FAQ |
Kalender |
2005-02-01, 02:37 | #21 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om ett företag köper tjänster av dig betalar de ersättning till dig som inkluderar moms. Dessa pengar kan du sedan köpa varor eller tjänster för. Ingående och utgående moms kvittas; det är pengar som bara cirkulerar, skulle man kunna säga.
Om dina utgifter är lika stora som dina intäkter blir resultatet 0 kr och skatten blir också 0 kr. Men bara för att du har handlat upp alla pengar som kommit in behöver inte resultatet bli noll. Om du exempelvis skulle köpa en dator så ska den skrivas av på X år (beror till viss del på vilken bransch du är i), vilket innebär att större delen av de pengar som datorn köptes för räknas som vinst och beskattas. Efter några år går det visserligen jämt ut...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2005-02-01, 07:37 | #22 | ||
|
|||
Nykomling
|
Som omyndig kan du registera företag hos PRV när du fyllt 16 år och fått intyg av överförmyndaren i ditt län.
Så gjorde jag när jag startade mitt företag Mvh Patrik |
||
Svara med citat |
2005-02-01, 09:45 | #23 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Synd att jag inte är 16... Hur drabbar det här farsgubben (det är han som ska stå på papperen)? Hörde nåt om att A-kassan försvinner, eller fördröjs eller nåt...
|
|||
Svara med citat |
2005-02-01, 11:34 | #24 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Om din far går på a-kassa och du vill att han ska starta en egen firma med dig som anställd bör du nog kolla upp lite fler saker så inser du nog att det är dött lopp. Det är en del jobb med egen firma också. Finns väldigt många bra hemsidor som svarar på dina frågor och gratis nr att ringa. googla |
||
Svara med citat |
2005-02-01, 12:12 | #25 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ähh skit samma, jag har en annan släkting med F-skatt, han får köpa allt + stå på fakturor om jag skulle behöva skicka någon. Enklast så. Det lär ändå inte bli några större pengar ändå, några av mina sponsorer (c:a 200% :P ) dragit sig ur... Tur att ni stoppa mig iaf... :P
|
|||
Svara med citat |
2005-02-01, 16:57 | #26 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Lite intressantare är ju hur man hanterar aktiebolag. En 10-åring kan äga aktier (skattas av föräldrarna) utan att det drabbar föräldrarnas ev. A-kassa etc. Hur är det då om man reggar ett en-punds-aktiebolag i England som diskuterats i en annan tråd?
EDIT: Bortsett från det faktum att man måste ha myndiga personer till posterna i styrelsen bl.a. |
|||
Svara med citat |
2005-02-05, 16:25 | #27 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2005-02-05, 20:08 | #28 | |||
|
||||
Medlem
|
Kolla om Nyföretagarcentrum (nyforetagarcentrum.se) finns där du bor. Dom ger dig kostnadsfri rådgivning om du funderar på att starta eget. Tror dock att du, som det skrivits ovan, måste vara 16år för att starta enskild firma. Jag fick hjälp på nyföregatarcentrum med att fylla i ansökningspapper och allt det där. Rekommenderas!
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|