Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Online Group Europe AB har förvärvat 48% av aktierna i Binero

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-11-15, 14:24 #21
Aleborg Aleborg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Att Sam ägd aktier flera år har man ju vetat, och att 48% i sig inte ger något inflytande om man inte har olika röstlängd på aktierna eller annat avtalat.

Men har svårt tro att ett börsnoterat bolag som äger andra stort webbhotell köper in sig utan något alls inflytande.

Då krävs det att dom övervärderar bolag mer än dom betala för aktierna. Men eftersom det inte är börsnoterat bolag är det inte helt lätt sälja aktier i efterhand.

Har inte läst senaste årsredovisning som lämnades in för några dagar sedan ännu, så kanske ger lite klarare bild efter man läst den.

Men utan makt så lär man minst vilja ha avkastning på 10% år som väldigt lägsta på investerat kapital. Och på icke börsnoterat bolag så borde man vilja ha 20-30%.

Med undantag utan sett senaste årsredovisning utan kollar på tidigare år så har Binero långt ifrån Loopia ekonomiska bolag.

Loopia:
103M Omsättning och 26 anställda med 24,84% vinstmarginal.

Binero:
35M Omsättning och 25 anställda 3.37% vinstmarginal.

Det stora i det hela är hur stor effektiv skillnad det på per anställd mellan bolagen.

Om jag var ägare av OG EU, så hade jag haft som mål försöka samordna stordrift mellan bolagen med en serverhall ihop och en ihop slagen personalstyrka för öka vinstmarginal och spara kostnader.
Nu spekulerar du bara patrikweb, inget av detta stämmer in i ONG's uppköp av Sams aktier. Det här är en deal mellan Sam och ONG men jag och Göran som majoritetsägare har valt att lägga oss i diskussionen för att hitta en bra ägare till Sams aktier, men kraven har kommit från oss. Vi har inga planer idag på att merga varken personal eller drift med ONG, vi kommer att fortsätta med vår drift och vår personal och vårt sätt att styra Binero. Men självklart även sätt att samarbeta med ONG.

Senast redigerad av Aleborg den 2013-11-15 klockan 14:29
Aleborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-15, 14:47 #22
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Aleborg Visa inlägg
Nu spekulerar du bara patrikweb, inget av detta stämmer in i ONG's uppköp av Sams aktier. Det här är en deal mellan Sam och ONG men jag och Göran som majoritetsägare har valt att lägga oss i diskussionen för att hitta en bra ägare till Sams aktier, men kraven har kommit från oss. Vi har inga planer idag på att merga varken personal eller drift med ONG, vi kommer att fortsätta med vår drift och vår personal och vårt sätt att styra Binero. Men självklart även sätt att samarbeta med ONG.
Japp så klart jag gör, men man kan ändå fundera på ONG syfte eller framtidplaner. Att köpa 48% är inget man gör bara för man har tråkigt en dag och inte har något bättre för sig.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-15, 14:57 #23
Medlem

Medlem

Citat:
Japp så klart jag gör, men man kan ändå fundera på ONG syfte eller framtidplaner. Att köpa 48% är inget man gör bara för man har tråkigt en dag och inte har något bättre för sig.
Det har du rätt i, tycker att det är rätt uppenbart. Så klart vill de ha möjligheten att en dag kunna köpa resten av Binero, den dag vi beslutar oss för att sälja. De har då hembud på aktierna. Detta är dock inget som ligger inom någon närstående framtid.
Vi ser fortfarande en enorm potential i Binero och tänker utforska den. Självklart ser även ONG detta.
Aleborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-15, 15:23 #24
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Det har du rätt i, tycker att det är rätt uppenbart. Så klart vill de ha möjligheten att en dag kunna köpa resten av Binero, den dag vi beslutar oss för att sälja. De har då hembud på aktierna. Detta är dock inget som ligger inom någon närstående framtid.
Vi ser fortfarande en enorm potential i Binero och tänker utforska den. Självklart ser även ONG detta.
Jo, det är väl självklart för alla att ONG så småningom vill äga hela bolaget och lika självklart att ni vill öka omsättningen och få upp lönsamheten för att i slutändan få ett så bra pris som möjligt. Hur det ska gå till är väl ganska meningslöst att spekulera i såvida man inte vill ge tips och idéer

