorna hos Fattigvården som en del döms för vård under, är värdelösa?

Självklart gör man vissa kontroller, då man misstänker att folk är ute och vill fiska varor. Så det är inte bara att prylarna skall landa på en adress i Rosengård / Malmö som är avgörande, utan andra saker som spelar in. Jag säljer till alla som kan betala! Men jag gallra bort som inte kan betala, låter dem betala emot förskott istället för emot faktura.

Förtydligande om campingplatsen : Du kan inte avvisa dem med hänsyn till att dom är Romer, då är det olagligt. Men ingen kan hindra dig att ta ut dispone på säg 10.000:-. Många hyresvärda vill ha dispons på 3 mån hyror i förskott, varför skall inte en campingplats ägare kunna ta ut det? Om det kommer in en grupp på ditt hotell, campingplats osv, du vet att dom kommer ställa till fanskap. Då får man lägga ekonomisk bärrier och minska eventuella risker med den gruppen.

Kan ta ett mindre laddad exempel än Romer. Säg att KRIS ( Kriminellas Rätt I Samhälle ) vill hyra ditt hotell för en fest, du vet att dom kommer konka iväg på varenda lösörder, när dom har fått några järn innanför västen.. Då lägger man en hög ekonomisk ribba, att KRIS får betala 100.000:- dispotionsavgift.

Statoil hyr inte bil längre till folk som har betalningsanmärkningar, varför skall Campingplats ägare inte får göra samma sak?
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 08:10 #22

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av SweCat
En fundering som slog mig i natt. Får jag som affärsinnehavare neka personer att handla på ett lagligt sätt i dag?
Att jag kan neka dem att handla via faktura osv det inser jag. Men får jag neka dem att handla helt och hållet?
Låt säga en kund som alltid strular, eller liknande, Vad har jag för rättighet och skyldigheter. Någon som vet med säkerhet?

Vad har du för kontroll på dina kunder när de registrerar sig? Om den inte är speciellt avancerad så kommer de alltid att komma runt systemet ändå så jag vet inte om det skulle vara värt besväret....
Du kan inte ha all kontroll vid registrerar , det skulle vara direkt kundovänligt! Sedan kan man faktisk skilja på folk och folk också. Man ser ganska fort om folk har gjort en tabbe, men det en betalningsanmärkning från 2005 eller om du kroniska kunder hos KFM.
Oläst 2008-06-05, 15:58 #23
evomedias avatar
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
evomedias avatar

Reg.datum: May 2008
Jepp gör det
Citat:
polisanmäl det. låt dom inte komma undan för guds skull.. då gör du alla andra säljare en björntjänst.
evomedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-05, 17:22 #24

Citat:
Originally posted by CTSMEDIA@Jun 5 2008, 14:58
Jepp gör det
Citat:
polisanmäl det. låt dom inte komma undan för guds skull.. då gör du alla andra säljare en björntjänst.
Polisanmälan har ingen effekt.. Våra konstaplar sitter och äter munkar, och går på fackliga möten, än att utreda brott.

Kanske dags att sälja ut polisen till högstbjudade, och låta företag som Black Water tar över polisen roll..:-)
Oläst 2008-06-05, 22:18 #25
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av CTSMEDIA
Jepp gör det
Citat:

Polisanmälan har ingen effekt.. Våra konstaplar sitter och äter munkar, och går på fackliga möten, än att utreda brott.
Kanske dags att sälja ut polisen till högstbjudade, och låta företag som Black Water tar över polisen roll..:-)

Privatisera polisen? Hoppas du inte är allvarlig nu. Jag kan garantera dig att polisen gör så gott de kan utefter de riktlinjer och resurser de har till sitt förfogande.
Oläst 2008-06-05, 22:58 #26

Citat:
Citat:
Originally posted by -klein@Jun 5 2008, 16:22
Citat:
Ursprungligen postat av CTSMEDIA
Jepp gör det
Citat:

Privatisera polisen? Hoppas du inte är allvarlig nu. Jag kan garantera dig att polisen gör så gott de kan utefter de riktlinjer och resurser de har till sitt förfogande.
Jag var lite ironisk! Sök på Black Water, så förstår du vad jag menar.

Nej, polisen gör inte så gott dom kan.. Dom är ineffektiva, hade dom gjort saker och ting rätt, så hade 10 åring Engla levat idag.
Oläst 2008-06-06, 00:17 #27
Supermoderator

Supermoderator

Jag vet vad Black Water är... Där har vi helt olika åsikter, det är väldigt lätt att döma i efterhand. Självklart finns det delar i verksamheten som kan förbättras men så är fallet på de flesta håll. Allt görs inte på en eftermiddag, särskilt inte inom större verksamheter.
Oläst 2008-06-06, 02:29 #28
sioustis sioustis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
sioustis sioustis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Originally posted by klein@Jun 4 2008, 18:15

....Jag leverar inga kreditkort order till Rosengården i Malmö, för jag vet att det är stulna kreditkort och se ingen anledning att leverar till folk sysslar med sånt.
Så bara för att man bor i Malmö på Rosengård så är man en kriminell invandrare med stulet kreditkort? Rasist?
sioustis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-06, 04:09 #29
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by klein@Jun 5 2008, 21:58
Nej, polisen gör inte så gott dom kan.. Dom är ineffektiva, hade dom gjort saker och ting rätt, så hade 10 åring Engla levat idag.
Hur menar du då? Hade de haft en fil bakom varenda kvinna i landet som skydd eller?
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-06, 05:25 #30
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av sioustis
Citat:
....Jag leverar inga kreditkort order till Rosengården i Malmö, för jag vet att det är stulna kreditkort och se ingen anledning att leverar till folk sysslar med sånt.

Så bara för att man bor i Malmö på Rosengård så är man en kriminell invandrare med stulet kreditkort? Rasist?
Jag tror inte Klein menade att ALLA är kriminella i Rosengård.
Men har man en strikt riskbedömning när det gäller kreditkorts-ordrar, så är nog risken högre med en order från Hårds Väg i Rosengård än vad det är med en order från Lidbergsgatan Örgryte, Götebog. Tyvärr är det så.
Vill man ta högre risker så är det naturligtvis inga problem att ta kredikort med en Rosengårdsadress.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017