Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Plagiatör

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-06-24, 01:45 #21
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Mycket flitig postare
Viktors avatar

Citat:
D.v.s. jag kan registrera Nike som ett varumärke om jag vill i en annan klass än Nike.com är.

Seriöst, vad sysslar du med? Om du skapar ett varumärke som heter Niké och börjar sälja skor. Hur lång tid tror du att du kommer vara kvar på marknaden då?

Att rippa någons domän är en sak. Men att göra det samtidigt som man driver en snarlik sida är bara att gå för långt. Att det finns en hel ”industri” med domän-nappare som letar domäner att länka till "popup-helveten" vet alla. Men det här rör sig inte om det.

Sen är knappast catweb något standardnamn för en länksida. Hade han velat driva en seriös sida så hade han inte försökt slå mynt på någon annans sida.

Seriösa webmasters ser illa på ”tjuvar” och uppenbarligen är du inte en seriös webmaster. Jag ser dig inte som det iallafall efter ditt lilla spel i den här tråden.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-24, 02:10 #22
Pekay
Guest

Pekay
Guest

Citat:
Originally posted by Viktor@Jun 23 2003, 10:45 PM
Citat:
D.v.s. jag kan registrera Nike som ett varumärke om jag vill i en annan klass än Nike.com är.

Seriöst, vad sysslar du med? Om du skapar ett varumärke som heter Niké och börjar sälja skor. Hur lång tid tror du att du kommer vara kvar på marknaden då?

Att rippa någons domän är en sak. Men att göra det samtidigt som man driver en snarlik sida är bara att gå för långt. Att det finns en hel ”industri” med domän-nappare som letar domäner att länka till "popup-helveten" vet alla. Men det här rör sig inte om det.

Sen är knappast catweb något standardnamn för en länksida. Hade han velat driva en seriös sida så hade han inte försökt slå mynt på någon annans sida.

Seriösa webmasters ser illa på ”tjuvar” och uppenbarligen är du inte en seriös webmaster. Jag ser dig inte som det iallafall efter ditt lilla spel i den här tråden.
Jag bara förklara för dig hur det fungerar.

Man kan inte registrera Nike som varumärke och sen sälja Nikeskor.
För att Nikekläder är redan registrerat som varumärke.
Då blir du stämd.

1. se till att du registrerat alla dina domäner som din verksamhet använder t.ex. hemsida.se och .nu m.fl.

2. om du har ett namn som kan förväxlas med något som t.ex. catweb och catwebb så registrera dem också.

3. om folk gör en kopia utav din sajt så grina inte, för du är garanterat inte först med den iden ändå
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-24, 02:15 #23
Viktors avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Viktors avatar

Jag vet inte hur många som varit inne och snott mina
"databaser" under åren. Majoriteten har jag lyckats bli
av med också, så varför ge upp?

Själv har jag följt thehun.net ett ganska bra tag nu
som är en snubbe som är starkt utsatt för sådant här.
Han blundar inte och han lyckas ofta släcka dem på
ett eller annat sätt. Med en miljon besökare om dagen
är det i för sig ganska lätt att bli av med folk som jävlas
men även om man inte har den kvantiteten av besökare
så ska man ändå inte bara sitta tyst och acceptera att
man blir utnyttjad.
Oläst 2003-06-24, 02:17 #24
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by dm.se@Jun 23 2003, 09:20 PM
Tror jag ska sluta skriva i den här tråden då... jag handlar en hel del med domäner och vet ett par till i forumet som gör det. Vissa har en rimlig moral/etik, medans andra ingen alls. Vem som har vad låter jag härmed vara osagt.
Det finns 2 syner på detta, att ex regga boxman.se pga bolaget har konkat och därmed ingen degar årsavgiften är en sak, helt klart smart och inget annat.

Men att regga en domän likt exemplet för att parterna är ovänner pga länkbyte hör inte till saker som är ok!