Vore intressant att veta om ONG också har försökt eller kommer försöka köpa in sig också i City Network. Då samlas alla Atomia-hotell på ett ställe Jag tycker personligen ganska illa om företag som driver flera liknande bolag inom exakt samma bransch. Det känns rätt spammigt men det passar väl iofs ONG bra.
Oläst 2013-11-15, 20:53 #25
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008

Citat:
Tänk på att Sams 48% inte gett honom en enda krona. Om han varit anställd har han
förstås haft lön, men inte en enda aktieutdelning.

Jag tror inte ONG betalade särskilt mycket.. Så jo, de kan nog haft tråkigt en dag.

Om jag skulle jobbat för Binero skulle jag nog faktiskt varit lite orolig. De har blivit uppköpta
av ett bolag som gått en halv miljard back de senaste fem åren. Inte många bolag i Sverige klarar
av en sådan investering utan att göra något. De måste självklart ha stordriftsfördelar i tankarna
mellan deras hög med webbhotell nu. De drar ju redan ihop Servage, Space2U och Crystone.

Varför skulle Binero få fortsätta sin egna väg?

http://www.proff.se/nyckeltal/oniva-...er/10085806-1/

Senast redigerad av KristianE den 2013-11-15 klockan 20:57
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-16, 02:20 #26
Frebjos avatar
Frebjo Frebjo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2012
Frebjo Frebjo är inte uppkopplad
Flitig postare
Frebjos avatar

Reg.datum: Jun 2012
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Om jag skulle jobbat för Binero skulle jag nog faktiskt varit lite orolig. De har blivit uppköpta
av ett bolag som gått en halv miljard back de senaste fem åren.
Hej Kristian,

Här är vår senaste rapport och som du kan se så är Online Group numera lönsamt. Vi omsatte 58 miljoner och gjorde 13 miljoner i vinst förra kvartalet.

http://www.onlinegroup.com/wp-conten...NG_Q3_2013.pdf

Mvh,
Fredrik Björklund - Online Group
Frebjo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-16, 10:27 #27

Citat:
Ursprungligen postat av Frebjo Visa inlägg
Hej Kristian,

Här är vår senaste rapport och som du kan se så är Online Group numera lönsamt. Vi omsatte 58 miljoner och gjorde 13 miljoner i vinst förra kvartalet.

http://www.onlinegroup.com/wp-conten...NG_Q3_2013.pdf

Mvh,
Fredrik Björklund - Online Group
Det är bra det. Dock lång väg kvar för att täcka upp den halva miljarden.. Det egna kapitalet fylls på med nyemission efter nyemission..

Nyemission i Oniva Online Group Europe AB:
Teckningsperiod - Emitterat kapital
22 maj 2007 - 5 jun 2007 - 50 MSEK
8 apr 2008 - 23 apr 2008 - 67,8 MSEK
16 mar 2009 - 30 mar 2009 - 59 MSEK
14 apr 2011 - 2 maj 2011 - 15,4 MSEK
29 nov 2011 - 13 dec 2011 - 20,5 MSEK
12 nov 2012 - 6 dec 2012 - 45,4 + 11 MSEK
30 okt 2013 - 31 okt 2013 - 38 MSEK
5 nov 2013 - 7 nov 2013 - 20 MSEK
4 dec 2013 - 18 dec 2013 - 65,4 MSEK

Totalt antal nyemissioner: 9
Totalt emitterat kapital: 381,5 + 11 MSEK

http://www.nyemissioner.se/foretag/n..._europe_ab/849

9 nyemissioner på 6 år.. Det finns såklart positiva nyemissioner vid förvärv, men så här
många som ni gör tyder snarare på att ni har stora svårigheter att få hela verksamheten
lönsam. Vilket ytterligare ger grund i min frågeställning;

"Varför skulle Binero få fortsätta sin egna väg?"
Oläst 2013-11-16, 10:46 #28
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Tänk på att Sams 48% inte gett honom en enda krona. Om han varit anställd har han
förstås haft lön, men inte en enda aktieutdelning.

