FAQ |
Kalender |
2015-05-28, 22:04 | #21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2015-05-28, 22:19 | #22 | ||
|
|||
Nykomling
|
Eftersom kunden hostar webbsystemet på ett webbhotell så lär kunden ha möjlighet att återskapa all data med hjälp av webbhotellet. Det är inte heller helt omöjligt att webbhotellet i fråga kommer att hjälpa kunden med att spåra intrånget och hitta orsaken till att alla data mystiskt försvann.
|
||
Svara med citat |
2015-05-28, 23:00 | #23 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Varför inte ta det som en lärdom och förbättra ens egna faktureringsrutiner. Sådant borde ju gå att lösa med en handpenning, och/eller att kunden betalar precis innan leverans. Visst är det förjäkligt med tomtar som inte betalar, men är motgiftet att börja sabotera för dessa tror jag man är ute på väldigt hal is. I varje fall om man vill framstå som seriös företagare. Det finns andra (läs: bättre) sätt att eliminera dessa irritationsmoment.
2015-05-29, 03:22 | #24 | ||
|
|||
Nykomling
|
Som andra har tipsat om så skulle jag hävda upphovsrätt till materialet, du kan också kräva att webbhotellet/driftleverantören ska agera annars riskerar de att bli inblandade (medhjälp till upphovsrättsbrott, den meningen känner vi väl alla igen va?) och sedan kan du skriva något kortfattat till kunden att du kommer dra detta civilrättsligt och med skadeståndskrav därefter eftersom han/hon utnyttjar din kod utan tillåtelse. Men jag tror det kommer kosta mer än vad det smakar för att vara ärlig.
Men ett annat bra tips är att faktiskt se denna händelse som en lärorik upplevelse och lägga det bakom sig. Gör om gör rätt nästa gång du ska ta ett uppdrag utan att behöva överdriva men en kreditupplysning exempelvis kostar inte många kronor för att få en snabb överblick för att kolla företaget inte har fått någon betalningsanmärkning nyligen och i fall företaget har anmärkning så kan man lite fint säga att du vill ha förskottsbetalning innan leverans sker. |
||
Svara med citat |
2015-05-29, 09:04 | #25 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
För övrigt så är det inte tillåtet att vara anonym på det här forumet och vi bistår polisen vid en utredning om brott begåtts.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2015-05-29 klockan 09:07 |
||
Svara med citat |
2015-05-29, 23:56 | #26 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Använder du bakdörren på det sätt du beskriver så är det snarare du som hamnar i finkan. Om ni har ett skriftligt avtal där det tydligt står att du äger alla rättigheter till systemet intill kunden har betalt systemet till fullo, så kan du stänga ner systemet och troligen ta bort allt som du själv skapat. För att du ska få ta bort databasen i sin helhet med den information som kunden adderat så måste det uttryckligen stå så i avtalet. Men risken att bli anklagad för dataintrång är inte positiv för din del.... Senast redigerad av Conny Westh den 2015-05-30 klockan 00:11 |
||
Svara med citat |
2015-06-05, 08:48 | #27 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Håller med helt fel med bakdörr.
Hade en som gjorde wordpress arbete för mig, efter jobbet var utfört krävde han mig på 20X avgiften vi hade kommit överens om(utpressning). När jag vägrade betala hade han använt en bakdörr för att radera hela webbsidan trots att jag bytte lösenord och tog bort hans arbete då han inte klarade av jobbet. |
||
Svara med citat |
2015-06-05, 09:16 | #28 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Hade klart polisanmält händelsen om utpressaren bodde i Sverige. Verkar som en organiserad liga som erbjuder sig att göra tekniska jobb billigt och sedan kräver en massa pengar, vägrar man betala så tar det bort webbsidan/systemet. Senast redigerad av Lindalicious den 2015-06-05 klockan 09:18 |
||
Svara med citat |
2015-06-05, 09:50 | #29 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Lika barn leka bäst, är något för bra för att vara sant etc. etc. Seriösa företagare hamnar i princip aldrig i de situationer som beskrivits i den här tråden.
2015-06-05, 11:11 | #30 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Har man många bollar i luften så får man anlita folk i Asien annars kostar det en förmögenhet. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|