Fast mycket bottnar nog i att jag får massor av mail likt "Hejsan jag har nyss startat en webbutik ... blala ... kan inte du ..." för det retar mej att nån kan tro att jag skall paja marknaden och börja länka gratis till kommersiella websidor ... det skulle ju förstöra hela systemet med annonsering.

Jag hade förmodligen fått alla er här som ovänner dag 1.

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-24, 02:40 #25
Viktors avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Viktors avatar

Om man kollar upp domänet catweb.com så har det inte
varit registrerat längre. Men som sagt, om så skulle vara
fallet så är det en del hyckleri från hennes sida.

Vad jag menar när jag säger att jag gärna bjuder på mig
själv är att jag inte har något emot att berätta vad som
hänt mig under åren och vilka framtidsplaner jag har. Men
då vill jag också ha lite koll på vilka jag talar med. Just nu
när x antal "gäster" ständigt är inne och läser så känner
jag att jag inte vill berätta för mycket. Dock ger jag gärna
tips, råd och medverkar i debatt.
Oläst 2003-06-24, 02:43 #26
henrikt henrikt är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2003
Nykomling

Citat:
Originally posted by CatWeb@Jun 23 2003, 05:33 PM
Kanske skulle ni kunna hälpa mej med att ta itu med en plagiatör på CatWeb, www.catwebb.se (äger också www.dinannons.com)
Denna har under en tid hållit på att tjata på mig om gratisannonseringoch hämnas väl på detta sätt.
Han försöker slå mynt av mitt inarbetade sitenamn CatWeb med sitt snarlika domännamn catwebb.se.
Även med uttrycket "CatWebb - Webbkatalog" som anspelar på min logga "CatWeb Webbkatalog".
Han skriver nederst på sidan "1999-2003 catwebb.se".
Domänen är registrerad 2003-06-16.

Vad göra???

Begär alternativt tvistlösningsförfarande hos NIC-SE. Verkar som om han enligt punkt 18 i reglerna för domännamnsregistrering har handlat i ond tro.

"[18]c) Ett domännamn får avregistreras eller överföras till den som begärt tvistlösningsförfarandet om domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med ett varukännetecken, näringskännetecken, släktnamn, konstnärsnamn (om namnet inte syftar på någon sedan länge avliden), eller titel på annans skyddade litterära eller konstnärliga verk vilka har rättsgrund i Sverige och till vilket den som begärt tvistlösningen kan visa rätt, och

- Innehavaren inte har någon rätt eller berättigat intresse till domännamnet och

- domännamnet registrerats eller använts i ond tro."

...

"[18]e) Ett domännamn får anses ha registrerats eller använts i ond tro. särskilt om det visas att...

- domännamnet registrerats i syfte att störa affärsverksamheten för en konkurrent."
henrikt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-24, 03:07 #27
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Humn grundregel 1 har vi inget bra att skriva skriver vi inte, snälla sköt vanliga dialoger via PM eller icq eller nått så vi kan hålla uppe standarden på meddelandena hyfsat.

Dessutom kommer det en ny person hit kan vi ju visa framfötterna och hjälpa till, ser vi inget problem i vad personen skriver så finns det ingen anledning att skriva tillbaks och säga. "Jag håller inte med dej Xxxxx".

Please!

Visst jag har raderat lite meddeladen skicka gärna ett PM skall jag skriva varför.

Hur som helst verkar det vara många som tycker att dinannons har gjort moraliskt fel och kan man inte via lagen fixa problemet kan man ju frysa ut personen, jag anser att det är det tråkigt när nån förstör för en hårt jobbande person som som driver en site som betyder mycket för Svenska internetsurfare.

Sedan är det ju ingen större skada skedd då denna person inte verkar ha en stark kompiskrets som backar honom/henne ... att starta en websida idag utan en eller flera tunga siter i ryggen alternativt mycket pengar är näst intill omöjligt om den har ett kommersiellt syfte. Det gick för 2 - 3 år sedan men inte nu.