Jag tror inte ONG betalade särskilt mycket.. Så jo, de kan nog haft tråkigt en dag.
Så klart inte Sam köpte aktierna för exempelvis 1 kr/st och sålde dem för 1 kr/st till ONG, så visst har han nog tjänat en slant även om det är så att det inte förekommit några aktieutdelningar. Binero har ju växt så att det knakat de senaste åren, blivit ett mycket mer allmänt känt varumärke och tagit stora marknadsandelar. Även om det inte kanske är någon vinstmaskin, så är dess varumärke och kundstock fortfarande värd mycket.

Så om Sam ägde 48% och Anders och Göran är majoritetsägare (minimum 50%), innebär det att Sulo äger max 1.99% eller att Sulo under resans gång sålde sin andel till de andra? Det står ju i Sulos CV att han åtminstone var delägare.

Till sist, kul att WN vaknar lite till liv igen där många deltar i en diskussion om en aktuell händelse.
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-16, 10:58 #29

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Larsson Visa inlägg
Så klart inte Sam köpte aktierna för exempelvis 1 kr/st och sålde dem för 1 kr/st till ONG, så visst har han nog tjänat en slant även om det är så att det inte förekommit några aktieutdelningar. Binero har ju växt så att det knakat de senaste åren, blivit ett mycket mer allmänt känt varumärke och tagit stora marknadsandelar. Även om det inte kanske är någon vinstmaskin, så är dess varumärke och kundstock fortfarande värd mycket.
Visst har de vuxit ordentligt. Det kan man inte ta ifrån dem. Däremot ska man inte
övervärdera en kundstock i den här branschen. Konkurrensen i det segment som Binero
arbetar i är brutal. 250.000 domäner som du varje år säljer med 80 öre i förlust hjälper
ingen.. Om Binero trots sin rejäla omsättningsökning ändå inte kunnat visa på någon vinst
så behöver åtgärder göras. 3,37% vinstmarginal är bara snäppet över bankräntan..

Så visst, självklart har Sam gjort en vinst i den rena försäljningen. Men jag tror inte det
handlar om många miljoner. Space2U gjorde 9 MSEK i vinst och såldes för 37 MSEK.

37/9 = 4,1111. Så hela Space2U som faktiskt var en vinstmaskin värderades ändå bara
till 4 ggr årets vinst. 3-5 ggr årets vinst är ganska normalt vid företagsförsäljningar.

Citat:
Till sist, kul att WN vaknar lite till liv igen där många deltar i en diskussion om en aktuell händelse.
Jag håller med! Kul att tjöta lite.
Oläst 2013-11-16, 14:18 #30
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Sam Nurmi har under flera år ägt 48% i Binero och varit en passiv ägare, han har nu bestämt sig för att sälja då han har flera andra företag som han startat och vill investera i.
Han har sålt sina aktier till Online Group men detta ändrar inte Bineros arbetssätt, filosofi eller något annat. Självklart hoppas vi att ONG ska kunna bidra till Binero och att vi ska kunna hitta gemensamma synergier, men detta kommer inte påverka Binero negativt på något sätt. Jag och Göran är överens med ONG att fortsätta driva Binero på samma sätt och med samma planer som vi har lagt upp för framtiden sedan långt innan ONG kom in i bilden.

Jag är övertygad om att ONG kommer att hjälpa oss till att nå de mål vi har satt upp, det ligger både i våra och deras intresse.
Binero kan ju börja med att se till att mejllistorna fungerar, idag funkar de inte alls. Jag har väntat i snart ett halvår på att få ett supportärende där mejllistorna plötsligt slutade fungera.

Men nu när det blir en maktkoncentration i webbhotellsbranchen så får jag nog se mig om efter en alternativ webbhost.

Tråkigt att ONG går in som en så stor delägare, det hade känts tryggare med Sam Nurmi som fortsatt passiv delägare. Eller någon annan som inte lägger en våt filt över webbhotellsbranchen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017