Skall man få massa gratislänkar måste man komma upp med en mycket bättre sida än den som ligger online på catwebb idag.

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-24, 03:21 #28
Pekay
Guest

Pekay
Guest

Citat:
Begär alternativt tvistlösningsförfarande hos NIC-SE. Verkar som om han enligt punkt 18 i reglerna för domännamnsregistrering har handlat i ond tro.

"[18]c) Ett domännamn får avregistreras eller överföras till den som begärt tvistlösningsförfarandet om domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med ett varukännetecken, näringskännetecken, släktnamn, konstnärsnamn (om namnet inte syftar på någon sedan länge avliden), eller titel på annans skyddade litterära eller konstnärliga verk vilka har rättsgrund i Sverige och till vilket den som begärt tvistlösningen kan visa rätt, och

- Innehavaren inte har någon rätt eller berättigat intresse till domännamnet och

- domännamnet registrerats eller använts i ond tro."

"[18]e) Ett domännamn får anses ha registrerats eller använts i ond tro. särskilt om det visas att...

- domännamnet registrerats i syfte att störa affärsverksamheten för en konkurrent."
Inte för att vara elak, men jag kan nästan sätta pengar på att hon inte skulle vinna ATF tvisten.
Killen som reggat CatWebb.se behöver inte skriva mycket för att han ska vinna.
Oläst 2003-06-24, 05:35 #29
Nykomling

Nykomling

Pekay, förklara gärna varför du tror att ATF inte skulle bifalla en eventuell klagan på Catwebb.se.

Jag har ingen erfarenhet av ATF och har inte studerat deras praxis. Det är dock tydligt att CatWebb.se är förväxlingsbart med Catwebs näringskännetecken och då det verkar finns groll mellan partnerna innan registreringen av Catwebb.se är det väl inte helt otroligt att ATF bedömer att domännamnsregistreringen skedde för att störa affärsverksamhet. Men det är bara en lekmans bedömningar.
henrikt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-24, 14:13 #30
Pekay
Guest

Pekay
Guest

Citat:
Originally posted by henrikt@Jun 24 2003, 02:35 AM
Pekay, förklara gärna varför du tror att ATF inte skulle bifalla en eventuell klagan på Catwebb.se.

Jag har ingen erfarenhet av ATF och har inte studerat deras praxis. Det är dock tydligt att CatWebb.se är förväxlingsbart med Catwebs näringskännetecken och då det verkar finns groll mellan partnerna innan registreringen av Catwebb.se är det väl inte helt otroligt att ATF bedömer att domännamnsregistreringen skedde för att störa affärsverksamhet. Men det är bara en lekmans bedömningar.
ATF är för klara fall av missbruk.
T.ex. någon registrerar google.se för alla vet vad google är.

MEN, frågar du en person som spenderar mer tid framför datorn än en normalsurfare
vad han tror catweb betyder så skulle han förmodligen som jag säga
att det står för Catalog Web. Då det är ett länkregister.

Web/webb är ett vanligt uttryck.

Web.se
Webb.se

Finns många domäner som innehåller dessa 2.
Det går inte tvista om att man äger ett självklart uttryck.

Dessutom har Catweb.com funnits länge, det innebär att Catweb.se är
inte på något sätt först med att uppfinna namnet Catweb.
Därmed skulle det vara bortkastat att spendera 10 tusen kr på en ATF.

Men, hon kan däremot vänta och se. Många ATF tvister är på G.
Det kanske dyker upp en liknande fall som hennes och då kan hon
titta igenom den. Så ser hon om hon har en chans eller inte.
För det bästa man kan göra med ATF är att hänvisa till andra fall!

Jag har ringt till 2 företag, hjälper nu SAS nya bolag med
en tvist om Snowflake.se deras nya lågprisbolag.
Det är ett fall där ATF ska tas upp. Någon har tagit deras företagsnamn.

Klart fall utav missbruk.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017